خواص چوب پالو سانتو

گذشته از این که چوب پالو سانتو برای روان و ذهن ما خواص فراوانی دارد مطالعات جدید نشان داده اند که استفاده از این ماده موجب افزایش قدرت سیستم  ایمنی و مبارزه با بیماری ها می شود. این تحقیقات نشان داده اند که چوب پالو سانتو خواص امیداوار کننده ای برای بدن دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد این ماده با شما صحبت می کنیم.

روغن تهیه شده از پالو سانتو حاوی ترکیبات ضد سرطانی است که استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از سلولها محافظت می کند. به نظر می رسد که فیتوشیمیایی های محافظ کننده آن در جلوگیری از ایجاد بیماری در سیستم گوارشی، سیستم غدد درون ریز، سیستم قلب و عروق و سیستم عصبی نقش دارد.

چوب پالو سانتو چیست؟

پالو سانتو (Bursera graveolens) که به نام های دیگری مانند “چوب مقدس” یا “چوب مقدسین” نیز شناخته می شود، به گروهی از درختان اشاره دارد که اسانس تهیه شده از آنها برای تحریک سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب مفید می باشد.

بیش از ۴۰ گونه مختلف از درخت پالو سانتو در سراسر جهان وجود دارد که بیشتر آنها در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کنند. این گونه از درختان بومی جنگل های خشک گرمسیری اکوادور، مکزیک و شبه جزیره یوکاتان در پرو هستند.

میوه با ارزش درخت B. graveolens یک دانه سیاه کوچک است که توسط یک خمیر قرمز پوشانده شده و در یک کپسول سبز مخفی شده است. با رسیدن میوه، دو نیمه کپسول از هم جدا و میوه ای که سرشار از لیپیدها (چربی ها) است بیرون می زند.

پالو سانتو در درجه اول به صورت اسانس مورد استفاده قرار می گیرد. اما گاهی نیز با سوزاندن چوب این درخت به صورت بخور نیز از آن استفاده می شود. این چوب در گذشته در مراسم معنوی و همچنین در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه نیز در کلیساهای کاتولیک چوب این درخت را قبل از مراسم مذهبی می سوزانند.

۹ خاصیت مهم چوب پالو سانتو

منبع آنتی اکسیدانی

روغن پالو سانتو به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی هایی به نام ترپن ها شناخته شده و برای

  • مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد (که به آنها استرس اکسیداتیو نیز گفته می شود)
  • تسکین درد معده
  • مبارزه با استرس
  • کاهش دردهای ناشی از آرتروز
  • و بهبود بسیاری از بیماری های دیگر مؤثر است.

تجزیه و تحلیل اسانس پالو و بخار متساعد شده از سوزاندن چوب آن نشان می دهد که مهمترین ترکیبات فعال موجود در این ماده عبارتند از:

  • لیمونن (۸۹٫۳۳ درصد)
  • آلفا-ترپینول (۱۱ درصد)
  • مونتوفوران (۶٫۶ درصد)
  • کارون (۲ درصد)

سایر ترکیبات مفیدی که در مقادیر کم در این ماده وجود دارند عبارتند از:

  • germacrene D
  • muurolene
  • pulegone

سم زدا و تقویت کننده سیستم ایمنی

چوب پالو سانتو برای حمایت از سیستم ایمنی بدن مفید بوده و پاسخ التهابی بدن که ناشی از رژیم غذایی نامناسب، آلودگی، استرس و بیماری است را تنظیم می کند.

لیمونن ماده اصلی فعال در چوب پالو سانتو است. این ماده یک ماده فعال زیستی است که در گیاهان خاصی از جمله پوست مرکبات یافت می شود و دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی است. در مطالعات بالینی مشخص شده است که لیمونن می تواند با مقابله با التهاب و کاهش سیتوکین ها، سرطان سینه را در پستانداران و بیماری های مرتبط با التهاب را درمان کرده و از سد اپیتلیال سلول ها محافظت کند.

در سال ۲۰۰۴ محققان دانشکده علوم دارویی دانشگاه شیزووکا در ژاپن چندین ماده شیمیایی مهم دیگر را در اسانس پالو سانتو کشف کردند که قادر به مبارزه با جهش سلولی هستند. این ترکیبات فعالیت مهارکننده قابل توجهی در برابر سرطان در بدن انسان و سلول های بروسارکوم دارند.

محققان فعالیت های بیولوژیکی زیر را در این اسانس کشف کردند:

  • ضد نئوپلاستیک
  • ضد تومور
  • ضد ویروس
  • ضد التهاب
  • موثر در برابر جهش سلولی و رشد تومور

ترکیب تریترپن لوپئول موجود در پالو سانتو فعالیت قوی در برابر سلول های سرطانی ریه، پستان و روده بزرگ دارد.

ضد استرس و آرامش بخش

اسانس تهیه شده از این درخت مانند داروهای اضطراب طبیعی در بدن عمل می کند. پس از استنشاق عطر این ماده، مواد فعال آن مستقیماً از طریق سیستم بویایی وارد مغز می شود. مغز جایی است که به ایجاد پاسخ های آرامش بخش در بدن کمک کرده و باعث کاهش هراس، اضطراب و بی خوابی می شود.

برای این که در خانه احساس آرامش بیشتری ایجاد کنید، مقداری از چوب پالو سانتو را بسوزانید و اجازه دهید دود آن فضای خانه را بگیرد. به غیر از این روش می توانید چند قطره اسانس این گیاه را با کمی روغن حامل (مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا) مخلوط کرده و روی سر، گردن، قفسه سینه یا ستون فقرات ماساژ دهید. این کار باعث می شود که آرامتر بخوابید. همچنین می توانید خواص چوب پالو سانتو را با اسانس اسطوخودوس، اسانس نارنج یا دیگر اسانس های آرامش بخش ترکیب کنید.

درمان سردرد

برای مقابله با میگرن و حتی سردردهای ناشی از استرس یا بد خلقی می توانید روی خواص چوب پالو سانتو حساب باز کنید. پالو سانتو به کاهش التهاب و افزایش جریان خون کمک کرده و می تواند به کاهش درد منجر شود.

برای درمان طبیعی سردرد و تسکین فوری درد، چند قطره از اسانس این درخت را در آب رقیق کرده و هر زمان که سردرد رخ داد کمی از آن را در دستگاه بخور بریزید و دستگاه را روشن کنید. یا سعی کنید کمی اسانس پالو سانتو مخلوط شده با روغن نارگیل را روی شقیقه ها و گردن خود بمالید.

درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا

چوب پالو سانتو برای مبارزه با عفونت ها و ویروس هایی که می توانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد کنند مفید است. این گیاه با بهبود گردش خون و شارژ مجدد سطح انرژی می تواند به شما در بهبود سریع تر کمک کرده و شدت احساس سرگیجه، احتقان و حالت تهوع را کم کند.

چند قطره از اسانس این درخت را روی قفسه سینه و در نزدیکی قلب بمالید یا مقداری از آن را داخل وان حمام بریزید و با آب وان استحمام کنید.

کاهش دهنده درد مفاصل و عضلات

برای کاهش طبیعی درد و ورم مفاصل، درد مزمن گردن یا درد کمر و عضلات کافی است که سه بار در روز ناحیه مورد نظر را با روغن حامل به طور مستقیم ماساژ دهید.

برای درمان طبیعی دردهای عضلانی، استخوانی و مفصلی، سعی کنید مخلوط روغن را روی پوست ماساژ دهید تا روغن جذب پوستتان شود. حتی می توانید آب حمام را با این اسانس مخلوط کرده و چند دقیقه در این آب بدنتان را خیس کنید.

دافع حشرات و پشه

در گذشته از تکه های چوب پالو سانتو برای دفع حشرات استفاده می شد. اگر می خواهید در خانه دیگر شاهد حضور پشته ها و حشرات نباشید مقداری از چوب پالو سانتو را بسوزانید و اجازه دهید دود حاصل از آن فضای خانه را پر کند. یا اسانس آن را با آب ترکیب کرده و مستقیماً روی پوست یا لباس خود اسپری کنید.

کاهش علائم آلرژی

از آنجا که این ماده باعث کاهش التهاب و واکنش بدن به هیستامین می شود، می توانید برای مبارزه با علائم آلرژی فصلی، مشکلات گوارشی و علائم مرتبط با آسم از آن استفاده کنید.

سعی کنید عصاره خوراکی آن را به عنوان مکمل غذایی برای تسکین آلرژی مصرف کنید. یا عطر خارج شده از بطری آن را چندین بار در روز استنشاق کنید.

پاک کننده خانگی

مشابه اسانس مریم گلی و اسانس سدر، پالو سانتو نیز دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند به عنوان ماده پاک کننده طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. این عصاره به کاهش بوی بد، میکروب ها و ویروس های موجود در خانه کمک می کند.

ریختن عصاره این ماده در دستگاه بخور می تواند هوا و سطوح موجود در خانه را تمیز کرده و از ایجاد بیماری ها، آلودگی و یا حتی انرژی بد جلوگیری کند.

خواص چوب پالو سانتو
خواص چوب پالو سانتو

روش های استفاده

همانطور که گفتیم عصاره تهیه شده از گیاه پالو سانتو و سوزاندن چوب این درخت برای آرامش سیستم عصبی و بهبودی سریعتر بیماری، سندرم خستگی مزمن یا مشکلات عاطفی بسیار عالی است. شما می توانید به روش های زیر از این ماده استفاده کنید:

آروماتیک: عصاره پالو سانتو را در یک کاسه آب جوش ریخته یا با آب ترکیب کرده و در مخزن دستگاه بخور بریزید.

سوزاندن چوب پالو سانتو: یک تکه چوب پالو سانتو را با زاویه ۴۵ درجه نگهداری و با فندک آن را آتش بزنید. اجازه دهید شعله ۳۰ ثانیه با چوب تماس داشته باشد. سپس شعله را خاموش کرده و چوبی که در حال دود است را در جا عودی قرار دهید.

موضعی: اسانس پالو سانتو را باید قبل از استفاده مستقیم روی پوست با روغن حاملی مانند روغن نارگیل به نسبت ۱ به ۱ رقیق کنید. استفاده از این ماده در تهیه لوازم آرایشی با نام INCI یا روغن چوب Bursera graveolens روی برچسب محصولات نشان داده می شود. توجه داشته باشید که برخی افراد با استفاده از این اسانس، سوزش پوست را تجربه می کنند. بنابراین اگر می خواهید به صورت موضعی از این ماده استفاده کنید ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست آرنج تست کنید. از مصرف این روغن برای نوزادان، کودکان و حیوانات خانگی نیز اجتناب کنید.

روغن پالو سانتو را می توانید با روغن های دیگری از جمله موارد زیر ترکیب کنید:

  • فلفل سیاه
  • چوب سرو
  • مریم گلی
  • لیمو
  • گل رز
  • چوب صندل

اگر صابون و لوسیون خانگی درست می کنید کمی از این عصاره را در مواد خود بریزید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف چوب پالو سانتو

اگر چه بسیاری از افراد می توانند عصاره چوب پالو سانتو را تحمل کنند و عوارض جانبی نداشته باشند اما قبل از استفاده از آن روی قسمت های حساس تر بدن بهتر است تست حساسیت انجام دهید.

برای این کار اسانس پالو سانتو را روی جایی که کمتر حساس است، مانند پوست ساعد یا پا بمالید تا مطمئن شوید که هیچگونه حساسیت یا عوارض جانبی دیگری ندارید.

مانند همه اسانس های گیاهی، هرگز از این اسانس بدون ترکیب با یک روغن حامل و به صورت خالص بر روی پوست استفاده نکنید و از تماس آن با چشم، غشای مخاطی و بینی خودداری کنید.

منابع:

  1. Oral administration of d-limonene controls inflammation in rat colitis and displays anti-inflammatory properties as diet supplementation in humans
  2. A New and Known Cytotoxic Aryltetralin-Type Lignans from Stems of Bursera graveolens
  3. Increasing Seed Germination of Bursera graveolens, a Promising Tree for the Restoration of Tropical Dry Forests
  4. Palo Santo Benefits for Immune Health and Inflammation