ویتامین های تقویت کننده حافظه

مغز شما باید در شرایط عالی نگه داشته شود تا بتوانید ذهن خود را آرام کنید، توانایی قوی برای یادگیری، خلق و خوی خوب و حافظه دقیق و قوی داشته باشید. برای موفقیت در انجام این وظایف، مغز شما به طور مداوم و بدون محدودیت به اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارد. همانطور که بدن حساس و بسیار پیچیده است، مغز شما نیز به این نوع تغذیه نیاز دارد تا عملکرد خود را بهبود بخشد. با داشتن ویتامین های تقویت کننده حافظه گردش خون شما افزایش می یابد و اکسیژن و مواد مغذی را به طور موثر به مغز منتقل می کند و به شما قدرت مغزی را که برای لذت بردن ساخته شده است، فراهم می کند.

آسیب رادیکال های آزاد

مغز شما، همراه با تمام بدن شما، در معرض آسیب رادیکال های آزاد است. خوردن مواد غذایی ناخواسته و قرار گرفتن در معرض سموم، با ایجاد محرومیت از مواد مغذی ضروری برای عملکرد صحیح سیستم، سلامتی شما را با خطر مواجه می کند.

همچنین مغز شما مانند بدن شما نیاز به ورزش دارد، مقدار مناسب خواب و رژیم غذایی مناسب برای انجام این ورزش مورد نیاز است. به خصوص به این دلیل که امروزه بسیاری از غذاها بیش از حد فرآوری می شوند و یا در خاک کمتر از حد کافی رشد می کنند؛ مواد مغذی به راحتی قابل دسترس نیستند. بخصوص جایی که تقویت حافظه مورد توجه است، ویتامین های تقویت کننده حافظه مورد توجه است؛ که می تواند به شما در بازیابی و حفظ عملکرد بالای ذهن کمک کند.

اسیدهای چرب امگا ۳ و حافظه

یکی از مهمترین مواد مغذی برای تقویت حافظه، اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ که نه تنها از آسیب های رادیکال آزاد جلوگیری می کند؛ بلکه باعث ایجاد ساختار سلولی در بدن و مغز می شود. روغن ماهی امگا ۳ حاوی DHA و EPA است که عملکرد مغز را تحریک می کند و باعث افزایش حافظه می شود.

داده های جمع آوری شده از یک مطالعه اخیر در استرالیا نشان می دهد که از ۳۹۶ کودک مورد مطالعه، کسانی که یک نوشیدنی با اسیدهای چرب امگا ۳ دریافت کردند بعد از ۶ ماه نمراتی بالاتر در آزمون حافظه نسبت به کسانی که آن نوشیدنی را مصرف نمی کردند، به دست آورده اند.

ویتامین B برای بهبود حافظه

ویتامین B به عنوان یک داروی قوی برای بهبود حافظه عمل می کند. از آنجا که این ویتامین با برقراری ارتباط بین سیستم عصبی و مغز شما با تولید و انتشار نوروترانسمیترها است؛ محرک مهمی برای کمک تقویت حافظه محسوب می شود. به طور خاص، ویتامین B-6 به سلامتی کلی مغز شما، از جمله حفظ حافظه کمک می کند. ویتامین B-12 برای کاهش سطح هموسیستئین در بدن شما ضروری بوده و یک اسید آمینه مسئول جلوگیری از عملکرد ضعیف مغز است. همچنین ویتامین B-12 مسئول تعمیر الیاف عصبی در مغز شما است. ویتامین B-9 یا اسید فولیک نیز گلبول قرمز تولید می کند که به وضوح ذهنی کمک می کند.

دیگر ویتامین های تقویت کننده حافظه

ویتامین C ویتامین ضروری برای مبارزه با رادیکال های آزاد و حفظ سلامت کلی است. ویتامین E یک ضد اکسید کننده است، که باعث محافظت از سلول های عصبی شما از آسیب می شود. همچنین بتا کاروتن به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند، همانطور که میوه توت زالزالک، به سم زدایی کمک می کند، رگ های خونی و بافت ها را تقویت می کند و باعث انتقال اکسیژن به مغز می شود. کولین یکی دیگر از مواد مغذی قدرتمند برای قدرت مغز است؛ زیرا به منظور جلوگیری از از دست دادن حافظه از طریق ایجاد انتقال دهنده عصبی استیل کولین، کمک می کند. Gingko biloba یک ماده عالی برای کل سیستم گردش خون شماست، که باعث تغذیه بهتر مغز شما می شود؛ تا هوشیاری و قدرت مغز را افزایش دهید.

غذاهای حاوی ویتامین های ضروری

علاوه بر مصرف مکمل ها، می توانید مغز خود را با خوردن غذاهایی که حاوی ویتامین های ضروری برای ارتقای حافظه و قدرت ذهنی هستند، تقویت کنید. در اینجا یک لیست جزئی از یان مواد غذایی نام برده شده است: ماهی، غنی از اسیدهای چرب امگا ۳؛ دانه های کتان، غنی از اسیدهای چرب امگا ۳؛ لوبیای کریسمس، غنی از تیامین و inositol، که به بهبود خلق و خوی و افزایش عملکرد شناختی مغز کمک می کند؛ توت فرنگی، غنی از ویتامین C؛ سیب زمینی شیرین، غنی از ویتامین B-6؛ جوانه گندم، غنی از ویتامین E؛ و روغن زیتون که شامل اسیدهای چرب است و به انتقال اکسیژن به جریان خون کمک می کند.

بهترین راه برای دریافت ویتامین های تقویت کننده حافظه

بهترین کار این است که بتوانید یک فرمول همه جانبه برای تقویت حافظه پیدا کنید؛ و به طور متعادل از همه مواد استفاده کنید. مواد مغذی ای مانند gingko biloba و gotu kola را می توان به طور جداگانه مصرف کرد. و ویتامین هایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین C، ویتامین E و B-complex را نیز می توانید به صورت مکمل (البته با راهنمایی پزشک متخصص تغذیه) مصرف کنید.