چقدر پروتئین در تخم مرغ پخته شده وجود دارد؟

تخم مرغ پخته شده نقش تعیین کننده ای در رژیم غذایی متعادل و سالم ایفا می کنند. یک تخم مرغ بزرگ تنها ۷۸ کالری دارد. در حالی که ویتامین A و B بدن را نیز تامین می کند. تخم مرغ انتخاب خوبی جهت تامین پروتئین کامل برای بدن است. اما مزایای آن باید در برابر این واقعیت قرار بگیرند که تخم مرغ دارای ماده انرژی زا به نام کربوهیدرات نیست. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد میزان پروتئین در تخم مرغ پخته شده صحبت می کنیم.

مقدار پروتئین در تخم مرغ پخته

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است و حاوی تمام اسید آمینه های ضروری می باشد. بنابراین پروتئین کاملی است. یک تخم مرغ پخته شده دارای ۶ گرم پروتئین است که ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن مردان و ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن زنان به پروتئین را تامین می کند. حدود ۴۳ درصد از پروتئین موجود در یک تخم مرغ بزرگ، در زرده یافت می شود. اگر چه این درصد بر اساس اندازه زرده متفاوت خواهد بود. اما شما می توانید حدود نیمی از کل پروتئین در تخم مرغ پخته را در صورت مصرف سفیده خالی دریافت کنید.

چرا باید پروتئین مصرف کنیم؟

پروتئین ساختار سلول های بدن ما را تشکیل می دهد. این ماده بافت ها را تولید و آنها را تعمیر می کند و برای تولید موادی مانند هورمون ها، آنزیم ها و هموگلوبین مورد نیاز است. هنگامی که پروتئین غذا هضم می شود، به اسیدهای آمینه تبدیل خواهد شد. سپس بدن از این اسیدهای آمینه برای بازسازی پروتئین خاصی که نیاز دارد استفاده می کند. دریافت پروتئین به صورت روزانه و منظم حیاتی است. زیرا بدن شما اسیدهای آمینه را ذخیره نمی کند.

میزان مورد نیاز روزانه بدن به پروتئین

مردان باید ۵۶ گرم پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند و زنان به ۴۶ گرم از این درشت مغذی نیاز دارند. این مقادیر، بر اساس رژیم غذایی توصیه شده یا RDA تعیین شده است. RDA مقدار متوسط ​​پروتئینی است که اکثر بزرگسالان سالم نیاز به رعایت آن دارند.

ورزشکاران استقامتی و افرادی که ورزش های قدرتی انجام می دهند نیاز به پروتئین بیشتری دارند. به گفته متخصصان Academy of Nutrition and Dietetics، میزان نیاز ورزشکاران به پروتئین از ۱٫۲ تا ۲ گرم به ازای هر ۲٫۲ پوند وزن بدن و بسته به شدت تمرین، متفاوت است. مقدار پروتئین مورد نیاز هر روز نیز می تواند افزایش یا کاهش یابد. این فاکتور بسته به سلامت کلی بدن و رفع نیازهای بدن با وجود برخی از بیماری ها می تواند متفاوت باشد.

هیچ مشکلی در کلسترول موجود در تخم مرغ وجود ندارد

طبق آخرین نسخه دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، حداکثر میزان مصرف کلسترول دیگر ۳۰۰ میلی گرم در روز نیست. اکثر غذاهای دارای کلسترول بالا، دارای چربی اشباع نیز هستند و این چربی اشباع شده است که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. در این دستورالعمل ها آورده شده است که تخم مرغ یک استثنا بوده و با وجود کلسترول زیاد حاوی مقدار کمی چربی اشباع شده است.

کل چربی موجود در تخم مرغ مطابق با توصیه های که برای یک رژیم غذایی متعادل ارائه می شود، می باشد. طبق این توصیه ها کل چربی مصرفی نباید بیش از ۲۵ تا ۳۵ درصد از کالری مصرفی در یک روز باشد. از طرفی چربی اشباع باید کمتر از ۱۰ درصد کالری یک روز را به خود اختصاص دهد. یک تخم مرغ پخته شده دارای ۵٫۳ گرم چربی کل و ۱٫۶۳ گرم چربی اشباع است. بنابراین می توان گفت که فقط ۴۷٫۷ کالری این ماده اختصاص به چربی داشته و از این مقدار ۱۴٫۷ کالری آن متعلق به چربی اشباع است.