آیا پیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مناسب است؟

پیاز یک عنصر طعم دار مهم در پخت و پز است که بیش از ۵۰۰ نوع مختلف دارد. هر کدام از آنها عطر و طعم متفاوتی را به غذاها اضافه می کنند. علاوه بر سطح بالایی از ویتامین C، پیاز حاوی مواد مغذی و فیتو شیمیایی های متعددی است که بسیاری از آنها دارای مزایای بالقوه برای سیستم ایمنی بدن شما هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به این پرسش که آیا پیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مناسب است؟ پاسخ می دهیم.

مصرف پیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

پری بیوتیک

پیاز حاوی فروکتان، که یک گروه از کربوهیدرات های پیچیده ای است می باشد و فیبر محلول را به بدن وارد می کند. فروکتان ها در روده کوچک هضم نمی شوند و به همان صورت به روده بزرگ راه پیدا می کنند. باکتری های مفید در کولون، مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیله از این مواد برای تغذیه خود استفاده می کنند. از آنجا که فروکتان ها رشد پروبیوتیک ها را افزایش می دهند، به عنوان پری بیوتیک شناخته می شوند. ضایعات اسیدی باکتری های پروبیوتیک به کاهش pH در روده کمک کرده و باعث جذب مواد معدنی می شوند. بسیاری از مواد معدنی در عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. با توجه به نظر دکتر J. L. Brewster، نویسنده کتاب “Onions and Other Vegetable Alliums”، باکتری های سالم در کولون از فعال شدن مواد سرطان زا جلوگیری می کنند.

ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی

سلنیوم ماده معدنی است که به کاهش التهاب و تحریک عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. این ماده در پیاز، نسبت به سایر سبزیجات به وفور یافت می شود. مطالعه ای که در شماره آوریل سال ۲۰۱۲ مجله Antioxidants and Redox Signaling منتشر شد نشان می دهد که سلنیوم باعث آغاز واکنش ایمنی و جلوگیری از واکنش شدید این سیستم می شود. سلول های ایمنی که با کمبود سلنیوم مواجه هستند، بیشتر اکسید می شوند و این موضوع باعث می شود آنها ناکارآمد شوند. سلول های ایمنی که دارای کمبود سلنیوم هستند با مشکلاتی در تولید پروتئین و انتقال کلسیم مواجه می شوند. سلنیوم می تواند نقش مهمی در مدیریت بیماری های ویروسی، التهابی و آلرژیک ایفا کند.

آیا پیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مناسب است؟
آیا پیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مناسب است؟

ضد سرطان

کورستین، آنتی اکسیدان بیوفلاونوئیدی در پیاز و سیر است که باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می شود. کورستین، حتی در مقدار کم، از طریق رفع رادیکال های آزاد، به جلوگیری از ایجاد سرطان کمک می کند. اما غلظت زیاد کورستین، اثرات سمی بر روی سلول های سرطانی دارد. با توجه به مطالعه ای که در  شماره ژوئیه-سپتامبر سال ۲۰۰۵ مجله Asian Pacific Journal of Cancer Prevention منتشر شده، خوردن سبزیجاتی مانند پیاز، سیر، موسیر، تره فرنگی و پیازچه ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده، که دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است را کاهش دهد. پیاز قرمز کورستین ببشتری دارد.

سم زدایی

طبق گزارش دکتر James J. Slaga، .، نویسنده کتاب The Detox Revolution، اسید آمینه های حاوی گوگرد در پیاز تاثیر، اثر سم زدایی در بدن دارند. این ترکیبات که به نام ترکیبات organosulfides شناخته می شوند، پایه و اساس ترکیبات گلوتاتیون می باشند. گلوتاتیون آنتی اکسیدانی است که به کبد در مسیر سم زدایی کمک می کند. گلوتاتیون به کاهش تجمع داروهایی مانند استامینوفن و کافئین در کبد کمک می کند و سموم دفع آفات، سرب و حلال های خشک را به فرم هایی تبدیل می کند که دفعشان از بدن راحت تر است.