چربی های مفید و مضر برای کلسترول خون

کلسترول خون یک ماده مومی چربی مانندی است که بدن برای ساختن هورمون ها و سایر مواد شیمیایی حیاتی از آن استفاده می کند. کلسترول مورد نیاز بدن معمولا از دو طریق زیر تامین می شود:

  • ساخت آن توسط کبد
  • از طریق مصرف مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ و چربی حیوانی

اولین و مهم ترین راه کنترل کلسترول، شناخت چربی های مفید و مضر برای کلسترول خون و راه های کنترل نوع و میزان چربی مصرفی از طریق مواد غذایی است. بیایید بیشتر با انواع چربی های مفید و مضر برای کلسترول خون آشنا شویم.

چربی های مفید و مضر برای کلسترول خون
چربی های مفید و مضر برای کلسترول خون

چربی های مضر برای کلسترول خون

این دسته از چربی ها به دو بخش زیر تقسیم می شوند.

چربی های اشباع شده

این چربی های بیش از هر ماده دیگری میزان کلسترول را افزایش می دهند و شامل تمام چربی های موجود در گوشت قرمز و مرغ، روغن هسته نخل، روغن نارگیل و چربی موجود در لبنیات است.

چربی های هیدروژن دار

وقتی چربی های اشباع نشده با هیدروژن ترکیب می شوند به چربی اشباع شده جامد تری تبدیل می شود که به چربی های هیدوروژن دار معروف هستند. این گونه از چربی ها در مواد غذایی مانند غذاهای آماده نیمه پخته، مارگارین، خامه های غیر لبنی، بستنی و بعضی از روغن های شیرینی پزی یافت می شود.

چربی های مفید برای کلسترول خون

این نوع از چربی ها نیز به دو دسته تقسیم می شوند.

چربی های دارای چند پیوند اشباع نشده

این دسته از چربی ها به کاهش میزان کلسترول کمک می کند. می توانید به جای چربی های اشباع شده به میزان کمی از این نوع چربی استفاده کنید. مواد غذایی که حاوی چربی های دارای چند نوع پیوند اشباع نشده هستند شامل روغن آفتاب گردان، روغن سویا، روغن ذرت، ماهی های چرب مانند ماهی تن، ماهی آزاد، ساردین و اوزون برون می باشند.

چربی هایی با یک پیوند اشباع نشده

این نوع از چربی به کاهش LDL ( با نام چربی بد نیز شناخته می شود. این چربی نوعی از لیپوپروتئین است که کلسترول را به بافت های خارجی کبد منتقل می کند. میزان زیادی از این چربی ارتباط مستقیم با بروز بیماری کرنری قلبی دارد. ) و کلسترول خون منجر می شود. مواد حاوی این نوع چربی مانند روغن زیتون، روغن گردو و روغن فندوق را می توانید جایگزین چربی های اشباع شده کنید.

نکات مهم در مورد انتخاب چربی مناسب

به طور کلی سعی کنید از چربی هایی برای تهیه غذا های خود استفاده کنید که در دمای معمولی اتاق به شکل مایع هستند مثلا روغن زیتون. همچنین از چربی هایی که در دمای معمولی جامدند مانند روغن جامد، روغن حیوانی، کره و مارگارین به دقت و به میزان کمی استفاده کنید.