سبزی هایی را نباید خام

چه سبزی هایی را نباید خام خورد؟ بعضی از سبزیجات برای سلامتی شما بهتر است که به جای خام به صورت پخته خورده شود. سبزیجات پخته می توانند آنزیم هایی را که باعث مشکلات گوارشی می شود را حذف کنند؛ که این نکته می تواند موجب جذب ویتامین و مواد معدنی بهتر شود.

پختن سبزی ها باکتری های بالقوه مضر آن را می کشد. به توصیه انجمن قلب آمریکا، سعی کنید با بخار پز کردن، سرخ کردن، کباب کردن یا تفت دادن سبزیجات آنها را بپزید. این یکی از بهترین روش های آشپزی است.

پختن سبزیجات خانواده کلم

خام خواری کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم و سایر سبزیجات خانواده کلم برای اکثر مردم خوب و مفید است. با این حال، بعضی از افراد با خوردن این نوع سبزیجات به دلیل نوعی قند غیرقابل هضم، دچار باد و نفخ معده می شوند. این قندها بعد از پخته شدن آسان تر هضم می شوند.

همچنین افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید از این نوع سبزیجات خام اجتناب کنند. چراکه این سبزیجات حاوی مهار کننده های تیروئید هستند که می تواند شرایط تیروئید را بدتر کند.

آب پز کردن لوبیا

لوبیا خام یا پخته حاوی مقادیر زیادی از لکتین گلیکوپروتئین، سمی است که می تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال در طی سه ساعت مصرف شود. شدت علائم به طور مستقیم با مقدار مصرف شده سموم مرتبط است.

طبق گزارش اداره غذا و داروی ایالات متحده، تنها پنج عدد لوبیای خام می تواند به بیماری منجر شود. یک فنجان لوبیای خام می تواند تا ۷۰،۰۰۰ واحد توکسین داشته باشد؛ اما همین مقدار لوبیای کاملا پخته کمتر از ۴۰۰ واحد توکسین دارد.

پختن لوبیا یک فرایند ساده است؛ ابتدا برای حداقل ۵ ساعت آنها را در آب بخیسانید؛ و سپس آب را عوض کرده و لوبیا را بجوشانید تا بپزد.

اجتناب از سیب زمینی خام

شما می توانید سیب زمینی را به صورت خام هم بخورید، اما برای سلامتی شما عالی نیست.

با توجه به دانشگاه ایالتی یوتا، سیب زمینی خام (بخصوص بعضی از آنها که دارای بخش های سبز رنگ هستند) می تواند غلظت بالایی از سم خطرناک شناخته شده به عنوان سولانیل داشته باشد.

سیب زمینی خام همچنین حاوی مواد ضد تغذیه ای است. اگر چه شما می توانید اکثر مواد ضد تغذیه ای را با پوست کندن سیب زمینی حذف کنید؛ اما مقداری از آن در داخل سیب زمینی هنوز وجود دارد.

علاوه بر این نشاسته موجود در سیب زمینی می تواند مشکلات گوارشی، گاز و نفخ را ایجاد کند. برای بیشترین سود و کمترین خطر در مصرف سیب زمینی، به ترتیب پختن، کباب کردن یا سرخ کردن آن بهترین روش است.

پخت و پز سایر سبزیجات

بعضی از سبزیجات با وجود امکان خام خواری، وقتی پخته مصرف شوند، برای سلامتی شما مفیدتر هستند. به عنوان مثال، مارچوبه پخته شده، آنتی اکسیدان های مبارزه با سرطان بیشتری دارد؛ گوجه فرنگی های پخته شده به شما اجازه می دهد تا لیکوپن بیشتری را جذب کنید و قارچ های پخته شده دارای پتاسیم بیشتری هستند.

همچنین بتاکاروتن از هویج پخته شده آسان تر جذب می شود؛ و بدن شما از اسفناج پخته شده آهن، کلسیم و منیزیم بیشتری دریافت می کند.

مگر اینکه دلیل خاصی برای اجتناب از شکل خاص (خام یا پخته) یک سبزی داشته باشید، انواع مختلفی از سبزیجات خام و پخته شده را در رژیم غذایی خود فراهم کنید.