آیا عصاره چای سبز برای درمان حساسیت دندان مفید است؟

درمان های موجود برای حساسیت دندان به روش های مختلفی از قبیل بی حسی عمل می کنند. این روش ها تنها برای حساسیت دندان موثرند و از ایجاد باکتری ها جلوگیری نمی کنند. اما محققان در حال حاضر مواد جدیدی را برای محافظت از دندانهای حساس با استفاده از پلی فنول های چای کشف کرده اند. در واقع محققان به این نتیجه رسیده اند که عصاره چای سبز برای درمان حساسیت دندان مفید است.

برای افرادی که حساسیت دندانی دارند، نوشیدن چیزی های خیلی گرم یا خیلی سرد باعث درد شدید شده و اغلب غیر قابل تحمل می باشد. به نظر می رسد حساسیت دندان و دندان درد بیش از ۲۵ درصد از مردم را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است.

حساسیت دندان معمولا به این دلیل ایجاد می شود که لایه محافظ مینای دندان که روی سطح آن قرار دارد فرسوده شده در نتیجه لایه بعدی بافت استخوانی که دنتین نامیده می شود در معرض مواد مختلف قرار می گیرد.

دنتین حاوی لوله های کوچکی است که داخل آن ها خالی هستند و وقتی که انتهای این میکروتوبوب ها باز می شوند، اجازه می دهند که مایعات گرم یا سرد به عصب دندان وارد شوند. به این ترتیب درد شدید و تحریک ایجاد می شود.

افراد دارای دندان های حساس به علت این که میکروتوبول ها دندانشان در دسترس قرار دارند در معرض ورود باکتری هستند. بنابراین بیشتر مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان می باشند.

درمان های حاضر با بستن این میکروتوبول ها با استفاده از ماده ای به نام نانوهیدروکسی آپاتیت، حساسیت را از بین می برند. با این حال، این ماده نه به اندازه کافی مقاوم است و نه قادر به جلوگیری از نفوذ باکتری می باشد.

با فرسایش دندان و سایش ناشی از مسواک زدن، میکروتوبول های مسدود شده به سرعت از بین می روند، و باکتری های تهاجمی مانند استرپتوکوک موتانس می توانند به عمق دندان نفوذ کنند.

با توجه به آسیب پذیری درمان های متعارف، گروهی از محققان به رهبری دکتر کووی هوانگ از دانشگاه ووهان در چین تصمیم گرفتن که درمان های جایگزین و به خصوص تاثیر چای سبز برای درمان حساسیت دندان را بررسی کنند. مطالعه جدیدی در مورد این نوآوری در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

آیا عصاره چای سبز برای درمان حساسیت دندان مفید است؟
آیا عصاره چای سبز برای درمان حساسیت دندان مفید است؟

استفاده از چای سبز برای درمان حساسیت دندان

دکتر هوانگ و همکارانش برای ایجاد مواد بیولوژیکی جدید با استفاده از ماده سنتی نانوهیدروکسی آپاتیت دست به این تحقیق زدند. آن ها سعی کردند که این ماده سنتی را با ترکیبی از چای سبز همراه کنند.

این ترکیب پروپیل گلوتاکین ۳ گالتی (ECGC) نام دارد. این پلیفنول فعال ترین ماده در چای سبز است. مطالعات قبلی نشان داده اند که این ترکیب می تواند در مبارزه با استرپتوکوک موتانس به طور موثری عمل کند.

دانشمندان این مخلوط را به نام نانوذرات سیلیکای مزوموروسی (MSN) محصور کردند.

با توجه به اندازه متوسط منافذ و خواص سطح آنها، MSNs به طور گسترده ای به عنوان حامل دارو استفاده می شود.

همانطور که نویسندگان توضیح می دهند، آنها MSN ها را به دلیل این که مقاومت منحصر به فردی در برابر اسید مضر، ایجاد حفره و قدرت مکانیکی برتر دارند، انتخاب کرده اند.

محققان با استفاده از تکنیک میکروسکوپی، توانایی مواد بیولوژیکی جدید را برای جلوگیری از تشکیل بیوفیلم که استرپتوکوک موتانس به طور معمول بر روی سطح دندان ها شکل می دهد، آزمایش کردند.

علاوه بر این، آنها آزمایش های بیولوژیکی و آزمایش سیتوتوکسیستی را در بافت های پالپ های پرمولر های استخراج شده از دندان های عقل انجام دادند.

این آزمایشات نشان داد که مواد جدید با موفقیت میکروتوبولهای دنتین را مسدود کرده و باعث کاهش نفوذپذیری دنتین شده است. این ماده همچنین مقاومتی در برابر فرسایش و سایش، و همچنین محافظت در برابر بیوفیلم استرپتوکوک موتانس از خود نشان داد.

نویسندگان معتقدند که این ماده به طور قابل توجهی مانع از تشکیل و رشد بیوفیلم استرپتوکوک موتانس (S. mutans) در سطح دندان می شود. این اولین باری است که چنین نتایجی به دست آمده است.

دکتر هوانگ و همکارانش امیدوار هستند که این ماده با موفقیت حساسیت دندان را درمان کند.