چرا دچار حالت گیجی می شویم و برای رفع آن چه اقداماتی لازم است؟

اگر برای لحظه ای دچار سبکی سر شده اید و پاهایتان سست و برای ایستادن نیاز به تکیه گاه دارید، دچار حالت گیجی شده اید. در این حالت چشمان شما تار می شود و زانوهایتان احساس سستی می کند ممکن است حتی احساس کنید که دارید غش می کنید. ولی پس از دقایقی، حالتان بهتر می شود.

این احساس حالت شایعی در بین افراد است. در غالب موارد، حالت گیجی نوعی اخطار است که نشان می دهد اکسیژن کافی به مغز نمی رسد. معمولا اگر بیماری زمینه ای خاصی وجود نداشته باشد، حالت گیجی می تواند بر اثر شوکه شدن فرد، ناشی از هیجانات ناگهانی (مثلا مرگ عزیزان) باشد.

موارد پیش پا افتاده تر و ساده تری نیز می توانند باعث ایجاد حالت گیجی شوند. مثلا در آغاز یک سخنرانی ممکن است شما احساس گیجی کنید. این موضوع ناشی از استرس و ترس شما برای انجام این کار است و قرار نیست اتفاق بدی برای شما بیفتد.

چرا دچار حالت گیجی می شویم و برای رفع آن چه اقداماتی لازم است؟
چرا دچار حالت گیجی می شویم و برای رفع آن چه اقداماتی لازم است؟

اقدامات لازم برای کنترل حالت گیجی

در اکثر موارد گیجی به آسانی و خود به خود از بین می رود. اما رعایت و در نظر گرفتن راهکارهای زیر می تواند در کاهش این اتفاق و کنترل بهتر آن کمک کننده باشد.

نگه داشتن نفس

نفس نفس زدن زیاد برعکس تصور عموم، باعث کم شدن اکسیژن خون و افزایش گار کربونیک آن می شود و این موضوع می تواند منجر به شدت یافتن حالت گیجی شود. به جای این کار کنترل تنفس، نگه داشتن چند ثانیه ای آن و بعد تنفس عمیق می تواند موثر باشد.

پایین گرفتن سر

همانطور که گفتیم حالت گیجی ناشی از کاهش جریان خون به مغز است. در این حالت بهتر است دراز بکشید و اگر شرایط مساعد نیست، از کمر خم شوید.

خنک کردن بدن

مصرف چند لیوان آب خنک و رفتن به فضاهای خنک تر شدت گیجی را کاهش می دهد. حتما می دانید که گرما، موجب تعریق بیشتر و کاهش میزان مایعات بدن می شود.

برنامه غذایی منظم

بسیاری از افراد در صورت به موقع نخوردن یکی از وعده های غذایی، با افت قند خون با حالت گیجی مواجه می شوند. در این حالت مصرف خوراکی های شیرین نیز می تواند موقتا کمک کننده باشد.

کنترل دارو

بسیاری از داروها به خصوص داروهای کاهش دهنده فشار خون می توانند باعث ایجاد حالت گیجی شوند. در این زمینه مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

در نهایت اگر بیش از ۲ روز متوالی دچار حالت گیجی هستید و یا گیجی شما منجر به غش می شود و نیز اگر همراه با گیجی در قفسه سینه خود احساس درد دارید بهتر است، بدون فوت وقت به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.