نگاه کردن در آینه و توجه به چین و چروک زیر چشم می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. چروک هایی که در زیر و یا در گوشه چشم ظاهر می شوند می توانند یکی از اولین علائم پیری باشند. این چروک ها معمولا هنگامی اتفاق می افتند که لبخند می زنید. گاهی این چروک ها وجود دارد و لبخند زدن باعث می شود تا ظاهر چین و چروک های صورت تشدید شود.

پوست زیر چشم بسیار نازک و ظریف است. این به این معنی است که خطوط، چین و چروک و لکه های ناشی از سن می توانند حتی اگر پیر هم نباشید، در این محل ظاهر شوند. چین و چروک زیر چشم به دلیل آسیب ناشی از نور خورشید، از دست دادن خاصیت الاستیکی پوست و کاهش کلاژن ایجاد می شود.

درمان های طبیعی بسیاری برای چین و چروک ایجاد شده در زیر چشم وجود دارد. شما می توانید از این روش ها برای جوان سازی پوست خود استفاده کنید و خطوط چین و چروک را هموار کنید. بسیاری از داروهای موضعی نیز به درمان چین و چروک زیر چشم کمک می کنند. این محصولات معمولا با مرطوب کردن پوست این ناحیه، به درمان می پردازند. برخی از مرطوب کننده های طبیعی مانند روغن نارگیل، آلوئه ورا و کره کاکائو نیز ار درمان های عالی برای چروک های زیر چشم هستند.

در این مقاله مجله پیام سلامت شما خواهید دید که چگونه باید خطوط و چین و چروک زیر چشم را درمان کنید. این درمان های خانگی و طبیعی کمک خواهند کرد تا پوست جوان تر به نظر برسد.

چه چیزی باعث چروک زیر چشم می شود؟

اکثر افراد می دانند که به دلیل پیری پوست، چروک ها و خطوط ظریف بر روی پوست ظاهر می شود. این خطوط معمولا در اطراف چشم ها ظاهر می شوند.

بر طبق اعلام مجله Dermato Endocrinology، ظهور خطوط و چین و چروک روی پوست ناشی از برخی از عوامل است. با بالا رفتن سن، ساختارهای موجود در پوست تجزیه شده و خطوط ظریف ظاهر می شوند. همانطور که کلاژن و الاستین، با افزایش سن در بدن از بین می روند، خطوط عمیق تر شده و به چین و چروک تبدیل می شوند.

یکی دیگر از دلایل اینکه برخی از زنان و مردان چروک های بیشتری در اطراف چشم خود دارند، آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش است. پزشکان کلینیک مایو می گویند که اگرچه پیری باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شود، اما رایج ترین علت ایجاد خطوط و چین و چروک روی صورت، آسیب ناشی از نور خورشید است.

مجله بریتانیایی Dermatology نیز دلایل دیگر ایجاد خطوط و چروک زیر چشم را به شرح زیر اعلام کرده است:

  • انقباض تکراری عضلات، مانند لبخند زدن که پوست اطراف چشم ها را کشیده و منجر به ایجاد شکستگی در الیاف الاستین می شود.
  • سیگار کشیدن نیز بر روی پوست اطراف چشم تاثیر می گذارد و موجب چروک شدن بیشتر می شود.

درمان های خانگی برای از بین بردن چین و چروک زیر چشم

داشتن چروک در اطراف چشم اصلا چیز خوبی نیست. به گفته دکتر مایکل دتامبر، استاد فارماکوژنومیک در موسسه علوم دارویی، راه حل های ساده ای برای درمان چین و چروک وجود دارد. دکتر دتامبر می گوید که استفاده از مرطوب کننده به طور مرتب روی چروک ها می تواند به کاهش ظاهر آن ها کمک کند. در واقع، شما می توانید ظاهر چین و چروک ها را تا ۲۰٪ با استفاده از مرطوب کننده خوب و با کیفیت کاهش دهد.

بنابراین، به محض این که متوجه چنین چروک هایی شدید، حتما از یکی از روش های زیر به صورت منظم استفاده کنید:

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست زیر چشم، یک راه عالی برای مرطوب کردن پوست حساس این نواحی است. در واقع، استفاده از این ماده به عنوان مرطوب کننده یکی از کاربردهای شگفت انگیز روزمره روغن نارگیل است.

تحقیقات نشان داده اند که اجزای موجود در روغن نارگیل اثر خوبی بر روی کلاژن پوست دارد. مجله Skin Pharmacology and Physiology گزارش داد که روغن نارگیل، کلاژن را در پوست افزایش می دهد. روغن نارگیل همچنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند باعث نابودی رادیکال های آزاد پوست شود. همان طور که می دانید این رادیکال های آزاد باعث پیری می شوند.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای درمان چین و چروک زیر چشم

شما می توانید روغن نارگیل را به طور مستقیم روی پوست صورت و اطراف چشم استفاده کنید. برای جوان تر شدن طبق دستور زیر از این ماده استفاده کنید:

  • کمی روغن نارگیل را روی پوست اطراف چشم بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا روغن جذب شود.
  • ۲ الی ۳ بار در روز از این روش استفاده کنید.
  • قبل از خواب نیز از روغن نارگیل زیر چشم استفاده کنید.
  • این ماده را به طور منظم مصرف کنید تا چشمانتان مرطوب نگه داشته شود و ظاهر چین و چروک ها کم شود.
  • روغن نارگیل از بروز خارش و پوسته پوسته شدن ناشی از اگزما یا خشکی پوست نیز جلوگیری می کند.

آلوئه ورا

اگر می خواهید از شر چروک زیر چشمانتان خلاص شوید، باید از ژل این گیاه به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید.

آلوئه ورا می تواند به کاهش خطوط و چین و چروک های زیر چشم کمک کند. زیرا باعث می شود که پوست بیشتر الاستیکی شود. بر طبق مجله Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine، ژل آلوئه ورا به طور طبیعی سبب افزایش الاستیسیته و هیدراتاسیون پوست می شود. آلوئه ورا همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مفید بوده و یک ماده ضد التهابی می باشد.

بررسی ای که در مجله Dermatology در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، گزارش داد که آلوئه ورا می تواند پوست را کمرنگ تر کند. ترکیبات موجود در آلوئه ورا دارای یک اثر رطوبت دهنده هستند که به طور طبیعی باعث می شوند پوست قوی تر شود. اثر ضد پیری آلوئه ورا اساسا به دلیل توانایی آن در افزایش الیاف کلاژن و الاستین در پوست است.

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای درمان چین و چروک زیر چشم

هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا برای کمک به درمان چین و چروک صورت، استفاده از ژل با کیفیت بسیار مهم است. بنابراین تا جای ممکن از ژل تازه این گیاه استفاده کنید:

  • به آرامی کمی ژل آلوئه ورا را روی پوست ظریف زیر و اطراف چشم ماساژ دهید.
  • ۲ الی ۳ بار در روز برای تغذیه و آبرسانی پوست این کار را انجام دهید.
  • برای جلوگیری از بدتر شدن خطوط و جلوگیری از ظاهر شدن چین و چروک بیشتر هر روز از این روش استفاده کنید.
  • آلوئه ورا برای درمان خستگی چشم ها و خنثی کردن تیرگی زیر چشم نیز مفید است. در واقع، ژل آلوئه ورا یک درمان عالی است که پوست را کاملا سالم نگه می دارد.

روش دیگر برای استفاده از آلوئه ورا جهت از بین بردن چین و چروک، مصرف آب آلوئه ورا است. طبق گزارش Annals of Dermatology، مصرف آب این گیاه می تواند به افزایش کلاژن و کاهش چین و چروک صورت کمک کند. در یک مطالعه، به گروهی از زنان روزانه آلوئه ورا تزریق شد. بعد از ۹۰ روز، میزان الاستیک پوست صورتشان به میزان قابل توجهی افزایش یافت و چین و چروک های کمتر شدند.

روغن آووکادو با روغن های گیاهی دیگر

شما می توانید ظاهر خطوط و چین و چروک های چشم را با استفاده از ترکیب روغن آوکادو با برخی از روغن های گیاهی ضد چروک کاهش دهید. مجله Connective Tissue Research گزارش داد که روغن آووکادو تأثیر مثبتی بر روی متابولیسم کلاژن پوست دارد. روغن آووکادو حاوی آنزیم هایی است که می تواند کلاژن پوست را افزایش دهد.

برخی از روغن های گیاهی نیز برای از بین بردن چین و چروک به صورت طبیعی مفیدند. طبق نظر مجله Dermatology، اسانس لیمو، روغن پنبه خام و روغن اسانس گریپ فروت بهترین روغن های گیاهی برای جلوگیری از چروک شدن و علائم پیری است.

نحوه استفاده از روغن آووکادو برای درمان چین و چروک زیر چشم

هنگام استفاده از روغن های گیاهی برای تقویت سلامت پوست مهم است که به یاد داشته باشید همیشه ابتدا باید آن را در یک روغن حامل رقیق کنید.

  • ۱ قطره روغن لیمو، روغن نارگیل یا روغن گریپ فروت را به یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.
  • چند قطره از این روغن را نوک انگشت قرار دهید و به آرامی پوست اطراف چشم را با آن ماساژ دهید.
  • ۲ الی ۳ بار در روز، برای درمان چین و چروک خود، از این روش استفاده کنید.
چروک زیر چشم
چروک زیر چشم

کره کاکائو

برای مبارزه با چین و چروک چشم کافی است که مقدار کمی کره کاکائو استفاده کنید.

طبق گزارش نشریه Nutrients، کره کاکائو دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با اثرات قابل توجهی ناشی از پیری پوست کمک می کند. از جمله مزایای استفاده از کره کاکائو روی پوست، ورود آنتی اکسیدان ها به بدن برای محافظت در برابر پیری پوست، آسیب UV و افزایش سلامت پوست است. محققان دریافتند که کره کاکائو برای درمان بیماری های پوستی نیز مفید است و در برابر پیری زودرس از پوست محافظت می کند.

نحوه استفاده از کره کاکائو برای درمان چین و چروک زیر چشم

  • برای استفاده از کره کاکائو روی پوست جهت جلوگیری از خشکی و چین و چروک، سعی کنید آن را با سایر محصولات مفید مانند روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید.
  • کمی از مخلوط کره کاکائو را به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی روی خطوط زیر چشم بمالید.
  • ۲ یا ۳ بار در روز این کار را تکرار کنید.

خیار

خیار دارای خواص سودمندی است که می توان از آن برای مبارزه با چروک زیر چشم نیز استفاده کرد. خیار نه تنها اثر خنک کننده دارد و برای کاهش پف زیر چشم مفید است، بلکه می تواند نشانه های پیری پوست را کاهش دهند.

به عنوان مثال، تحقیقات علمی نشان داده اند که عصاره خیار به افزایش الاستین در پوست کمک می کند و اثر آنتی اکسیدانی دارد. مجله Archives of Dermatology Research گزارش داد که میزان ویتامین C در خیار و  فعالیت ضد رادیکال های آزاد آن، باعث می شوند که این میوه یک عامل ضد چروک بالقوه باشد.

نحوه استفاده از خیار برای درمان چین و چروک زیر چشم

برای کمتر کردن خطوط و چین و چروک های پوست، باید از خیار به شیوه زیر استفاده کنید:

  • چند برش خیار سرد را روی چشم ها قرار دهید.
  • ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید.
  • برش های خیار را بردارید و از یک تکه پنبه برای حشک کردن چشم استفاده کنید.
  • کمی روغن نارگیل روی پوست بمالید.

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که تأثیر مثبتی بر روی چین و چروک و پیری پوست دارند. مصرف ماهی به طور مرتب مزایای زیادی برای سیستم قلبی عروقی دارد و با کاهش التهاب مفاصل، آن ها را روانکاری می کند. با این حال، روغن ماهی حاوی EPA و DHA می تواند به کاهش چروک پوست نیز کمک کند و علائم پیری را از بین ببرد.

طبق گزارش Advances in Dermatology and Allergology، مصرف مکمل روغن ماهی به بهبود ساختار غشاهای سلولی کمک می کند. روغن ماهی حاوی مواد مغذی است که باعث افزایش سلامت پوست می شود.

روغن گل پامچال

یکی دیگر از مکمل های مفید برای کمک به کاهش چروک زیر چشم ها، روغن گل پامچال است.

مجله International Journal of Cosmetic Science در یک مطالعه نشان داد که این روغن به زنان کمک می کند علائم پیری را کاهش دهند. گروه مورد مطالعه ۵۰۰ میلی گرم از عصاره این گیاه را سه بار در روز به مدت ۱۲ هفته دریافت کردند. بعد از این مدت خاصیت الاستیکی، استحکام، و هیدراتاسیون پوست بهبود یافت.

روش های جلوگیری از چروک زیر چشم

مطمئنا بهترین روش برای درمان چین و چروک زیر چشم، جلوگیری از ابتلا به این عارضه است. یکی از بهترین راه های جلوگیری از ظهور چین و چروک، مراقبت منظم از چشم ها و پوست اطراف و مرطوب نگه داشتن آن ها است. دیگر روش های مفید برای جلوگیری از چروک زیر چشم عبارتند از:

استفاده از کرم ضد آفتاب

تحقیقات علمی انجام شده بر روی چین و چروک زیر چشم نشان می دهند که آسیب ناشی از نور خورشید عامل مهمی در ظاهر شدن چین و چروک چشم است. مطالعه ای در ژاپن نشان داد که استفاده منظم از کرم ضد آفتاب در جلوگیری از چین و چروک پوست و سرطان پوست بسیار موثر است.

استفاده از عینک آفتابی

استفاده از عینک آفتابی در روزهای آفتابی دارای تأثیر دوگانه در جلوگیری از ظاهر شدن یا افزایش عمق چروک است.

  • اولا، عینک آفتابی که دارای عیار حفاظتی UV است، از پوست اطراف چشم در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می کند.
  • دوما، عینک آفتابی باعث می شود که برای جلوگیری از ورود نور شدید به چشم، کمتر پوست اطراف چشم را چروک کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

روش های درمان خانگی چین و چروک

روغن های مفید برای مبارزه با چین و چروک صورت و نحوه استفاده از آن ها

۱۰ ماده غذایی برای جلوگیری از چین و چروک

ورزش صورت برای کاهش چین و چروک

[/quote]

نوشیدن آب

اثر آب روی پوست بحث برانگیز است و بسیاری از وب سایت های اینترنتی می گویند که نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز به بهبود رنگ پوست و کم کردن چین و چروک کمک می کند.

با این حال، طبق بررسی های مجله Nutrition، هیدراتاسیون پوست و درمان چین و چروک با مصرف آب، تنها یک افسانه است. دانشمندان می گویند که خشکی پوست با عواملی مانند خشکی هوا، شستشو پوست با صابون های شیمیایی و یا بیماری پوستی عامل این چین و چروک ها هستند. از طرفی ظاهر شدن چین و چروک ها مربوط به ژنتیک و آسیب ناشی از نور خورشید و آسیب های محیطی است.

با این وجود، نوشیدن آب، مزایای دیگری نیز برای بدن دارد. اثرات کم آبی بدن عبارتند از:

  • احساس خستگی
  • کاهش وزن
  • اختلالات کلیوی یا مثانه
  • درد مفصلی

هیچ جای انکاری نیست که روند پیری نه تنها بر روی پوست ما منعکس می شود، بلکه بر روی همه جای بدن و نحوه عملکرد آن تاثیر می گذارد. هر ارگان و سیستمی در بدن ما نیاز به آب برای تنظیم دمای بدن، سم زدایی از مواد شیمیایی، کمک به هضم و حمل مواد مغذی در سلول ها نیاز دارد. سلول های پوست ما نیز به آب نیاز دارند تا عملکرد بهتری داشته باشند. بنابراین نوشیدن آب نه تنها برای پوست بلکه برای ارتقاء سلامت عمومی بدن نیز مفید است.

منابع:

  1. Skin anti-aging strategies
  2. The determinants of periorbital skin ageing in participants of a melanoma case–control study in the U.K
  3. Effect of topical application of virgin coconut oil on skin components and antioxidant status during dermal wound healing in young rats
  4. Skin care in the aging female: myths and truths
  5. The effect of various avocado oils on skin collagen metabolism
  6. Inhibition of elastase activity by essential oils in vitro
  7. Cocoa Bioactive Compounds: Significance and Potential for the Maintenance of Skin Health
  8. The influence of selected ingredients of dietary supplements on skin condition
  9. Water, Hydration and Health