علل پایین بودن میزان دی اکسید کربن در خون چیست؟

دی اکسید کربن کمک می کند تا رگ های خونی باز شده و آرام شوند. این ماده همچنین نقش مهمی در تنفس سلولی ایفا می کند. انسان در هنگام دم اکسیژن را به درون بدن می راند و در هنگام بازدم دی اکسید کربن را به بیرون می دهد. اکثر میزان دی اکسید کربن در خون به شکل بی کربنات یافت می شود. آزمایش خون دی اکسید کربن، که  به عنوان آزمایش بی کربنات نیز شناخته می شود، مقدار بی کربنات را در جریان خون اندازه گیری می کند. بعضی از بیماری ها و داروها باعث کاهش سطح بی کربنات یا همان پایین بودن میزان دی اکسید کربن در خون می شوند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مهمترین علل پایین بودن میزان دی اکسید کربن در خون صحبت خواهیم کرد.

علل پایین بودن میزان دی اکسید کربن در خون

بیماری کلیوی

کلیه ها سطوح نرمال سدیم، پتاسیم، دی اکسید کربن و فسفر را در خون حفظ می کنند. وقتی که بیماری کلیوی یا نارسایی کلیه عملکرد کلیه را مختل می کند، این ارگان ها دیگر این عملکرد را به درستی انجام نمی دهند. در این حالت سطح دی اکسید کربن کاهش می یابد و نیاز به درمان دارد. آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی گزارش می دهد که بی کربنات سدیم خوراکی یا داخل وریدی سبب تصحیح سطوح پایین دی اکسید کربن در خون می شود. اگر میزان دی اکسید کربن به این درمان پاسخ ندهد، پزشکان دیالیز را تجویز می کنند. در طی دیالیز، یک دستگاه خون را از بدن خارج می کند، مواد زاید را فیلتر می کند و خون را از طریق لوله های پلاستیکی به سیستم گردش خون منتقل می کند.

کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز دیابتی زمانی رخ می دهد که یک فرد نمی تواند به درستی از گلوکز استفاده کند. این وضعیت در بیماران دیابتی رخ می دهد که انسولین کافی برای کمک به ورود گلوکز به سلول های بدن ندارند. هنگامی که بدن نمی تواند از گلوکز برای انرژی استفاده کند، از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. در نتیجه سوختن چربی در بدن کتون تولید می شود. در صورتی که کتون در بدن تولید شود، فرد مبتلا به کتواسیدوز دیابتی می گردد. این بیماری سبب کاهش میزان دی اکسید کربن می شود. درمان این بیماری شامل تزریق انسولین برای بازگرداندن سطح قند خون به حالت طبیعی است. به گفته متخصصان کالج پزشکی جورجیا، در طول شش ساعت اول درمان، میزان دی اکسید کربن به آرامی افزایش می یابد.

اسهال

اسهال مزمن یا شدید باعث اسیدوز هیپرکلرومی می شود. متخصصان این بیماری را به عنوان یک نوع اسیدوز تعریف می کند که وقتی بدن مقدار زیادی بی کربنات سدیم را از دست می دهد دچار آن می شود. هنگامی که بدن بی کربنات سدیم را از دست می دهد مقدار دی اکسید کربن در خون کاهش می یابد. طبق نظر دکتر سم ویلکینز متخصص دانشکده پزشکی دانشگاه اموری، بیماران مبتلا به اسیدوز هیپرکلرمیک ملایم با سطح الکترولیت های طبیعی به درمان نیاز ندارند.

بیماری آدیسون

غدد فوق کلیوی باعث تولید هورمون هایی می شوند که نقش مهمی در ایجاد تعادل الکترولیتی، تنظیم فشار خون و حفظ حجم خون طبیعی ایفا می کنند. بیماری آدیسون زمانی اتفاق می افتد که غدد فوق کلیه کورتیزول کافی تولید نمی کنند. کورتیزول، که اغلب به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، نقش مهمی در پاسخ بدن به استرس دارد. آزمایشگاه تست های آنلاین، یک وب سایت ایجاد شده توسط انجمن آمریکایی شیمی بالینی، گزارش می دهد که بیماری آدیسون، سطوح سدیم، دی اکسید کربن و کلرید را  در خون پایین می آورد.

مسمومیت شیمیایی

آسپرین حاوی سالیسیلات ها است که ترکیبات موجود در برگ ها، ریشه ها، پوست و دانه های برخی از گیاهان می باشد. مصرف بیش از حد آسپرین و مواد حاوی سالیسیلات، متانول یا اتیلن گلیکول باعث اسیدوز متابولیک می شود. این نوع مسمومیت می تواند زمانی که فرد ماده ای را مصرف می کند که سبب افزایش میزان اسید در بدن می شود نیز ایجاد می شود.