چای گل داودی نوشیدنی پر از آنتی اکسیدان

آیا می دانید چای گل داودی صدها سال است که در آسیا مصرف می شود؟ اگر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، عاشق نوشیدن چای قاصدک هستید، ممکن است به این نوشیدنی پر از خاصیت نیز علاقه داشته باشید. این چای خوشبو و معطر از گل های گیاه داودی تهیه شده و در طب سنتی چینی برای معالجه بیماری های مختلف از میگرن گرفته تا فشار خون بالا و التهاب گلو، استفاده می شود.

چای گل داودی به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، توسط محققان مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته است. ثابت شده است که گل های این گیاه دارای ترکیبات فیتوشیمیایی فراوانی هستند که می توانند سلامت کلی بدن را ارتقاء دهند.

چای گل داودی چیست؟

Chrysanthemum indum گیاهی چند ساله است که به خانواده Asteraceae تعلق دارد. گیاه گل داودی یا گل داودی قرن هاست که در طب سنتی چینی (TCM) مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل خاصیت فراوانی که دارد، برای چینی ها بسیار ارزشمند است. این ماده یک روش سنتی برای درمان سردرد، اختلالات استخوانی و بی خوابی است.

امروزه از گل های این گیاه برای تهیه چای درمانی استفاده می شود. این چای با التهاب مبارزه کرده و باعث آرامش می شود. این نوشیدنی دارای طعم کمی شیرین است و شباهت زیادی با چای بابونه دارد. انواع مختلفی از این گیاه در طبیعت وجود دارد. اما داودی زرد محبوب ترین گل داودی برای تهیه چای است.

به اثبات رسیده است که چای تهیه شده از گل های گیاه داودی دارای آنتی اکسیدان های قدرتمند و اثرات از بین برنده رادیکال های آزاد است. مطالعات همچنین نشان داده اند که این گیاه حاوی انواع فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک و لیگنان است.

تاریخچه استفاده از چای گل داودی در طب سنتی چین

در طب سنتی چین، از چای این گیاه به دلیل خاصیت خنک کنندگی و آرامش بخش استفاده می شود. برای کاهش تب و بهبود علائم سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی نیز می توانید روی کمک این چای حساب کنید. همچنین گزارش ها نشان داده اند که این نوشیدنی دارای اثرات ضد التهابی، آرام بخش، ضد فشار خون و ضد آرتریت است.

این گیاه به زبان چینی “Ju hua” نام دارد و با وجود ویتامین A و بتاکاروتن فراوان، از سلامت کبد، پوست و چشم محافظت می کند. گیاه داودی همچنین حاوی ویتامین های گروه B، ویتامین C و مواد معدنی تقویت کننده استخوان از جمله کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم است.

در طب سنتی چین، برای تقویت کبد و کلیه از این چای استفاده می شود. این ماده به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل کرده و به پاکسازی بدن از سموم کمک می کند. همچنین آنتی اکسیدان هایی را وارد بدن می کند که باعث می شوند پیری سالمتری را تجربه کنیم.

خواص و فواید چای گل داودی

اگرچه شواهد علمی محدودی در مورد فواید گل داودی وجود دارد، اما محققان دریافته اند که این گیاه دارای خواص تقویت کننده سلامت است و این خواص را در مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی از خود نشان داده است. فواید برگ های گل داودی بیشتر در گزارش های تجربی موجود در طب سنتی چین ذکر شده چرا که در این طب، قرنهاست که از این چای به عنوان درمان استفاده می شود. در ادامه به برخی از مهمترین فواید این گیاه و چای تهیه شده از آن می پردازیم.

غنی از آنتی اکسیدان است

چای گل داودی حاوی مقدار زیادی آنتوسیانین است. این ترکیب به عنوان یک نوع آنتی اکسیدان قدرتمند شناخته می شود. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ در Food Research International منتشر شده نشان داد که گل داودی دارای مکانیسم های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی است.

در این تحقیق هنگامی که محققان ۱۷ چای گل داودی را از برندهای مختلف با آب داغ ترکیب کرده و تجزیه و تحلیل کردند دریافتند که تمام این چای ها، گونه های مختلف اکسیژن را در سلول های آزمایشگاهی سرکوب می کنند. این نتایج نشان می دهد که گل داودی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی است و می تواند به عنوان یک چای کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

چای گل داودی نوشیدنی پر از آنتی اکسیدان
چای گل داودی نوشیدنی پر از آنتی اکسیدان

قلب را تقویت می کند

اگرچه تحقیقات موجود در مورد این موضوع محدود است، اما مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان می دهد که مورفولیوم گل داودی دارای اثرات محافظت کننده از قلب است و برای درمان محدودیت در عروق خونی و اکسیژن رسانی به مغز مفید می باشد.

در طب سنتی چین نیز از عصاره های این گیاه برای بهبود فشار خون بالا استفاده می شود. تحقیقات انجام شده بر روی اسانس های روغنی گل داودی نیز نشان می دهند که استنشاق این اسانس ها باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب می شود.

موجب آرامش بدن می شود

در طب چینی، این گیاه به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد، زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. یک مطالعه که روی موش ها انجام شده است نشان می دهد که عصاره گل داودی دارای اثرات ضد اضطرابی بوده و آرامش را تسهیل می کند. این خاصیت ممکن است به تأثیر گیاه بر روی گیرنده های GABA و سروتونین مربوط باشد.

از سلامت استخوان ها پشتیبانی می کند

هنگامی که محققان تأثیر عصاره این گیاه را بر روی پوکی استخوان و سلول های استئوبلاستیک، که وظیفه تجزیه و ترمیم استخوان ها را بر عهده دارند بررسی کردند دریافتند که این ماده دارای اثرات مفیدی بر روی این سلول ها است.

در این مطالعه آزمایشگاهی، گل داودی قادر به مهار سلول هایی بود که باعث تجزیه استخوان ها شده و سلول هایی را که برای بازسازی استخوان ها مفیدند، افزایش می دهد. این نقش بالقوه درمانی این گیاه برای کاهش اثرات اختلالات مربوط به استخوان مفید است.

علاوه بر این دیگر خواص احتمالی این چای که قرن ها در گزارش های پزشکی مختلف درج شده اند عبارتند از:

  • بهبود بیماری های تنفسی
  • کاهش تب
  • سم زدایی از بدن
  • پشتیبانی از بینایی و سلامت چشم
  • افزایش انرژی

چگونه می توانیم این چای را در خانه درست کنیم؟

شما می توانید با گل هایی که خودتان پرورش داده اید یا شکوفه هایی که به صورت خشک از عطاری خریداری کرده اید، چای ارگانیک گل داودی درست کنید. اگر از گل هایی که در خانه پرورش داده اید استفاده می کنید، حتماً آنها را خوب بشویید تا هنگام مصرف سموم دفع آفات یا مواد شیمیایی روی‌شان نباشد.

ابتدا باید این گل ها را کاملاً تمیز کرده و به مدت چند روز در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شوند. سپس برای تهیه چای با آنها، این مراحل را دنبال کنید:

  • آب را بجوشانید و بگذارید یک دقیقه در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد بجوشد.
  • برای هر ۸ اونس آب، ۳ الی ۴ گل کامل داودی نیاز دارید. این مقدار گل را درون قوی دمنوش بیاندازید.
  • بگذارید گل ها حدوداً پنج دقیقه در اب بمانند و بجوشند. بعد از ۵ دقیقه آب زرد می شود.
  • سپس چای را صاف کرده و در صورت نیاز مقداری ماده قندی مانند عسل یا استویا به آن اضافه کنید.
  • چای گل داودی دم کرده و سرد شده نیز خوشمزه و به همان اندازه چای داغ مفید است. کافی است چای دم کرده خود را درون یک پارچ در دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

آیا مصرف این چای برای برخی از افراد عوارض جانبی دارد؟

داشتن حساسیت به گل داودی ممکن است باعث واکنش های پوستی مانند قرمزی، تورم و خارش شود. اگر هر یک از این عوارض جانبی ناشی از مصرف چای گل داودی را تجربه می کنید، مصرف نوشیدنی را متوقف کنید.

اگر از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند استفاده می کنید، قبل از مصرف چای گل داودی با اهداف درمانی، با پزشک خود صحبت کنید. شواهد کافی برای توصیه به استفاده طولانی مدت از این چای گیاهی وجود ندارد. بنابراین اگر قصد استفاده از آن را برای بهبود هرگونه بیماری زمینه ای دارید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

استفاده از این چای با هدف درمان، به زنان باردار توصیه نمی شود زیرا شواهد کافی در مورد ایمنی آن برای این گروه از افراد وجود ندارد.

منابع:

  1. Phytochemical Composition and Antioxidant Activities of Two Different Color Chrysanthemum Flower Teas
  2. Insights into the importance of dietary chrysanthemum flower (Chrysanthemum morifolium cv. Hangju)-wolfberry (Lycium barbarum fruit) combination in antioxidant and anti-inflammatory properties
  3. Chemical compositions of chrysanthemum teas and their anti-inflammatory and antioxidant properties
  4. Chrysanthemum morifolium attenuated the reduction of contraction of isolated rat heart and cardiomyocytes induced by ischemia/reperfusion
  5. Effect of Volatile Organic Chemicals in Chrysanthemum indicum Linné on Blood Pressure and Electroencephalogram
  6. Anxiolytic-Like Effects of Chrysanthemum indicum Aqueous Extract in Mice: Possible Involvement of GABAA Receptors and 5-HT1A Receptors
  7. Dual Effect of Chrysanthemum indicum Extract to Stimulate Osteoblast Differentiation and Inhibit Osteoclast Formation and Resorption In Vitro