کشاله ران مساحتی از بدن است که بین شکم و پا قرار دارد. ناحیه کشاله ران دارای پنج عضله است که برای حرکت دادن پا با هم کار می کنند. درد کشاله ران به طور معمول از آسیب های ناشی از فعالیت بدنی، مانند ورزش، در یکی از این عضلات ناشی می شود. کشیدگی و کوفتکی عضلات این ناحیه یکی از شایع ترین دلایل علل درد کشاله ران در ورزشکاران است.

چه چیزی باعث درد کشاله ران می شود؟

درد کشاله ران یک علامت شایع است و می تواند برای هر کسی رخ دهد. برخی از علل بالقوه درد کشاله ران که شایع تر از سایر دلایل هستند به قرار زیر می باشند:

علل شایع

شایع ترین علت درد کشاله ران فشار بر عضلات، لیگامان ها، تاندون ها در ناحیه کشاله ران است. این نوع از آسیب؛ اغلب در ورزشکاران رخ می دهد. اگر شما ورزش های تماسی، مانند فوتبال، راگبی، و هاکی بازی می کنید، این احتمال وجود دارد که درد کشاله ران به سراغتان بیاید.

یکی دیگر از علل شایع درد کشاله ران فتق اینگوئینال است. فتق اینگوئینال یا فتق ران زمانی رخ می دهد که بافت داخلی بدن، از پوشش خود بیرون زده و به کشاله ران فشار وارد می کند. این علت معمولا همراه با توده ای بر آمده در ناحیه کشاله ران مشخص می شود. سنگ کلیه (ذخایر معدنی کوچک و سفتی هستند که در کلیه و مثانه تجمع می یابند) و یا شکستگی استخوان نیز می توانند درد کشاله ران ایجاد کنند.

علل نادر

اختلالات کمتر شایع و شرایطی که می توانند درد یا ناراحتی در کشاله ران را افزایش دهند عبارتند از:

  • التهاب روده
  • التهاب بیضه
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • کیست های تخمدان
  • تحریک اعصاب
  • عفونت های دستگاه ادراری

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

هر زمان که درد کشاله ران شدید و یا متوسط بود و درد به بیضه ها و ران نیز سرایت کرد، به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر نیز بهتر است با متخصص تماس بگیرید.

  • اگر متوجه تغییرات فیزیکی در بیضه ها، مانند توده یا تورم شدید.
  • اگر خون در ادرار وجود دارد.
  • اگر درد به پایین کمر، قفسه سینه یا شکم گسترش یافت.
  • اگر درد همراه با تب و حالت تهوع بود.

اگر شما هر کدام از این نشانه ها را با درد کشاله ران خود داشتید باید سریعا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. این علائم می توانند نشانه ای از یک بیماری جدی تر، مانند عفونت بیضه، پیچش بیضه (پیچ خوردن بیضه) و یا سرطان بیضه باشد. همچنین اگر دچار درد شدید و ناگهانی بیضه شدید نیز باید سریعا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.

چه چیزی باعث درد کشاله ران می شود و درمان آن چیست؟
چه چیزی باعث درد کشاله ران می شود و درمان آن چیست؟

درمان درد کشاله ران

درمان درد کشاله ران به علت زمینه ای بستگی دارد. در صورتی که درد خفیف باشد می توانید آن را در خانه تسکین دهید اما اگر درد شدید است حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی

اگر درد کشاله ران در نتیجه کشیدگی عضله ایجاد شده باشد، بهترین گزینه های درمانی استراحت و اجتناب از انجام حرکات ورزشی به مدت ۲ تا ۳ هفته است. این زمان اجازه خواهد داد که فشار بر روی عضله کم شده و درد نیز کاهش یابد. داروهای ضد درد، از جمله استامینوفن (تیلنول)، نیز ممکن است برای مدیریت درد مفید باشد. استفاده از کیسه یخ به مدت ۲۰ دقیقه چند بار در روز می تواند به خوبی در کنترل درد به شما کمک کند.

درمان پزشکی

اگر شکستگی علت درد کشاله ران باشد، عمل جراحی ممکن است برای اصلاح استخوان نیاز باشد. علاوه بر این فتق ران نیز گاهی نیاز به عمل جراحی دارد.

اگر روش های مراقبت در منزل برای درمان آسیب ناشی از فشار به شما کمک نمی کند، پزشک ممکن است داروهایی که باعث کاهش التهاب می شوند را تجویز کند. اگر این درمان نیز جواب ندهد معمولا درمان فیزیکی مثل کایروپراکتیک و فیزیوتراپی را تجویز می کنند.

جلوگیری از درد کشاله ران

با انجام چند مرحله ساده می توانید از درد کشاله ران جلوگیری کنید. برای ورزشکاران، کشش ملایم قبل از انجام تمرینات سنگین، یک راه موثر برای جلوگیری از آسیب است. گرم کردن قبل از فعالیت بدنی می تواند خطر ابتلا به آسیب کشاله ران را، به خصوص اگر به طور مداوم ورزش می کنید، کاهش دهد. وزن متناسب و دقیق بودن در هنگام بلند کردن اشیاء سنگین می تواند به جلوگیری از فتق ران کمک کند.