خواص چای سبز برای مو

چای سبز قرن هاست که به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان تبدیل شده است. بسیاری از شرکت های تولید کننده مواد غذایی که این محصول را به صورت نوشیدنی عرضه می کنند بر روی جنبه های درمانی آن تاکید زیادی دارند. آنها حتی ادعا کرده اند که افزودن چای سبز به محصولات غذایی، می تواند روی موهای مصرف کنندگان نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که این ادعا زیاد هم توخالی نیست. اگر ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید می توانید با خواص چای سبز برای مو بیشتر آشنا شوید و استدلال این ادعا تولید کنندگان را درک کنید.

چای سبز چیست؟

چای سبز از برگ های گیاه Camellia sinensis تولید می شود. بسته به روش پردازش، این برگ ها می توانند انواع چای مانند چای سبز، چای سیاه و چای سفید تولید کنند.

چای سبز از برگ های تازه چای ساخته می شوند. در طول روند تولید، برای جلوگیری از اکسیداسیون و تخمیر، برگ های گیاه زیر نور آفتاب قرار می گیرند و به این ترتیب چای سبز تولید می شود.

انواع خاصی از چای سبز با استفاده از روش های مختلف پردازش در جهان تولید می شود. به عنوان مثال چای سبز ماچا را با قرار دادن برگ های چای در مکانی که ۹۰٪ مواقع سایه است تهیه می کنند. در نتیجه طعمی غنی تر و محتوای آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.

چای سبز به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان ها برای بدن خواص فراوانی دارد. بیشتر آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از ترکیباتی هستند که به نام فلاونول ها شناخته می شوند. کاتچین ها که نوعی فلاونول هستند بیشترین خواص را برای بدن دارند.

فراوان ترین و قدرتمندترین کاتچین موجود در چای سبز اپیگالوکاتینین گالات (EGCG) است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان در ارتباط است. چای سبز و عصاره های تهیه شده از این ماده به دلیل آنتی اکسیدان های زیادی که دارند برای مقاصدی مانند جلوگیری از ریزش مو و بهبود سلامت مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید چای سبز برای مو

چای سبز به دلیل فواید گفته شده در بالا، در روند تولید بسیاری از محصولات مراقبت از مو کاربرد دارد. در ادامه به برخی از فواید چای سبز برای مو اشاره می کنیم.

ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند

ریزش مو مشکلی است که بسیاری از مردان و زنان در جهان با آن دست به گریبان هستند و دلایل مختلفی از جمله استرس، رژیم غذایی، بیماری های خود ایمنی و تغییرات هورمونی در ایجاد آن نقش دارند.

ریزش موی هورمونی، معروف به آلوپسی آندروژنتیک، حدود ۵۰ میلیون مرد و ۳۰ میلیون زن در ایالات متحده را مبتلا کرده است. در حقیقت ۵۰٪ از آقایان و ۲۵٪ از خانم های ۵۰ ساله و مسن تر نوعی ریزش موی مرتبط با هورمون را تجربه می کنند.

در طول روند ریزش مو چرخه طبیعی رشد مو تغییر می کند. این چرخه شامل سه مرحله آندروژن (رشد مو)، کاتاژن (مرحله انتقالی) و تلوژن (ریزش مو) است. دو هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون می توانند مراحل رشد مو را تغییر داده و ریزش مو را افزایش دهند. برخی تحقیقات نشان داده اند که EGCG می تواند اثرات این هورمون ها را روی مو تقلیل داده و ریزش مو را مهار کند.

در یک مطالعه ۱۰ شرکت کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک به مدت ۲۴ هفته مکملی به نام Forti5 مصرف کردند. در پایان مطالعه ۸۰٪ از شرکت کنندگان پیشرفت قابل توجهی در رشد مو داشتند. این مکمل حاوی مقدار ناشناخته ای از عصاره چای سبز، ملاتونین، ویتامین D، امگا ۳، امگا ۶، بتا-سیتوسترول و ایزوفلاون های سویا بود. بنابراین تایید این که این خاصیت مستقیما به چای سبز ارتباط دارد دشوار است.

در یک مطالعه موش هایی که از درمان موضعی چای سبز سرشار از EGCG استفاده کرده بودند، نسبت به گروه هایی که تحت درمان قرار نگرفتند؛ ریزش مو کمتری داشتند. به نظر می رسد که EGCG با طولانی کردن فاز آندروژن یا همان فاز رشد مو و کند کردن فاز تلوژن، ریزش موی ناشی از تستوسترون را کاهش می دهد.

از رشد مو پشتیبانی می کند

چای سبز ممکن است برای رشد مجدد موها مفید باشد. در یک مطالعه کوچک محققان مصرف عصاره EGCG حاوی چای سبز را به صورت موضعی برای سه شرکت کننده مبتلا به آلوپسی تجویز کردند. بعد از گذشت ۴ روز شرکت کنندگان فعالیت قابل توجهی را در رشد مو تجربه کردند. به نظر می رسد EGCG با تحریک فولیکول های مو و جلوگیری از آسیب رساندن به سلول های پوست و مو؛ رشد مو را افزایش می دهد.

علاوه بر این در یک مطالعه که بر روی موش ها انجام شد محققان دریافتند که ۳۳٪ از حیواناتی که عصاره چای سبز مصرف کرده بودند؛ پس از ۶ ماه رشد مجدد مو را تجربه کردند. این در حالی است که هیچ کدام از موش هایی که در گروه کنترل قرار داشتند بهبودی خاصی را شاهد نبودند.

البته در حال حاضر مشخص نیست که چای سبز روی تقویت رشد مو در انسان به خصوص روی کسانی که ریزش موی مرتبط با هورمون ندارند؛ چقدر موثر است.

مواد مغذی را به موها ارائه می دهد

مو بخشی از سیستم بسیار بزرگتری به نام سیستم انتگرال است که شامل ناخن ها، پوست، مو و ساختارهای جانبی می شود. در حقیقت موهای شما مستقیم از پوست بیرون می آید و از آنجا جریان خون و مواد مغذی که لازم دارد را دریافت می کند.

در یک مطالعه کوچک که بر روی ۱۵ شرکت کننده انجام شد محققان دریافتند که مصرف مکمل حاوی عصاره چای سبز به مدت ۱۲ هفته، جریان خون در پوست و میزان اکسیژن آن را نسبت به گروه کنترل ۲۹ درصد افزایش می دهد.

در گروه دیگری که در همان مطالعه شرکت کرده بودند ۳۰ شرکت کننده به مدت ۱۲ هفته ۴ فنجان (۱ لیتر) چای سبز نوشیدند. در مقایسه با گروه کنترل، گروه استفاده کننده از چای سبز پیشرفت چشمگیری را در هیدراتاسیون پوست از خود نشان دادند.

رشد مو تا حد زیادی به میزان اکسیژن و مواد مغذی که به پوست می رسد بستگی دارد. در حقیقت گردش خون ضعیف می تواند به ریزش مو منجر شود. بنابراین نوشیدن چای سبز ممکن است باعث افزایش عرضه این مواد مغذی به پوست شده و رشد مو را ترغیب کند.

خواص چای سبز برای مو
خواص چای سبز برای مو

نحوه استفاده از چای سبز برای مو

با توجه به خاصیت تقویت کننده چای سبز و عصاره آن، در بسیاری از محصولات مراقبت از مو، از این ماده به عنوان ماده اصلی استفاده می شود. شما می توانید این محصولات را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. البته اگر علاقه ای به استفاده از این محصولات ندارید توصیه می شود که به روش های زیر عمل کنید:

  • شامپو. از یک شامپو روزانه حاوی عصاره چای سبز استفاده کنید. حتماً شامپو را به خوبی روی ریشه و پوست سر ماساژ داده و بعد از چند دقیقه بشویید.
  • نرم کننده. پس از شستشوی موها از یک نرم کننده یا ماسک مو حاوی عصاره چای سبز استفاده کنید. بسته به دستوری که روی محصول نوشته شده؛ کافی است که موها را ۳ الی ۱۰ دقیقه در معرض این محصولات قرار دهید.
  • محلول خانگی. ۱ تا ۲ عدد چای سبز کیسه ای را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد. پس از خنک شدن، موهای خود را با این محلول بشویید.

علاوه بر این می توانید روزانه ۱ الی ۲ فنجان (۲۴۰ الی ۴۸۰ میلی لیتر) چای سبز بنوشید تا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها را برای بدن فراهم کنید.

چند نکته مهم

اگرچه برخی از تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز و استفاده از محصولات حاوی این ماده برای افزایش رشد مو مفید است، اما موارد مهمی وجود دارد که باید در مورد مصرف چای سبز برای مو آنها را در نظر داشته باشید.

مسمومیت

درست است که مصرف چای سبز برای بدن بی خطر است اما بسیاری از مکمل ها و روغنهای تهیه شده از چای سبز حاوی مقدار زیادی EGCG هستند که می تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی مانند مسمومیت کبد و ناراحتی معده شود.

بررسی های اخیر نشان داده اند که میزان ایمن EGCG در مکمل و چای دم کرده به ترتیب باید ۳۳۸ میلی گرم و ۷۰۴ میلی گرم در روز باشد. بنابراین از مکمل هایی که حاوی دوزهای بالاتر هستند استفاده نکنید.

همچنین همیشه قبل از شروع مصرف مکمل با پزشک معالج خود مشورت کنید. البته اکثر افراد می توانند با خیال راحت بین ۳ الی ۴ فنجان (۷۱۰ الی ۹۵۰ میلی لیتر) چای سبز در روز بنوشند.

نحوه استفاده از محصولات

فولیکول های مو جریان خون و مواد مغذی که برای ترویج رشد نیاز است را به ساقه مو می رسانند. هنگامی که تارهای مو از فولیکول خارج می شوند؛ دیگر مواد مغذی دریافت نمی کنند. بنابراین نوشیدن چای سبز تاثیری در استحکام موهایی که از فولیکول خارج شده اند ندارد. این ماده فقط بر روی موهای جدیدی که در فولیکول مو تولید می شوند تأثیر می گذارد. با این وجود برخی از محصولات مراقبت از مو می توانند رشته های مو را آبرسانی و تغذیه کنند؛ اما باعث رشد آنها نمی شوند.

اگر از ماسک مو یا شامپو استفاده می کنید؛ حتما آن را روی ریشه و پوست سر ماساژ دهید. زیرا این کار به محصول کمک می کند تا به فولیکول های مو برسد. همچنین حتما هنگام استفاده از شامپو، موها را به آرامی شستشو دهید تا از آسیب رساندن به ریشه جلوگیری شود.

نکته آخر

چای سبز یک نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان است که در سراسر جهان استفاده می شود. نوشیدن آن و استفاده از محصولاتی که حاوی ترکیبات این چای پر خاصیت هستند؛ ممکن است خطر ریزش مو را کاهش دهد و حتی باعث رشد مجدد مو شود.

اگر مصرف چای سبز را به مصرف محصولات کارخانه ای ترجیح می دهید می توانید با خیال راحت ۳ الی ۴ فنجان (۷۱۰ الی ۹۵۰ میلی لیتر) چای در روز بخورید تا هم بدن سالم و هم موهای قوی داشته باشید.

منابع:

  1. Beneficial effects of green tea: a literature review
  2. Determination of catechins in matcha green tea by micellar electrokinetic chromatography
  3. An overview of herbal alternatives in androgenetic alopecia
  4. Female pattern hair loss: Current treatment concepts
  5. An Open-Label Evaluator Blinded Study of the Efficacy and Safety of a New Nutritional Supplement in Androgenetic Alopecia: A Pilot Study
  6. Effects of topical application of EGCG on testosterone-induced hair loss in a mouse model
  7. Human hair growth enhancement in vitro by green tea epigallocatechin-3-gallate
  8. The effects of tea polyphenolic compounds on hair loss among rodents
  9. Green tea polyphenols provide photoprotection, increase microcirculation, and modulate skin properties of women
  10. The safety of green tea and green tea extract consumption in adults – Results of a systematic review
  11. Physiology, Hair