پروتئین بیش از حد در خون

خوردن گوشت زیاد نمی تواند باعث وجود پروتئین بیش از حد در خون شما که به نام hyperproteinemia شناخته می شود، شود.

پس اگر آزمایش خون شما نشان می دهد سطح پروتئین خونتان بالا است؛ ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

اگرچه علت وجود پروتئین بیش از حد در خون ممکن است به سادگی نخوردن آب کافی و یا مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده باشد؛ اما بهتر است با پزشک خود درباره میزان بالای سطح پروتئین خون خود مشورت کنید.

نوشیدن آب به اندازه کافی

سطوح بالای پروتئین خون شما ممکن است به سادگی ناشی از کمبود آب بدن باشد. بیشترین بخش خون از آب تشکیل شده است؛ و هنگامی که شما مایعات به اندازه کافی نوشیدید، اجزای خون شما بیشتر متمرکز می شوند و منجر به افزایش سطح پروتئین می شود. پس در این شرایط نوشیدن بیشتر آب آشامیدنی به راحتی مشکل را حل می کند.

شما باید مطمئن شوید که همیشه آب کافی مصرف می کنید. بزرگسالان برای هر ۲۲ کیلوگرم وزن خود نیازمند ۴ فنجان آب به صورت روزانه هستند.

بهتر است یک بطری آب قابل حمل را در هر جایی که میروید با خود ببرید؛ تا اطمینان حاصل شود که آب کافی برای حفظ سطح پروتئین خون نرمال داشته باشید.

خوردن بیش از حد مواد غذایی التهابی

اگر پزشک شما در مورد التهاب مشکوک باشد، ممکن است سطح پروتئین واکنشی C یا CRP شما را آزمایش کند.

التهاب ممکن است از یک عفونت قارچی ساده یا یک بیماری مزمن مانند آرتریت روماتوئید ایجاد شود. CRP بالا نیز با بیماری قلبی مرتبط است.

خوردن رژیم غذایی با کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و کوکی ها، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی های شیرین و گوشت فرآوری شده، چربی های گوشت خوک و چربی های ترانس می توانند التهاب را افزایش دهد و نشانگر  افزایش سطح پروتئین در خون شما باشد.

در مقابل محدود کردن این غذاها، و در عوض پر کردن رژیم غذایی خود با غذاهای ضد التهاب، ممکن است به کاهش سطح CRP کمک کند.

برای پایین نگه داشتن سطح پروتئین التهابی، غذاهای غنی از امگا ۳ مانند سالمون و گردو، روغن زیتون، آجیل، سبزیجات و گوجه فرنگی مصرف کنید.

همچنین پروتئین گوشتی خود، مانند گوشت قرمز را به پروتئین های غیر گوشتی مانند عدس و لوبیا تغییر دهید.

و در نهایت اضافه کردن عطر و طعم سبزیجات و ادویه جات و ترشی جات نیز به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند.

علل پزشکی پروتئین بیش از حد در خون

تنها پزشک شما می تواند علت میزان بالای پروتئین خون را در شما تعیین کند؛ و این مسئله نیز ممکن است نیاز به آزمایش های بیشتر داشته باشد.

اما از علل پزشکی این مسئله باید به عفونت اشاره کرد که باعث می شود بدن شما انواع خاصی از پروتئین را آزاد کند تا با باکتری ها یا ویروس های مهاجم مبارزه کند. همچنین اختلالات مغز استخوان مانند میلوم چندگانه هم باعث افزایش سطح پروتئین در خون می شود. از علل دیگر وجود پروتئین بیش از حد در خون عبارتند از: HIV / AIDS و آمیلوئیدوز.