پاکسازی بدن هنگام ترک سیگار

ترک سیگار یکی از مهم ترین مواردی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. شما با این کار احتمال بیماری های قلبی عروقی، انواع خاصی از سرطان، بیماری ریه و عفونت های مزمن را کاهش می دهید. به گفته انجمن سرطان آمریکا، بیش از ۴۰۰۰ نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بیش از ۶۰ مورد از آنها سرطان زا و یا عامل سرطان هستند. پس بهتر است هرچه زودتر سیگار را ترک کنید. در این مطلب پیام سلامت، مراحلی را برای پاکسازی بدن هنگام ترک سیگار با شما در میان می گذاریم.

مرحله ۱

خوردن غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C هستند، از جمله پرتقال، اسفناج، زغال اخته، فلفل و انبه. به گفته موسسه ملی بهداشت در وبسایت Medline Plus، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به ترمیم آسیب های بدن شما به دلیل سیگار کشیدن کمک کند. اگر ویتامین C را از طریق غذاهایی که می خورید به اندازه کافی دریافت نکنید، بهتر است مکمل این ویتامین را نیز در نظر داشته باشید.

مرحله ۲

نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز برای کمک به پاک کردن سموم از سیستم بدن شما ضوری است. هنگامی که شما سیگار می کشید، فشار زیادی را روی اندام های خود برای سم زدایی بدن ایجاد می کنید؛ که عمدتا گره های لنفاوی، کبد، کلیه ها، ریه ها و پوست را درگیر می کند. آب به دفع سموم بدن شما کمک می کند؛ و شما را هیدراته می کند. در حالت کم آبی ممکن است مبارزه با علائم ترک نیکوتین منجر به سردرد یا عرق کردن شود.

مرحله ۳

ورزش در خارج از منزل در مناطق بدون آلودگی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. به ریه ها فرصت دهید تا هوای تازه ای را تنفس کنند. ورزش پس از ترک سیگار به تمیز کردن اندام های داخلی شما با افزایش گردش خون و جریان خون کمک می کند. همچنین ورزش با افزایش وزن موقتی ناشی از ترک سیگار کمک می کند. ورزش همچنین موجب جریان مایعات لنفاوی می شود و به بدن شما کمک در امر سم زدایی کمک کند.

مرحله ۴

چای سبز بخورید. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به ترمیم آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در دود سیگار کمک می کند. مصرف چای سبز حتی ممکن است به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به بدن شما کمک کند.

مرحله ۵

مکمل ریشه شیرین بیان را در نظر داشته باید. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ریشه شیرین بیان در دفع خلط موثر است، که این ویژگی کمک می کند تا موکوس را در ریه های شما شکسته و دستگاه تنفسی را آرام کند. شما می توانید ریشه شیرین بیان را در قالب مایع یا کپسول مصرف کنید. ریشه شیرین بیان در اکثر فروشگاه های مواد غذایی و عطاری ها موجود است.

هشدار

قبل از مصرف مکمل های گیاهی، به ویژه مکمل های پزشکی، با پزشک خود مشورت کنید.