چای علف لیمو

لیمونگراس یا همان علف لیمو یک گیاه بلند و شاخه ای است. این گیاه عطری شبیه به عطر مرکبات تازه دارد. در آشپزی تایلندی از این گیاه زیاد استفاده می شود. لیمونگراس ماده ای مفید برای دفع حشرات است. از اسانس علف لیمو نیز در آروماتراپی برای تمیز کردن هوا، کاهش استرس و بهبود خلق و خوی استفاده می شود. این گیاه یک درمان عالی برای ترویج خواب، از بین بردن درد و تقویت سیستم ایمنی است. یکی از محبوب ترین راه های استفاده از مزایای این گیاه، مصرف چای علف لیمو است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد خواص و روش استفاده از چای علف لیمو با شما صحبت کنیم.

خواص چای علف لیمو

چای علف لیمو خواص آنتی اکسیدانی دارد

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Agriculture and Food Chemistry، لمیونگرس حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که می توانند باعث دفع رادیکال های آزاد در بدن شوند. آنتی اکسیدان های موجود در این چای عبارتند از:

  • اسید کلروژنیک
  • isoorientin
  • swertijaponin

این آنتی اکسیدان ها ممکن است به جلوگیری از اختلال در عملکرد سلول ها در داخل عروق کرونر نیز کمک کنند.

این نوشیدنی دارای خواص ضد میکروبی است

چای علف لیمو به لطف خواص ضد میکروبی که دارد می تواند به درمان عفونت های دهان و پوسیدگی دندان ها کمک کند. با توجه به مطالعات آزمایشگاهی که در سال ۲۰۱۲ توسط موسسه ملی بهداشت در آمریکا انجام شده است، اسانس این گیاه توانایی ضد میکروبی علیه باکتری Streptococcus mutans دارد. این باکتری ها باکتری هایی هستند که بیشتر مسئول فاسد شدن دندان می باشند.

تحقیقات بیشتر نشان داد که مواد موجود در چای علف لیمو ممکن است در برابر انواع مختلف باکتری ها و قارچ ها در محیط آزمایشگاهی با هم همکاری کنند.

این چای دارای خواص ضد التهابی است

تصور می شود که التهاب در ایجاد بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی نقش داشته باشد. با توجه به گزارش مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering، دو مورد از ترکیبات اصلی که در علف لیمو یافت می شوند (سیترال و جناریال) مسئول خواص ضد التهابی این چای هستند.

گفته می شود این ترکیب ها به توقف نشانه های التهابی در بدن کمک می کنند.

این چای ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

سیترال موجود در علف لیمو دارای توانایی ضد سرطان قوی در برابر برخی از سلول های سرطانی است. عناصر چندگانه موجود در چای علف لیمو به مبارزه با سرطان کمک می کنند. این اتفاق یا به طور مستقیم باعث مرگ سلول های سرطانی می شود و یا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و موجب می شود که بدن بهتر قادر به مبارزه با سرطان باشد.

مصرف گاه به گاه چای علف لیمو به عنوان یک درمان مکمل در کنار شیمی درمانی و اشعه درمانی استفاده می شود. فقط باید این درمان را تحت نظر پزشک انکولوژیست استفاده کنید.

این چای باعث بهبود وضعیت هضم در بدن می شود

مصرف یک فنجان چای علف لیمو در روز یک راه عالی برای درمان ناراحتی های معده، گرفتگی معده و سایر مشکلات گوارشی است. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ بر روی جوندگان و توسط موسسه ملی بهداشت انجام شده است نشان می دهد که علف لیمو می تواند در برابر زخم معده موثر باشد.

این مطالعه نشان داد که اسانس برگ های لیمونگرس می تواند به محافظت از معده در برابر آسیب های ناشی از مصرف آسپیرین و اتانول کمک کند. مصرف منظم آسپیرین یکی از علل شایع زخم معده است.

چای علف لیمو ممکن است به عنوان یک دیورتیک در بدن عمل کند

در طب سنتی، چای علف لیمو به عنوان یک دیورتیک شناخته می شود. دیورتیک ادرار را زیاد می کند و باعث می شود بدن با دفع مایعات و سدیم اضافی، خود را سم زدایی کند. اگر نارسایی قلبی، نارسایی کبدی یا تورم دارید، باید از دیورتیک ها استفاده کنید.

در سال ۲۰۰۱ یک مطالعه انجام شد که در آن اثر چای علف لیمو بر روی بدن موش ها بررسی گردید. این مطالعه نشان داد که فعالیت دیورتیک چای علف لیمو مشابه با چای سبز است. بدون این که آسیب به اندام ها وارد کند و یا منجر به عوارض جانبی شود. برای انجام این مطالعه، شش هفته به موش ها چای علف لیمو داده شد.

این چای ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، ۷۲ داوطلب مرد به دو دسته تقسیم شدند. یک دسته از چای علف لیمو و یک دسته از چای سبز استفاده کردند. کسانی که چای علف لیمو خورده بودند، کاهش شدید فشار خون سیستولیک و افزایش شدید فشار خون دیاستولیک را تجربه کردند. آنها همچنین ضربان قلبشان به میزان قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرد.

اگر چه این یافته ها برای کسانی که فشار خون سیستولیک بالا دارند هیجان انگیز است، اما محققان هشدار می دهند که مردان مبتلا به مشکلات قلبی باید از مصرف زیاد چای علف لیمو اجتناب کنند. این نوشیدنی می تواند منجر به کاهش ضربان قلب یا افزایش فشار دیاستولیک در این افراد شود.

چای لیمونگراس برای تنظیم کلسترول مفید است

کلسترول بالا ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Advanced Pharmaceutical Technology & Research نشان داد که عصاره لیمونگراس باعث کاهش کلسترول در حیوانات می شود. میزان کاهش کلسترول به دوز مصرفی بستگی دارد.

در سال ۲۰۱۱، تحقیقات بیشتر، ایمنی دراز مدت مصرف ۱۰۰ میلی گرم اسانس لیمونگراس را در روز تایید کرد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا مصرف چای علف لیمو دارای اثرات مشابه ای با اسانس لیمونگراس است؟

چای لیمونگراس ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند

چای علف لیمو یک چای سم زدا است و برای افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن مفید می باشد. با این حال، بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه، نتایج تجربی داشتند نه علمی. از آنجا که لیمونگراس یک دیورتیک طبیعی است، اگر زیاد از آن استفاده کنید، آب بدنتان کم می شود.

به طور کلی جایگزینی نوشابه و سایر نوشیدنی های شکر دار با چای های گیاهی مثل چای علف لیمو ممکن است به کاهش وزن کمک کند. با این حال، نباید این نوشیدنی ها را به تنهایی استفاده کنید.

سعی کنید به صورت متفاوت از این نوشیدنی در ترکیب با سایر چای ها و نوشیدنی ها استفاده کنید.

چای علف لیمو
چای علف لیمو

این چای ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کند

چای علف لیمو به عنوان یک درمان طبیعی برای گرفتگی عضلانی، نفخ و گرگرفتگی استفاده می شود. هیچ تحقیقی به طور خاص در مورد تاثیر لیمونگراس بر روی PMS وجود ندارد، اما در تئوری این ماده خواص تسکین دهنده و ضد التهابی روی بدن دارد. علاوه بر این، طبق مقاله ای که در مجله Advanced Pharmaceutical Technology & Research منتشر شده است، روغن لیمونگراس برای کمک به خنک شدن بدن مفید است.

نحوه استفاده

تحقیقات کافی در مورد دوز استاندارد مصرف این چای وجود ندارد. بنابراین برای اطلاع از دوز مناسب برای بدنتان با پزشک مشورت کنید. برای محدود کردن خطر عوارض جانبی، با مصرف یک فنجان در روز شروع کنید. اگر توانستید این چای را در بدن تحمل کنید و عوارض جانبی نداشتید کم کم میزان مصرف خود را افزایش دهید. اگر عوارض جانبی را تجربه کرده اید، نوشیدن چای را متوقف کنید.

  • ۱ لیوان آب جوش و بیش از ۱ تا ۳ قاشق چای خوری برگ های تازه و یا خشک شده علف لیمو را ترکیب کنید.
  • حداقل پنج دقیقه روی فنجان را بپوشانید و صبر کنید.
  • چای صاف صاف کنید و به صورت گرم مصرف کنید.

اگر طعم چای لیمونگراس را دوست ندارید سعی کنید با برگ های آن پخت و پز کنید. می توانید ای برگ ها را به صورت تازه در سوپ استفاده کنید یا خشک کرده و به عنوان سبزی خشک در اکثر غذاها استفاده کنید.

عوارض و خطرات احتمالی

علف لیمو به طور کلی ایمن است. البته اگر به اندازه استفاده شود. اما گاهی در بدن برخی از افراد عوارض جانبی ایجاد می کند. عوارض جانبی بالقوه ناشی از مصرف این ماده عبارتند از:

  • سرگیجه
  • افزایش گرسنگی
  • خشکی دهان
  • افزایش ادرار
  • خستگی

بعضی از افراد ممکن است حساسیت به این گیاه داشته باشند. اگر علائم واکنش آلرژیک مانند موارد زیر را دارید، مصرف چای را متوقف کنید:

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • مشکل تنفسی
  • سریع شدن ضربان قلب

اگر شرایط زیر را دارید نباید چای علف لیمو مصرف کنید:

  • باردار هستند.
  • داروهای تجویزی مصرف می کنید.
  • ضربان قلبتان کم است.
  • سطح پتاسیم در بدنتان کم است.

نکته پایانی

چای لیمونگراس به طور کلی یک نوشیدنی گیاهی سالم و پر از خاصیت است. از طرفی پرورشی و دسترسی به این گیاه کار ساده ای است. تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده اند که چای علف لیمو دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی است. لیمونگراس همچنین ممکن است به محافظت از معده کمک کند و پروفایل لیپیدی شما را بهبود بخشد.

با این وجود هرگز نباید به صورت خودسرانه از چای علف لیمو به مدت طولانی و در حجم زیاد استفاده کنید. ضمن این که این چای هرگز نمی تواند جایگزین مناسبی برای داروهای تجویزی باشد.

منابع:

  1. (Scientific basis for the therapeutic use of Cymbopogon citratus, stapf (Lemon grass
  2. Effect of Lemongrass and Green tea on blood pressure and heart rate
  3. Lemongrass
  4. Inflammation and Heart Disease
  5. Investigation of the mechanisms underlying the gastroprotective effect of Cymbopogon citratus essential oil
  6. Antimicrobial activity of commercially available essential oils against Streptococcus mutans
  7. The in vitro antimicrobial activity of Cymbopogon essential oil (lemon grass) and its interaction with silver ions
  8. Investigation of the Mechanisms Underlying the Gastroprotective Effect of Cymbopogon Citratus Essential Oil
  9. Diuretic studies on lemon grass tea from Cymbopogon citratus (DC) Stapf in rat
  10. Effect of Lemongrass and Green tea on blood pressure and heart rate