چربی عمیق شکم و ارتباط آن با نوشیدنی های شیرین

چربی عمیق شکم یکی از مشکلات اصلی است که افراد چاق را نگران کرده و روند کاهش وزن را کند می کند. در واقع چربی ها عمیق خیلی دیرتر از چربی های سطحی آب می شوند. اما چه چیزی باعث عمقی شدن چربی در بدن علی الخصوص در نواحی شکم می شود؟ در ادامه نتایجی از یک تحقیق را خواهید خواند که در آن ثابت شده است نوشیدن نوشابه های شیرین به صورت روزانه و دائم می تواند چربی عمیق شکم را بیشتر کند.

نتایج مطالعه بر روی چربی عمیق شکم

در این مطالعه چربی عمیق شکم بیش از ۱۰۰۰ بزرگسال که به صورت دائم از نوشیدنی های شیرین استفاده می کردند در طی شش سال بررسی شد و مشخص شد کسانی که این عادت غذایی را دارند چربی احشایی ( چربی که در اطراف اندام های داخلی افراد وجود دارد. ) آن ها بیشتر است. این نوع از چربی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را به شدت افزایش می دهد.

تحقیقات گذشته دریافتند که افرادی که مقدار زیادی از نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند تمایل به ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی دارند اما یافته های جدید مکانیسمی که پشت این قضیه است را افشا می کند.

نتایج مطالعه بر روی ۱،۰۰۳ بزرگسالان میانسال انجام گرفت. محققان بعد از شکل گیری چربی عمیق شکم در این افراد، شروع به بررسی کارکرد قلب آن ها کردند. ۱۳ درصد از گروه مورد مطالعه حداقل یک نوشیدنی شیرین شده با شکر را یه صورت روزانه می نوشیدند. در بین این افراد در مقایسه با افرادی که هرگز نوشیدنی های شیرین را به صورت روزانه مصرف نمی کردند، حدود ۲۷ درصد چربی احشایی بیشتری انباشته شده بود. این افراد احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی داشتند.

چربی عمیق شکم و ارتباط آن با نوشیدنی های شیرین
چربی عمیق شکم

اما این را در نظر داشته باشید که بیماری قلبی و سایر بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، به بسیاری از عوامل دیگری نیز اراتباط دارد، نه تنها به یک نوشیدنی یا مواد غذایی خاص. کلید سلامتی و کاهش بروز بیماری های قلبی باید  علاوه بر حفظ وزن مصرف متعادل کالری را نیز در برنامه غذایی افراد گنجاند.

عوامل دیگری که می تواند منجر به ایجاد چربی عمیق شکم شود شامل:سن، عادات ورزش، وزن بدن و مصرف کالری روزانه است. این در حالی است که افرادی که مقدار زیادی شکر مصرف می کنند تمایل کمتری به خوردن سبزیجات داشته، ورزش کمتری می کنند و به احتمال زیاد سیگار می کشند. این را فراموش نکنید که هر ۳۴۰ گرم نوشابه و یا نوشیدنی شیرین حدود ۱۳۲ کالری دارد. پس از نوشابه کمتر استفاده کنید تا تناسب اندام داشته باشید.