پایین بودن پلاکت خون در دوران بارداری

اگر تعداد پلاکت خون در دوران بارداری کمی پایین تر از حد نرمال باشد، تقریبا هیچ خطری شما و جنینتان را تهدید نمی کند. گرچه باید علت این مشکل بررسی شود. پلاکت ها، سلول های خونی در بدن هستند که به لخته شدن خون کمک می کنند و یکی از فاکتورهای مهم برای انعقاد خون می باشند. تعداد طبیعی پلاکت، بین ۱۵۰ و ۴۰۰ میلیون به ازای هر میلی لیتر خون است. بسیاری از زنان از تعداد طبیعی پلاکت خون در دوران بارداری برخوردارند اما حدود هشت درصد از زنان حامله، در تعداد پلاکت های خون خود اندکی افت را شاهد هستند. اگر تعداد پلاکت های خون بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون در هر میلی لیتر خون باشد شما با کاهش پلاکت خون مواجه هستید.

علت کاهش پلاکت خون در دوران بارداری

اگر تعداد پلاکت خون در دوران بارداری کاهش یابد به آن ترومبوسیتوپنی حاملگی می گویند. ترومبوسیتوپنی حاملگی معمولا در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد. این عارضه بر روی کودک شما تاثیر نمی گذارد، و سطح پلاکت خون شما نیز پس از تولد نوزادتان به حالت طبیعی باز می گردد. پس دلیل اصلی کاهش پلاکت خون در دوران بارداری حاملگی است. کارشناسان مطمئن نیستید دقیقا چه عواملی باعث می شود تا پلاکت خون در دوران بارداری کاهش یابد اما حدس می زنند دو عامل زیر در این مورد نقش اصلی را بازی می کنند.

  • اول از همه این که به طور معمول بدن شما پلاک هایی که استفاده نمی شود را از بین می برد و آن را با گزینه های دیگری جایگزین می کند. این فرآیند در دوران بارداری شتاب بیشتری به خود می گیرد. نتیجه این فرآیند آنقدرها هم که فکر می کنید بد نیست. درست است که پلاکت خون در دوران بارداری کاهش پیدا می کند اما پلاکت های موجود بزرگتر و جوان تر هستند.
  • علت دوم این است که بدن شما در طی حاملگی از بخش مایع خون (پلاسما) بیشتر تولید می کند. این بدان معنی است که پلاکت ها بیشتر رقیق می شوند، بنابراین تعداد آن ها در هر میلی لیتر خون کمتر است. این فرآیند بر روی کارایی پلاکت ها تاثیر نمی گذارد. با این شرایط آن ها هنوز هم می توانند به درستی کار خود را انجام دهند.
پایین بودن پلاکت خون در دوران بارداری
پایین بودن پلاکت خون در دوران بارداری

نتایج آزمایش خون خود را باید در یادداشت ها مهم قبل از زایمان بنویسید. تعداد پلاکت شما در آزمایش باید نتیجه ۱۶۰x10.9 / L را نشان دهد. این یعنی تعداد پلاکت های شما ۱۶۰ است که در محدوده طبیعی است. اگر تعداد پلاکت شما کم است، آزمایش خون باید دوباره انجام شود. اگر تعداد پلاکت ها بسیار کم است، ممکن است شما در طی زایمان طبیعی ، سزارین و حتی پس از تولد نوزادتان دچار خونریزی بیشتری می شوید. اگر تعداد پلاکت های خونتان از ۱۰۰ پایین تر باشد باید آزمایش های تکمیلی جهت تعیین علت تجویز شود.

کاهش بسیار زیاد پلاکت خون در دوران بارداری نشان از وقوع یک بیماری مانند لوپوس است. لوپوس زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول های سالم حمله می کند، رخ می دهد. برخی از داروها، مانند هپارین مواد مخدر رقیق کننده خون، نیز می توانند بر روی تعداد پلاکت شما تاثیر بگذارند.

اگر هر کدام از این موارد در مورد شما صدق می کند، با دکتر خود مشورت کنید. گاهی اوقات، پلاکت بسیار پایین می تواند نشانه ای از یک مشکل در حاملگی باشد. مثلا یک عارضه نادر از بروز پره اکلامپسی، به نام سندرم HELLP نیز همراه با کاهش پلاکت خون در دوران بارداری است. علائم دیگر این سندروم عبارتند از:

  • علائم پره اکلامپسی، مانند فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار
  • درد در بالای شکم
  • سردرد
  • حالت تهوع

اگر تعداد پلاکت های خون، در طی آزمایش های مکرر، در سطح ایمن باقی مانده است و شما هیچ علائم دیگر مشاهده نمی کنید نیاز به درمان خاصی ندارید. با این حال باید پزشک خود را مطلع کنید تا اقدامات لازم را در مورد خونریزی شدید احتمالی در طی عمل سزارینتان، در نظر داشته باشد. برای این کار ممکن است استفاده از قرص های استروئیدی، یا تزریق گلوبولین (IVIG) تجویز شود. حتی ممکن است پزشک تزریق پلاکت برای افزایش سطح آن ها و ایجاد ثبات در وضعیتتان را توصیه کند.