ارتباط بین ویتامین D و پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری شایع مزمن خود ایمنی و التهابی که باعث فلس دار شدن و ایجاد ضایعات پوستی می شود. این ضایعات اغلب در زانو، پوست سر و بخش خارجی آرنج و در نتیجه رشد بیش از حد و غیر طبیعی سلول های پوست ایجاد می شود. افراد مبتلا به پسوریازیس اغلب خارش و سوزش را در این مناطق تجربه می کنند. پسوریازیس می تواند در هر سنی ایجاد شود. اما اغلب افراد مبتلا به آن بین سنین ۱۵ تا ۳۵ هستند. برآورد شده است که بیش از ۷٫۵ میلیون آمریکایی این مشکل را دارند. در این مقاله مجله پیام سلامت به بررسی رابطه بین ویتامین D و پسوریازیس نگاه کرده و به شما خواهیم گفت که این ویتامین چگونه می تواند برای افراد مبتلا مفید باشد؟

محتویات این مقاله عبارتند از:

  • ویتامین D چیست؟
  • رابطه ویتامین D و پسوریازیس چیست؟
  • رابطه ویتامین D و UVB
  • روش به دست آوردن ویتامین D
  • دیگر ویتامین ها و مکمل هایی که ممکن است برای پسوریازیس مفید باشند کدامند؟

ویتامین D و پسوریازیس

ویتامین D چیست؟

ویتامین D، که به عنوان ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود، یکی از ویتامین بسیار مهم بدن می باشد. این ویتامین کمک می کند که عضلات، قلب، ریه ها و مغز به درستی کار کنند. برای حفظ قدرت و سلامت استخوان ها نیز استفاده از این ویتامین ضروری است.

ویتامین D در میان همه ویتامین ها به دو دلیل منحصر به فرد است.

  • دلیل اول این است که این ویتامین در اغلب موارد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن تولید می شود. این در حالی است که سایر ویتامین ها فقط باید به صورت خوراکی وارد بدن شوند.
  • دلیل دوم نیز این است که، بر خلاف دیگر ویتامین ها، بدن ویتامین D را به یک هورمون تبدیل می کند. این هورمون به نام ” ویتامین D فعال” یا کلسیتریول شناخته می شود.

ویتامین D برای سلامت استخوان ها و دندان ها و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن، مغز و سیستم عصبی مفید است. این ویتامین نقشی نیز در کنترل سطح انسولین ایفا می کند و کمک می کند تا عملکرد ریه، قلب و عروق به درستی انجام شود.

جدیدا کشف شده است که این ویتامین ارتباطی نیز با سرطان دارد.

رابطه ویتامین D و پسوریازیس چیست؟

یک رابطه پیچیده بین ویتامین D و پسوریازیس وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که اگر بدن به ویتامین D به طور معمول دسترسی نداشته باشد، علائم پسوریازیس بدتر خواهد شد. به این دلیل، از ویژگی های ویتامین D در برخی از درمان های خوراکی و موضعی پسوریازیس استفاده می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که، هنگامی که از ویتامین D به تنهایی برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، نتایج مشابه با درمان های انجام شده با کورتیکواستروئید به همراه دارد.

این درمان ممکن است زمانی که در ترکیب با استروئید موضعی با کیفیت بالا استفاده شود، حتی موثر تر نیز باشد. یک مطالعه که اخیر انجام شده است نشان داد که ترکیبی از درمان موضعی ویتامین D و استروئید موضعی در درمان پسوریازیس پوست سر، از درمان استروئید به تنهایی مؤثرتر می باشد.

با این حال، هنگامی که درمان ویتامین D به تنهایی استفاده می شود، در مقایسه با استفاده از استروئید به تنهایی، خطر عوارض جانبی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

این عوارض جانبی عبارتند از:

  • خارش
  • عفونت قارچی
  • قرمزی، التهاب و خشکی پوست

هنگامی که دو درمان ترکیب می شوند، بدن کمتر در معرض خطر عوارض جانبی می باشد.

ویتامین D و UVB

گاهی اوقات از اشعه ماورای بنفش B برای درمان پسوریازیس استفاده می شود. در این درمان از شبیه سازی طیف اشعه UVB خورشید برای تولید ویتامین D در پوست استفاده می شود. UVB در کاهش علائم پسوریازیس در ۷۰ درصد از بیماران موثر است.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، شرکت کنندگان تحت درمان UVB قرار گرفتند. در پایان دوره آزمایشی، سطح ویتامین D در بدن همه این بیماران بهبود پیدا کرد و تقریبا به بیش از دو برابر میانگین خود رسید. بسیاری از این افراد گزارش دادند که علائم پسوریازیس در بدنشان بهتر شده است. به این ترتیب محققان توانستند که ارتباط قابل توجهی بین بهبود علائم پسوریازیس و سطح ویتامین D برقرار کنند.

روش به دست آوردن ویتامین D

کمبود ویتامین D به ویژه در میان گروه های زیر شایع است:

  • سالمندان
  • نوزادان
  • افرادی که پوست تیره دارند
  • افرادی که در عرض های جغرافیایی بالای زندگی می کنند
  • افرادی که در معرض نور خورشید قرار ندارند

همه ما نیاز به یک مقدار مشخصی از ویتامین D در روز داریم. اگر آزمایش خون نشان دهد که میزان این ویتامین در بدنمان کم است، باید برای به دست آوردن آن از مکمل خوراکی استفاده کنیم. اگر چه مکمل های ویتامین D به طور گسترده ای در دسترس هستند، اما شواهد کمی نشان می دهد که این مکمل ها در بهبود علائم پسوریازیس مفید می باشند.

کمبود ویتامین D و پسوریازیس

سطوح پایین ویتامین D در میان افراد مبتلا به پلاک های طولانی مدت پسوریازیس رایج است. کارشناسان معتقدند که کمبود ویتامین D، پسوریازیس ایجاد نمی کند، اما ممکن است توانایی بدن را برای حفظ سلامت پوست محدود کند.

مطالعات انجام شده در زمستان نشان می دهد که، زمانی که نور خورشید کمتر در دسترس است، کمبود ویتامین D ایجاد شده و نشانه پسوریازیس اغلب بد و بدتر می شود.

دیگر ویتامین ها و مکمل که ممکن است به پسوریازیس کمک کنند

شواهد زیادی نشان می دهد که هیچ ویتامین یا مکمل غذایی وجود ندارد که به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به این بیماری پوستی بر این باورند که مکمل های اسید چرب امگا ۳ برای کاهش پسوریازیس مفید هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به کاهش التهاب می شوند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی است. به همین دلیل برخی بر این باورند که به کمک مکمل می توان آن را درمان کرد. اما آزمایش های بالینی طولانی مدت مورد نیاز است تا اثر گذاری این مکمل ها برای درمان پسوریازیس ثابت شود.

متخصصان بنیاد National Psoriasis Foundation هشدار می دهند که افراد مبتلا به پسوریازیس باید قبل از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنند. زیرا هر گونه مکمل می تواند با داروهایی که مصرف می کنند تداخل داشته باشد.