چرا احساس درد برای بدن لازم است

با وجود این که دوست نداریم قبول کنیم، اما بدن ما به درد نیاز دارد. بدن ما از این حس استفاده می کند تا به ما بفهماند که در درون خود چیزی اشتباه در حال رخ دادن است. درد در ناحیه فک به شما می گوید که به دندانپزشک بروید تا جای دندان آسیب دیده را کشف کند و بکشد. تیر کشیدن شکم شما را به پزشک متخصص گوارش راهنمایی می کند تا بتواند آپاندیسیت شما را تشخیص دهد و جراحی برداشتن آپاندیس را برایتان در نظر بگیرد. وقتی درد بدون کشف دلیل اصلی درمان می شود، ما یک اشتباه بزرگ را انجام می دهیم. این کار مانند خاموش کردن زنگ هشدار آتش نشانی در هنگام سوختن ساختمان است. زیرا صدای زنگ شما را ناراحت می کند. این در حالی است که باید آتش را خاموش کنید. بنابراین، در مصرف قرص مسکن دقت کنید و یک لحظه به این صدا درونتان گوش کنید. اما سوال اینجاست که چرا احساس درد برای بدن لازم است و چگونه می توانیم با آن برخورد کنیم؟

درد بدون دلیل به وجود نمی آید و یکی از اولین گام ها در پیدا کردن مشکل علت درد، این است که با یک سری سوال ها شروع کنیم: کجا بدنم آسیب دیده است؟ آیا این درد ناشی از یک التهاب است؟ آیا درد شدید یا دردی مبهم است؟ آیا تیر می کشد؟ آیا می توانید میزان درد خود را به صورت عدد بگویید (صفر حالت بدون درد و عدد ده بدترین حالت قابل تصور است)؟

هنگامی که زنگ درد شروع به نواختن می کند، برای گوش دادن به آن زمان بگذارید، بعضی وقت ها تحمل این احساس ناخوشایند یا شوک آور می باشد، اما در نهایت به کشف علت بهتر خواهید شد.

برا یافتن پاسخ سوال چرا احساس درد برای بدن لازم است ؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

چرا احساس درد برای بدن لازم است ؟

گاهی اوقات، بدن خود را درمان می کند و شما به مراجعه به پزشک نیاز ندارید. اما وقتی درد ادامه پیدا می کند، شما باید به علت اصلی برای بازگرداندن تعادل در بدن توجه کنید. درد به سه هدف اصلی خدمت می کند:

درد می تواند به شناسایی ناحیه آسیب دیده و مقابله با آن کمک کند

برای شناسایی محل آسیب دیده در بدن نیاز داریم که درد را احساس کنیم. شما ممکن است با توجه به این علامت هشدار یک بیماری یا یک آسیب جدی را کشف کنید. یک سردرد می تواند نشانه یک تومور مغزی باشد (البته امیدواریم این گونه نباشد).

درد، درس های مهمی به شما می دهد

هنگامی که کاغذ دست شما را می برد، به سرعت و اغلب بدون باقی ماندن زخم قابل مشاهده ای این بریدگی درمان می شود. احتمالا این آسیب دیدگی درس هایی برای شما دارد، مانند این که در هنگام باز کردن پاکت نامه بیشتر دقت کنید.

از سوی دیگر زخم های عمیق، معمولا به صورت یک رد زخم باقی می مانند. نشانه قابل مشاهده ای از آسیب و همچنین یادآوری درد که به شما گوش زد می کند، از چه چیزهایی باید پرهیز کنید و مراقبت استفاده از چه ابزارهایی باشید.

چرا احساس درد برای بدن لازم است
چرا احساس درد برای بدن لازم است

درد کمک می کند که از آسیب های بیشتر در امان بمانیم

“اما چرا پس از گذشت چند ماه از جراحت باز هم درد وجود دارد؟” بیماران اغلب از این که چرا دردشان همچنان به شدت و به مدت طولانی پس از جراحت ادامه دارد، شکایت دارند. آنها از این فرآیند آهسته بهبودی که فعالیت آنها را از هفته ها تا ماه ها محدود می کند ناامید شده اند. درد در این شرایط ادامه دارد تا اطمینان حاصل شود که شما مراقب آن قسمت به خصوص از بدن هستید تا درمان بتواند به طور کامل ادامه پیدا کند.

چه اقداماتی می توانید در مورد درد تان انجام دهید؟

هنگامی که شما متوجه دردی در خود می شوید که از بین نمی رود، فقط در سکوت رنج نکشید و امیدوار باشید که این درد خود به خود از بین برود. روش (NIAP) و استفاده از آن به عنوان یک راه کار آسان برای کمک به شما در ایجاد انعطاف پذیری و رهایی از تجربه درد می باشد. با انجام این روش، درد خود را از حالت منفی به مثبت تبدیل می کنید.

در این روش چهار مرحله ساده وجود دارد که می توانیم از آن برای کمک به بهبود درد استفاده کنیم:

  • N:  تجربه منفی را با شناسایی منبع درد تعریف کنید.
  • I: مداخله کنید و منبع درد را شناسایی کنید.
  • A: پاسخ را ارزیابی کنید.
  • P: نتیجه مثبت را بدست آورید.

مثال

بیایید با این روش مراحل بهبود درد مفاصل مچ پا را که بر اثر پیچ خوردگی ایجاد شده مرور کنیم:

N: در این مثال تجربه منفی درد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا است. در این مثال، کشف علت درد نسبتا آسان است. اما در موارد دیگر، علت درد ممکن است ظاهری نباشد. بنابراین برای درک نقطه شروع تجربه منفی درد به طور کامل، ممکن است لازم باشد یک پزشک این کار را برای شما تشخیص دهد.

I: این مرحله یک گام عملی است! کاری را انجام دهید که علت درد را رفع کند. آیا شما بهبود پیدا می کنید؟ قرار دادن یخ روی مچ پا برای کاهش تورم و التهاب جهت کاهش درد به شما کمک می کند. استراحت، یخ درمانی و کمپرس آب گرم باعث کاهش التهاب می شوند. در این مرحله هم پزشک می تواند بهترین شیوه درمان را به شما معرفی کند.

A: یک گام به عقب بردارید و نتایج مداخلات خود را ارزیابی کنید. آیا با انجام این مداخله بهبود می یابید؟ اگر چنین است، برنامه درمانی خود را ادامه دهید. اگر نه، ممکن است لازم باشد برای برسی بیشتر شرایط یک پزشک ورزشی یا پزشک ارتوپدی این کار را انجام دهد. یا ممکن است به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید.

P: نتیجه مثبت. هنگامی که مچ پای شما بهبود می یابد و شما به فعالیت های عادی خود بازگشته اید، کمی زمان بگذارید و به آنچه که درد به شما آموخته است، مراجعه کنید. آیا درباره محدودیت های بدن خود اطلاعات بیشتری کسب کرده اید؟ شاید راه های بهتری برای جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا در آینده مانند انجام تمرینات مناسب برای تقویت مچ پا یا تنظیم گام ها را یاد گرفتید.

خلاصه

روش های آسان و سریعی برای رفع درد وجود ندارد، اما اگر شما از این روش پیشنهادی برای مقابله با درد استفاده کنید،  بازیابی و رهایی از درد را بهتر مدیریت می کنید.

درد یک فرایند گذرا است با توجه به روشی که ما در زندگی برای مواجه با آن انتخاب می کنیم. هنگامی که زنگ درد شروع به نواختن می کند، برای گوش دادن به آن زمان بگذارید، بعضی وقت ها تحمل این احساس ناخوشایند یا شوک آور می باشد، اما در نهایت بهبود خواهید یافت.