چرا بدن نیاز به ورزش مغز دارد ؟

حتما شنیده اید که ۳۰ دقیقه ورزش در طی ۵ روز هفته برای بدن بسیار مفید است. حتی می دانید که مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات می تواند بدن را سالم و قوی نگه دارد. اما آیا می دانستید که مغزتان نیز نیاز به ورزش کردن دارد؟ سلامت قدرت شناختی بسیار مهم است چون هر چه سن بالاتر می رود قدرت این بخش مغز کمتر می شود. حال سوال اینجاست که چرا بدن نیاز به ورزش مغز دارد ؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا پاسخ این سوال را دریابید.

چرا بدن نیاز به ورزش مغز دارد ؟

تقویت حافظه

بدون توجه به سن، سالم نگه داشتن مغز می تواند کیفیت زندگی شما را تا حدود زیادی بهبود بخشد. ورزش روانی و فیزیکی، مهارت های شناختی تان را افزایش می دهد و سطح استرس روزانه را پایین می آورد. در دراز مدت، قوی نگه داشتن حافظه می تواند به شما در محافظت از بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و دیگر انواع دمانس کمک کند. هر چه زودتر به ورزش ذهنی روی بیاورید، مزایای بیشتری را دریافت خواهید کرد و خطر ابتلا به مشکلات ذهنی در شما کاهش می یابد.

افزایش توانایی شناختی

شاید تصور کنید که، با افزایش سن لزوم یادگیری و بهبود روابط اجتماعی از بین می رود. اما توانایی شناختی به میزان تفکر و یادگیری شما مرتبط است. یکی از راه های بهبود توانایی شناختی، داشتن روابط اجتماعی فعال است. یک زندگی اجتماعی فعال در تمام طول عمر، به خصوص در دوران پیری از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی باید سلامت روانی خوبی داشته باشید تا بتوانید روابطتان را موفق و پررنگ کنید.

چرا بدن نیاز به ورزش مغز دارد ؟
چرا بدن نیاز به ورزش مغز دارد ؟

تقویت سیناپس ها

مغز ما هنگامی که در دوران کودکی و نوجوانانی هستیم سریع رشد می کنید. اما این رشد با افزایش سن دیگر رخ نمی دهد. مغز افراد سالخورده حاوی ماده ی خاکستری کمتری نسبت به افراد جوان است. ورزش دادن مغز در واقع تغییرات فیزیکی را در این بخش بخش ایجاد می کند و باعث می شود سیناپس های قوی تری میان نورون ها (سلول های عصبی) ایجاد شود. سیناپس ها اجازه می دهند تا اطلاعات بین سلول های عصبی بسیار سریع تر حرکت کنند. درست مثل ورزش فیزیکی که عضلات شما را قوی میکند، ورزش ذهنی برای مغز مانند پمپ عمل خواهد کرد.

ایجاد تعادل

ایجاد تعادل در بدن، به خصوص با افزایش سن، اهمیت زیادی دارد. برای ایجاد تعادل فیزیکی، فعالیت هایی مانند یوگا و تای چی توصیه می شود. این فعالیت ها به تقویت بدن، بهبود آگاهی فیزیکی و افزایش مهارت های حرکتی کمک می کند. تمام این توانایی ها منجر می شوند که شانس زمین خوردن کاهش پیدا کند.

کتان خواندن، گوش دادن به موسیقی و یادگیری یک زبان جدید، ذهن شما را متعادل کرده و باعث کاهش استرس می شود. این فعالیت ها مغز را درگیر می کنند. کار عاقلانه این است که انواع مختلفی از فعالیت های مغزی را انجام دهید تا بتوانید یک مدل شناختی مناسب برای آینده تان طراحی کنید.