چرا بارداری علت اختلال در یادگیری و ادراک است؟

مادر شدن یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان است که تغییرات عاطفی بسیاری در آن ها ایجاد می کند از قدیم گفته اند تا مادر نشوی نمی توانی درک کنی مادرها چه می کشند. درست است مادران در طی دوران بارداری و پس از آن و حتی گاهی تا لحظه مرگ تغییرات مهمی را در زندگی احساس و تجربه می کنند اما جالب است بدانید دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مغز مادران از زمانی که باردار می شوند تا زمانی که مادر می شوند دائما در حال تغییر است. آن ها خلاصه ای از نتایج تحقیقات خود را این چنین بیان می کنند: بارداری علت اختلال در یادگیری و ادراک می شود. اینجاست که باید پرسید مادر شدن به چه قیمتی؟

چرا بارداری علت اختلال در یادگیری و ادراک است؟

این مطالعات نشان می‌دهد بدن مادران، در واکنش به هورمون‌ها، باعث ایجاد تغییراتی در شناخت،  ادراک و فیزیولوژی مغز آن ها می شود. این مطالعات روی بخش خاصی از مغز به نام هیپوکامپوس که نقشی مهم در حفظ حافظه و توانایی فضایی مانند مهارت مسیریابی دارد،انجام شده است.

این تحقیقات بر روی موش ها انجام گرفت و با آن محققان دریافتند استروژن HT در موش‌های میانسالی که تجربه مادر شدن نداشتند باعث تقویت قدرت یادگیری شده اما قدرت یادگیری در موش‌هایی که مادر شده بودند، را دستخوش تغییر قرار داده و یادگیری آن ها را مختل می کند.

چرا بارداری علت اختلال در یادگیری و ادراک است؟
بارداری علت اختلال در یادگیری

محققان علت را این گونه بیان می کنند که هورمون‌ استرادیول، فواید موثرتری برای بدن دارد این در حالی که هورمون استرون، تاثیرات منفی بر بدن علی الخصوص بر قوه ادراک دارد. این هورمون همچنین می تواند ریسک زوال عقل و بیماری های مرتبط به آن را در زنان افزایش دهد. در مطالعات قبلی مشخص شده بود که هومون های تاثیرات بنیادی بر روی روان خواهند گذاشت ولی نتیجه این تحقیقات ثابت کرد که مادر شدن و بارداری پدیده‌ای است که زندگی زنان را تغییر می‌دهد و دگرگونی‌هایی قابل توجهی را بر روی روان و فیزیولوژی یک زن می گذارد. به همین خاطر پیشنهاد می کنند عامل مادر شدن، برای بررسی علل اختلالات مغزی و ادراکی در زنان را نباید فراموش کرد. باز هم از شما می پرسم مادر شدن به چه قیمتی؟