ویتامین های مورد نیاز کودکان

از آن جا که بدن کودکان همواره در حال رشد است، بنابراین نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی کافی دارد. اکثر بچه هایی که رژیم غذایی متعادل دارند، مقدار کافی مواد مغذی دریافت می کنند، اما در شرایط خاص، کودکان ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامینی یا مکمل مواد معدنی داشته باشند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که کودکان در هر سنی به چه ویتامین هایی و به چه مقدار نیاز دارند. در واقع در ادامه به معرفی ویتامین های مورد نیاز کودکان و نوجوانان خواهیم پرداخت.

ویتامین های مورد نیاز کودکان و نوجوانان

نیازهای بدن کودکان بستگی به سن، جنسیت، اندازه بدن، میزان رشد و سطح فعالیت آن ها دارد.

طبق گفته کارشناسان بهداشتی، کودکان ۲ تا ۸ ساله روزانه باید ۱۰۰۰ الی ۱،۴۰۰ کالری دریافت کنند. اما کودکانی که ۹ تا ۱۳ ساله هستند، نیاز به ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری، بسته به عوامل خاصی نظیر سطح فعالیت بدنی، در روز دارند.

علاوه بر دریافت کالری کافی، رژیم غذایی کودک باید حاوی مواد مغذی زیر نیز باشد:

ماده مغذی کودکان ۱ الی ۳ ساله کودکان ۴ الی ۸ ساله
کلسیم ۷۰۰ میلی گرم ۱۰۰۰ میلی گرم
آهن ۷ میلی گرم ۱۰ میلی گرم
ویتامین A ۳۰۰ میکرو گرم ۴۰۰ میکرو گرم
ویتامین B12 ۰٫۹ میکرو گرم ۱٫۲ میکرو گرم
ویتامین C ۱۵ میلی گرم ۲۵ میلی گرم
ویتامین D ۶۰۰ واحد بین المللی (۱۵ میکرو گرم) ۶۰۰ واحد بین المللی (۱۵ میکرو گرم)

البته کودکان تنها به این مواد مغذی نیاز ندارند. بلکه برای این که به درستی رشد کنند باید انواعی از مواد معدنی، ویتامین ها و درشت مغذی ها را استفاده کنند. البته میزان نیاز کودکان به این مواد بسته به سنشان متفاوت است.

آیا کودکان نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند؟

کودکان همان نیاز های تغذیه ای بزرگسالان را دارند. تنها تفاوت آن ها، میزان نیازشان است. در واقع کودکان کمتر از بزرگسالان نیاز به درشت مغذی ها و ریز مغذی ها دارند. دریافت ویتامین هایی مانند کلسیم و ویتامین D باعث ایجاد استخوان های قوی در بدن کودکان می شود.

علاوه بر این، برای رشد مغز در سال های اول زندگی، بدن نیاز به مواد زیر دارد:

  • آهن
  • روی
  • ید
  • کولین
  • ویتامین A
  • ویتامین B6 (فولات)
  • ویتامین B12
  • ویتامین D

بنابراین، درست است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان به مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند، اما دریافت این مواد مغذی برای رشد و آن ها بسیار حیاتی است.

آیا کودکان به مکمل ویتامین نیاز دارند؟

به طور کلی، کودکانی که رژیم غذایی سالم دارند، نیازی به مصرف مکمل های ویتامینی نخواهند داشت. با این حال، نوزادان نیازهای غذایی مختلفی نسبت به کودکان دارند و ممکن است نیاز به مصرف مکمل های خاصی مانند ویتامین D در دوران شیرخواری داشته باشند.

مصرف انواع میوه ها، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتئین باعث می شود که نیازهای بدن کودکان به ویتامین ها و مواد معدنی به خوبی تامین شود. این مواد غذایی حاوی تمام مواد مغذی ضروری برای رشد مناسب کودکان است.

به طور کلی، بچه هایی که رژیم غذایی شان شامل تمام گروه های غذایی می باشد، معمولا نیازی به مصرف مکمل های ویتامینی ندارند. با این حال، بعضی از بچه ها نیاز به دریافت مواد مغذی اضافی دارند.

چه کودکانی باید مکمل استفاده کنند؟

برای کودکانی که در معرض خطر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی هستند، مانند افراد زیر، معمولا مصرف مکمل توصیه می شود:

  • کودکانی که رژیم گیاهخواری دارند یا وگان هستند.
  • کودکانی مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری سلیاک، سرطان، فیبروز کیستیک یا بیماری التهابی روده (IBD) که بر روی جذب مواد مغذی تاثیر می گذارند یا نیاز بدن به مواد مغذی را افزایش می دهند.
  • کودکانی که بر روی روده یا معده عمل جراحی انجام داده اند.
  • کودکانی که از مصرف برخی از مواد مغذی به شدت اجتناب می کنند.
  • کودکانی که در طول روز زیاد تنقلات می خورند.
ویتامین های مورد نیاز کودکان
ویتامین های مورد نیاز کودکان

چرا این کودکان باید مکمل استفاده کنند؟

کودکانی که بیشتر غذاهای گیاهی می خورند ممکن است در معرض خطر کمبود کلسیم، آهن، روی، ویتامین B12 و ویتامین D قرار بگیرند. از آن جا که ویتامین های خاص مانند ویتامین B12 فقط در محصولاتی حیوانی یافت می شود، توصیه می شود که هرگز کودکان را به گیاهخواری تشویق نکنید. برای آن دسته از کودکانی که از مصرف گوشت اجتناب می کنند، مصرف مکمل به شدت توصیه می شود.

عدم جایگزینی این مواد مغذی در رژیم های غذایی کودکان می تواند منجر به عواقب جدی مانند رشد غیرطبیعی و تاخیر در رشد شود.

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک یا بیماری های التهابی روده ممکن است دچار مشکل جذب ویتامین و مواد معدنی، به ویژه آهن، روی و ویتامین D شوند. این به این دلیل است که این بیماری ها باعث آسیب دیدگی روده شده و باعث می شود که بدن از این مواد مغذی محروم شود.

از سوی دیگر، کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک، مشکل جذب چربی دارند. بنابراین ممکن است ویتامین A، D، E و K که از جمله ویتامین های محلول در چربی هستند را به درستی جذب نکنند.

علاوه بر این، کودکان مبتلا به سرطان و سایر بیماری هایی که باعث افزایش نیاز بدن به مواد مغذی می شوند، ممکن است برای جلوگیری از سوء تغذیه مرتبط با بیماری، نیاز به مصرف برخی از مکمل های خاص داشته باشند.

در نهایت، برخی مطالعات، ناخنک زدن به غذا و مصرف زیاد تنقلات در طول روز را با مصرف کم مواد مغذی مرتبط می دانند. یک مطالعه که بر روی ۹۳۷ کودک ۳ الی ۷ ساله انجام شد نشان داد که ناخنک زدن به غذا به شدت با مصرف کم آهن و روی ارتباط دارد.

چند نکته مهم در مورد مصرف مکمل ها برای کودکان

مکمل های غذایی در صورتی که بیش از حد استفاده شوند، ممکن است برای کودکان سمی باشند. این قانون به خصوص در مورد ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K که در چربی بدن ذخیره می شوند، صادق است.

یک مطالعه موردی مسمومیت با ویتامین D را در کودکانی که بیش از حد از این مکمل استفاده کرده بودند، گزارش کرد.

از طرفی بهتر است که ویتامین ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید و در مورد مصرف ویتامین های مورد نیاز کودکان و جهت پیشگیری از بروز مسومیت با مکمل ها با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. اگر فکر می کنید کودکتان بیش از حد مکمل استفاده کرده است، سریعا او را نزد پزشک ببرید.

نکته پایانی در مورد ویتامین های مورد نیاز کودکان

کودکانی که رژیم های غذایی سالم و متعادل دارند، معمولا می توانند نیازهای بدنشان را به مواد معدنی و ویتامین ها تامین کنند.

با این حال، کودکان مبتلا به بیماری هایی که بر روی جذب مواد مغذی یا نیازهای بدن به مواد مغذی تأثیر می گذارند یا کودکانی که رژیم غذایی گیاهی دارند، نیاز به مصرف مکمل دارند. البته هرگز به صورت خودسرانه به کودک دارو ندهید و اجازه دهید تجویز مکمل با نظر پزشک انجام شود.

منابع:

  1. Calories Needed Each Day
  2. Brain foods: the effects of nutrients on brain function
  3. Vitamin D
  4. Vitamin B12 deficiency in children: a treatable cause of neurodevelopmental delay
  5. ?Nutritional care in children with cystic fibrosis: are our patients becoming better
  6. Vitamin D deficiency in children with inflammatory bowel disease
  7. Vegetarian diets in children and adolescents
  8. Prevalence and management of anemia in children, adolescents, and adults with inflammatory bowel disease
  9. Important Aspects of Nutrition in Children with Cancer
  10. Macro- and micronutrient intakes in picky eaters: a cause for concern
  11. Growth and Development in Chinese Pre-Schoolers with Picky Eating Behaviour: A Cross-Sectional Study
  12. Acute vitamin D intoxication in a child
  13. Risk of vitamin A toxicity from candy-like chewable vitamin supplements for children