یکی از اولین اصول بهداشت و زیبایی صورت، شستشوی آن است. شستشوی صورت باعث پاکسازی صورت از مواد آلوده و همچنین چربی های اضافه و پوست های مرده صورت می شود. شستشوی صورت می تواند روشی ساده اما بسیار موثر بر زیبایی و سلامت پوست صورت شما باشد. اما گاهی زیاده روی در انجام این کار موجب آسیب های دیگری می شود. که از جمله این آسیب ها می توان به خشکی و حساسیت پوست اشاره کرد. اما به راستی چند بار در روز لازم است به شستشوی صورت بپردازیم؟ در این مطلب پیام سلامت با ما همراه باشید.

در اولین قدم بهتر است نوع پوست خود را بشناسید.

شستشوی پوست های معمولی دو بار در روز

پوست های معمولی به طور میانگین باید روزانه دو بار اقدام به شستشوی صورت خود نمایند. یک بار در صبح برای پاک کردن صورت از چربی های نشسته بر پوست در هنگام خواب و یک بار در هنگام شب و برای زدودن آلودگی های ناشی از فعالیت روزمره. پیشنهاد می کنیم در هنگام صبح تنها با آب سرد و شوینده های ضعیف تر اقدام به شستشو نمایید و پس از آن صورتتان را با حوله خشک کرده و از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. اما برای نوبت عصر بخصوص برای خانم ها اگر در طول روز آرایش می کنید، شستشو با مواد پاک کننده آرایشی و بعد از آن شستشوی معمول و… پیشنهاد می شود.

شستشوی پوست های چرب دو تا سه بار در روز و با مواد قوی تر

شستشوی پوست های چرب را باید کمی جدی تر گرفت. این پوست ها زودتر چرب می شوند و در نتیجه توان جذب آلودگی بیشتری دارند. اگر دارای چنین پوستی هستید از همان روش شستشوی پوست های معمولی می توانید استفاده کنید با این تبصره که از مواد شوینده قوی تری بهره ببرید و اگر از کرم ها و لوازم آرایشی به صورت ممتد استفاده می کنید به دنبال نسخه های کم چرب تر آن ها باشید. و در نهایت اگر هنوز احساس می کنید صورت شما حامل چربی است یک وعده شستشوی ملایم تر در بعد از ظهر با استفاده از تونر های پاک کننده چربی می تواند برای شما مفید باشد.

شستشوی پوست خشک بدون مواد پاک کننده

پوست های خشک به شدت در معرض حساسیت، ترک برداشتن و نازک شدن هستند. این پوست ها معمولا به مواد شوینده واکنش خوبی نشان نمی دهند و اوضاع بدتری پیدا می کنند. اگر شما نیز دارای پوست خشک هستید روزانه دوبار شستشوی صورت با آب برای شما کفایت خواهد کرد. تاکید می شود که پس از شستشو حتما صورت خود را خشک کنید و نگزارید آب رو آن بماند و سپس با یک مرطوب کننده صورت خود را تازه نگه دارید. افراد دارای پوست خشک کافی است یک روز در میان و یا در مواقعی که احساس آلودگی روی صورت دارند از مواد شوینده ملایم استفاده کنند.

چند نکته درباره شستشوی صورت

  1. موارد گفته شده در بالا قطعی نیست و بسته به میزان فعالیت شما، وضعیت آب و هوایی محل زندگی، آلودگی هوا و میزان شدت چرب یا خشک یا معمولی بودن پوستتان قابلیت تغییر داشته باشد.
  2. حتما پیشنهاد می کنیم با دقت و به خاطر سپردن، بهترین وضعیت را برای شخص خود پیدا کنید.
  3. به طور کلی همیشه مواد شوینده ملایم بهتر است و چرب ترین پوست ها هم نهایتا سه بار شستشو در روز برایشان کافی است.
  4. پوست های دارای جوش و آکنه در شستشو مراقب جوشهایشان باشند. بدترین چیز برای جوش ها تحریک آنهاست. پس آن را باید به آرامی و ملایمت شست.