آنچه بسیاری از والدین را دچار نوعی سردرگمی و نگرانی می کند، چگونگی پاسخ به سوالات جنسی کودکان است، آن هم به شکلی که اطلاعات لازم تا حد قانع شدن به کودک داده و از کنجکاوی بیشتر او نیز جلوگیری شود.برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان به نکات زیر توجه کنید:

توهین و تحقیر نکنید:

والدین نباید فرزندشان را به دلیل سؤال شان ملامت و سرزنش کنند، مثل: « بی تربیت، این هم سؤاله که می کنی»، « خفه شو بی شعور، دیگه از این حرف ها نزنی ها».

تهدید و تنبیه نکنید:

برخی والدین، اگر فرزندشان سؤالی راجع به مسائل جنسی بپرسند یا احیاناً به آلت تناسلیش دست بزند، برخوردهای خیلی خشنی می کند: « اگر به اون جات دست بزنی، داغت می کنم»، « دیگه به چیزت دست نزنی ها، والا می کشمت»؛ و حتی بچه را کتک می زنند، آن ها یادشان رفته است که همین کارها را خودشان در کودکی، بارها انجام داده اند.

مسخره نکنید:

کودکان با تمسخر و ریشخند و دست انداختن، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

  دستپاچه نشوید و طفره نروید:

اشتباه رایج میان والدین هنگام پرسیدن سوال جنسی کودکان، دستپاچگی و طفره رفتن از موضوع است؛ این مسأله باعث می شود موضوع در ذهن کودک مهم جلوه کند و برای رفع کنجکاوی خود با دوستان و همسالان خود در این باره صحبت کند که این امر عواقب بدی دارد. همچنین بسیاری از والدین هنگام مواجهه با سوالات جنسی فرزندشان دچار تشویش و نگرانی می شوند و به این می اندیشند که ممکن است فرزند کوچک آنها دچار انحراف خطرناکی شده باشد.این درست است که برای والدین سخت است که راجع به رفتار و روابط جنسی با فرزندشان صحبت کنند و از طرفی ممکن است برای فرزندان نیز مشکل باشد، اما این موضوع بیشتر به نحوه ارتباط قبلی والدین با فرزندشان و احساس خود والدین در مواجهه با چنین موضوعاتی بستگی دارد. مهم این است که هنگام صحبت کردن با کودکان از کلماتی استفاده کنیم که برایشان قابل فهم تر است و با آنها راحت هستند. همچنین سوالات آنها نباید باعث ایجاد ترس و نگرانی در والدین بشود، هر زمان احساس کردیم پاسخ سوالی را نمی دانیم یا بلافاصله در پاسخ دادن آمادگی نداریم، بهتر است به کودک بگوییم: سوال خوبی کردی اما من باید کمی روی سوال تو فکر کنم و بعد جوابت را بدهم.

 شرمنده و نارحت نشوند:

برخی والدین وقتی با این گونه سؤالات مواجه می شوند، خجالت زده می شوند، روی دست خود می زنند، و به کودک این گونه القا می کنند که اتفاق خیلی ناگواری افتاده است. آن ها نگرانی و شرم خود را به فرزند خود منتقل می کنند و این باعث می شود که کودک نتواند سؤالات و مشکلات خود را به راحتی مطرح کند.

شنونده خوبی باشید:

والدین باید اجازه بدهند فرزندشان در کمال آرامش سؤالات خود را مطرح کند، و تا منظور او را به درستی متوجه نشده اند، پاسخ ندهند. شتاب زدگی در پاسخ دادن سبب گیج شدن کودک می شود، به نحوی که گاه کودک می گوید، منظورم این نبود.

وارد جزئیات نشوید:

کودکی که به سمت رشد جنسی می رود، از نظر رشد شناختی نیز تغییر می کند و این دو عامل منجر به پرسش ها و کنجکاوی هایی درباره این گونه مسائل خواهد شد. در چنین شرایطی والدین باید با در نظر گرفتن مقطع سنی و سطح درک کودک به پرسش های او پاسخ دهند. وی اضافه می کند: اطلاعاتی که به یک کودک پنج ساله می دهیم متفاوت با اطلاعاتی است که به یک کودک هشت ساله، ده ساله یا نوجوان می دهیم. از سوی دیگر، سطح شناختی و میزان آگاهی کودک یا نوجوان نیز در چگونگی دادن اطلاعات جنسی بسیار اهمیت دارد. گاهی ممکن است فرزندمان به سن نوجوانی رسیده باشد، اما از نظر بلوغ فکری، سطح شناختی و میزان آگاهی پایین تر باشد یا برعکس. پس هنگام پاسخ دادن به سوالات با توجه به شناختی که از میزان درک و آگاهی او داریم باید پاسخ بدهیم.

بافرزندتان صادق باشید:

مهم است که بدانیم اطلاعات کم و مبهم نیز فرزند ما را اقناع نمی کند و باعث می شود او برای اخذ اطلاعات بیشتر سراغ منابع یا کسانی برود که ممکن است مناسب نباشند و اطلاعات نادرست به او بدهند. چنین شرایطی منجر به آن می شود که پس از مدتی فاصله احساسی و ارتباطی ما با فرزندمان زیاد می شود، به طوری که در زمان بحران و زمانی که نیاز است ارتباط ویژه ای با او برقرار کنیم، دیگر قادر به برقراری ارتباط نخواهیم بود.

به زبان کودکانه صحبت کنید:

هنگامی که با کودک و نوجوان در مورد رفتار و روابط جنسی صحبت می کنید، سطح دانش و درک فرزندتان را مشخص کنید تا بتوانید متناسب با آن به او اطلاعات دهید. حس طنز و شوخی داشته باشید و نترسید از این که راجع به ناراحتی خود صحبت کنید. رابطه جنسی را به عشق، علاقه، محبت، توجه و احترام به خود و طرف مقابل ربط دهید و او را تشویق کنید تا حرف بزند و سوالاتش را بپرسد. همچنین محیطی آرام و فارغ از قضاوت را برای بحث ایجاد و حفظ کنید و از کلماتی راحت و قابل فهم استفاده کنید.