چربی شکم مرتبط با کمبود ویتامین D

مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که چربی شکمی و کمری زیادی دارند بیشتر احتمال دارد که سطح ویتامین D کمتری در بدن داشته باشند. از طرفی مطالعات اخیر نشان داده اند که ویتامین D در برابر نارسایی قلبی، دیابت و سرطان از بدن محافظت می کند. کمبود این ویتامین باعث ریزش مو نیز می شود. کمبود ویتامین D به طور سنتی با سلامت استخوان نیز ارتباط دارد. این ویتامین در عفونت های دستگاه تنفسی و بیماری های خود ایمنی نیز نقش دارد. اما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به طور اختصاصی در مورد چربی شکم مرتبط با کمبود ویتامین D صحبت خواهیم کرد.

بیش از ۴۰ درصد از جمعیت ایالات متحده کمبود ویتامین D دارند. بنابراین این کمبود یک مشکل جدی محسوب می شود. بعضی از متخصصان به این نتیجه رسیدند که بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان سطح این ویتامین در بدنشان ناکافی است.

چربی شکم مرتبط با کمبود ویتامین D

درک کمبود ویتامین D

با توجه به این که اهمیت ویتامین D هر روز بیشتر و بیشتر روشن می شود، محققان زمان بیشتری را برای درک این کمبود و راه های پیشگیری از آن اختصاص داده اند. از آنجا که به نظر می رسد این ویتامین نقش مهمی در شکل گیری بسیاری از بیماری ها دارد، رسیدگی به مشکل کمبود ویتامین D می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت عموم مردم داشته باشد.

یک گروه از محققان تحقیقاتی در این زمینه متشکل از یک تیم تحقیقاتی از مرکز پزشکی دانشگاه VU و مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند، اخیرا یافته های خود را در نشست سالانه انجمن اندوکرینولوژی اروپا که در بارسلونا اسپانیا برگزار شد، ارائه دادند.

قبلا محققان ارتباطی را بین چاقی و سطح پایین ویتامین D در بدن اثبات کرده بودند. اما این تیم کمی عمیق تر به این مشکل نگاه کرد. آنها تصمیم گرفتند که نوع و مکان چربی جمع شده بر اثر این کمبود را نیز تعیین کنند. برای انجام این کار آنها داده ها Netherlands Epidemiology of Obesity هلند که شامل هزاران نفر از مردان و زنان ۶۵ الی ۴۵ ساله چاق بود را گرفتند.

این تیم بر کل چربی، بافت چربی شکم (چربی زیر پوست شکم)، بافت چربی احشایی (اطراف اندام ها) و چربی های کبدی متمرکز شد.

در طی تجزیه و تحلیل، داده ها با وجود برخی از متغیرهای واسطه مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، قومیت، سطح تحصیلات، بیماری مزمن و فعالیت های فیزیکی تعدیل شدند.

نتایج تحقیق

چربی شکم مرتبط با کمبود ویتامین D
چربی شکم مرتبط با کمبود ویتامین D

آنها کشف کردند که در زنان، چربی کل بدن و چربی شکمی با کمبود ویتامین D ارتباط دارد. اما در این بین چربی شکم بیشترین تأثیر را از کمبود ویتامین D دریافت کرده بود. در مردان، کمیود سطح ویتامین D به طور قابل توجهی با تجمع چربی در کبد و شکم ارتباط داشت.

در هر دو جنس، چربی بیشتر شکم نشان دهنده کمبود ویتامین D بود. نوسندگان این پژوهش معتقدند که:

“ارتباط قوی بین میزان افزایش چربی شکم و کاهش سطح ویتامین D وجود دارد. به همین دلیل افرادی که دارای شکم های بزرگ هستند باید از نظر کمبود ویتامین D بررسی شوند.”

گام بعدی این است که بدانیم که چرا این رابطه وجود دارد. آیا کمبود ویتامین D سبب ذخیره چربی در ناحیه شکم می شود یا چربی شکمی است که باعث کاهش میزان ویتامین D در بدن خواهد شد؟

به همین منظور نویسندگان معتقدند که:

“با توجه به ماهیت مشاهدات این مطالعه، ما نمی توانیم در مورد جهت یا علت ایجاد چربی شکم مرتبط با کمبود ویتامین D نتیجه گیری کنیم. با این حال، این ارتباط قوی ممکن است به نقش احتمالی ویتامین D در ذخیره و عملکرد چربی در شکم اشاره کند.”

به گفته سرپرست این تیم تحقیق Rachida Rafiq، ارتباط بین چاقی و کمبود ویتامین D در حال افزایش است. چالش بعدی راهکاری برای مقابله با این مسئله می باشد.