چگونه از درد پینه پا بدون جراحی خلاص شویم؟

پینه پا یک مفصل تغییر شکل داده شده و دردناک در پایه انگشت شست پا است که می تواند طرز راه رفتن را  تحت تاثیر قرار دهد. پینه پا (نام پزشکی آن هالوکس والگوس است) به عنوان یک نتیجه از انحراف استخوان انگشت شست پا است که منجر به کشش تاندون ها در اطراف مفصل انگشت شست می شود. در نهایت، مفصل انگشت شست پا بزرگ می شود و توده دردناک در مفصل توسعه می یابد. بافت نرم روی مفصل تغییر شکل داده ملتهب، قرمز و دردناک می شود که در نتیجه راه رفتن یا ورزش را بسیار سخت می کند. در این مقاله راه های طبیعی و داروهای خانگی را معرفی می کنیم که برای کمک به جلوگیری از پینه پا و تسکین دردی که آن ها باعث آن می شوند، موثر است. در این مقاله همچنین راه توقف پیشرفت آن قبل از رسیدن به عمل جراحی را نیز بیان خواهیم کرد.

چه عواملی باعث ایجاد پینه پا می شود؟

به گفته دکتر جورجین بوتک از کلینیک کلیولند، پینه پا می تواند توسط شیوه راه رفتن شما با و یا کفش که شما می پوشید ایجاد شود. پینه پا زنان را بیشتر از مردان به خصوص در سن بالا تحت تاثیر قرار می دهد. از آن جا که اکثر فشار هنگام راه رفتن بر روی مفصل انگشت شست پا می باشد، پینه پا می توانید راه رفتن را دردناک و دشوار سازد. پینه پا به هم چنین ممکن است با انواع خاصی از ورم مفاصل مرتبط باشد، به خصوص انواع التهابی مانند آرتریت روماتوئید. برخی از افراد نیز از پینه پا در انگشت کوچک رنج می برند که به نام بانیونِت یا “پینه انگشت خیاطان” شناخته می شود. این نوع از پینه انگشت کوچک باعث درد در مفصل انگشت می گردد و ممکن است در دانه سخت و یا کالوس پوشیده شده باشد.

آیا پینه پا می تواند خود به خود از بین برود یا کوچک شود؟

جلوگیری از پینه پا امکان پذیر است و در برخی موارد توسعه آن ها متوقف می شود. دکتر طب پا، دکتر فیلیپ ای. رادوویک می گوید که با انتخاب کفش مناسب، و تشخیص زود هنگام می توان باعث کاهش و حتی توقف تشکیل این عارضه گردید. اکثر راه ها برای مدیریت درد همراه با پینه، شامل پشتیبانی از قوس، استفاده از محصولات اصلاحی و یا درمان موضعی برای تسکین درد و حمایت از انگشت شست پا می باشد. این امر می تواند به کاهش فشار بر مفصل انگشت شست پا و به کاهش ناراحتی هنگام راه رفتن یا ورزش کمک کند.

چگونه از درد پینه پا بدون جراحی خلاص شویم؟
چگونه از درد پینه پا بدون جراحی خلاص شویم؟

درمان های طبیعی برای پینه پا

پزشکان توافق دارند که همه انواع پینه پا دائمی هستند و تنها راه برای خلاص شدن از آن ها برای همیشه، برگرداندن  شست پا به جایگاه اصلی خود با اعمال جراحی می باشد. با این حال، بسیاری از درمان های خانگی غیر جراحی وجود دارند که می تواند درد پینه پا را تسکین دهد، فشار ناشی از آن ها را کم کند، و از پیشرفت آن ها جلوگیری کنند.

کفش مناسب

برای از بین بردن درد و بد شکلی های ناشی از پینه پا، پوشیدن کفش مناسب که حتی می تواند پیشرفت پینه را متوقف کند ، و از نیاز به جراحی نهایی جلوگیری  کند، امری ضروری است. آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا توصیه به پوشیدن کفش راحت که به انگشتان شما مقدار زیادی فضا می دهد می کنند. داشتن کفش مناسب می تواند به کاهش فشار بر توده پینه پای دردناک در انگشت شست پا کمک کند و از بدشکلی هنگام راه رفتن جلوگیری کند. آن ها انواع کفش های زیر را برای جلوگیری از درد در راه رفتن و جلوگیری از بدتر شدن پینه پا توصیه می کنند:

  • اجتناب از پوشیدن کفش های پاشنه بلند که پاشنه بالاتر از ۲ اینچ دارند.
  • مطمئن شوید که انگشتان شما به هم فشرده نیستند.
  • به طور منظم هر دو پا را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که شما اندازه مناسب کفش را انتخاب می کنید.
  • انتظار نداشته یاشید کفشی که می خرید بعدا جا باز کند؛ آن ها باید از همان ابتدا کاملا مناسب پای شما باشند.
  • پوشیدن کفش مناسب که به انگشتان پا شما مقدار زیادی فضا برای راه رفتن می دهد، هم چنین سبب  کاهش درد بانیونِت یا پینه انگشت خیاطان می گردد.

ارتز برای تسکین درد پینه پا

انواع بسیاری از تصحیح کننده پینه در قالب پد، کفی، و اسپلینت وجود دارد که شما می توانید برای رهایی از درد ناشی از پینه و احتمالا آهسته و یا متوقف کردن پیشرفت از آن ها استفاده کنید.

کفی کفش

برای کمک به توزیع فشار در پای به طور یکسان و جلوگیری از بدتر شدن پینه پا، شما می توانید با استفاده از طراحی ویژه از کفی کفش استفاده کنید. این امر می تواند باعث حمایت از  شست پا تحت تاثیر قرار گرفته برای بهتر شدن شود  و هم چنین باعث تسکین درد ناشی از علل ایجاد پینه می باشد. این کفی های کفش می تواند از مغازه خریداری شود، و یا یک دکتر پا با طراحی ویژه آن را برای تسکین درد تجویز کند.

نوار یا تراشه

نوار یا تراشه طراحی شده اند برای صاف نگه داشتن پا طراحی شده. آنن دو تا پا را صاف نگه می دارند و به کاهش ناراحتی پینه زمانی که استراحت می کنید و یا در طول شب خواب هستید، کمک می کنند. از آن جایی که شست پا در یک موقعیت مستقیم نگه داشته می شود، به کاهش التهاب در مفاصل و تسکین ناراحتی کمک می کند.

بالشتک

انواع مختلفی از پد پینه پا موجود است که می تواند ناراحتی های ناشی از بزرگ و متورم شدن مفصل انگشت شست پا را از بین ببرند. برخی پدها با کاهش اصطکاک و سایش در پینه پا به هنگام راه رفتن به جلوگیری از درد کمک می کنند. دیگر پدهای اصلاح پینه پا حاوی ژل برای تسکین می باشند و یا به راست نگه داشتن ناحیه آسیب دیده بزرگ پا کمک می کنند.

سرما درمانی برای پینه پا

بسیاری از داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر پینه وجود دارند که شامل استفاده های موضعی برای تسکین درد می باشند. یکی از رایج ترین راه ها برای درمان پینه پا دردناک استفاده از یک بسته یخ است. یخ به  کاهش التهاب و توقف کرختی عصب کمک می کند بنابراین شما در انگشت شست پا خود درد را احساس نمی کنید. یک کیسه یخ یک راه بسیار خوبی برای از بین بردن درد مفصل انگشت می باشد اگر شما برای مدت طولانی روی پای خود ایستاده اید، برای تهیه یک کیسه یخ برای تسکین ناراحتی و درد ناشی از پینه پا، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • قرار دادن مقداری از یخ خرد شده در یک حوله نازک و پیچاندن آن.
  • به آرامی آن را بر روی مفصل انگشت ملتهب قرار داده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نگه دارید.
  • یخ را به مدت ۱۰ دقیقه برداشته، و مجددا ۲ یا ۳ بار دیگر این عمل را تکرار کنید.

این درمان خانگی را هر زمان پینه پا متورم، ملتهب و دردناک شد برای کاهش التهاب در منطقه و برای تسریع در بهبودی استفاده کنید.

گل همیشه بهار برای پینه پا

گل های همیشه بهار دارای خواص ضد التهابی بسیاری است که می تواند باعث از بین بردن کامل درد پینه پا شود. مطالعات مختلف بر روی عصاره گل همیشه بهار نشان داده اند که این یک درمان خانگی اثبات شده برای کاهش التهاب و کمک به خلاص شدن از درد پینه است. به عنوان مثال، یک مطالعه که در The Foot and Ankle Online Journal منتشر شده نشان داد که یک خمیر حاوی عصاره گل همیشه بهار که با یک پد به پا مالیده شود قادر به از بین بردن درد به طور کامل پس از ۸ هفته بود. خمیر گل همیشه بهار هم چنین به کاهش حجم پینه پا کمک می کند. بنابراین، به دلیل اثرات ضد التهابی عصاره گل همیشه بهار، این نوع درمان یک راه موثر برای التیام پینه به طور طبیعی و خلاص شدن از درد است. شما می توانید از کرم های همیشه بهار و عصاره را از داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی خریداری کنید.

ماساژ

ماساژ درمانی پا می تواند به از بین بردن درد و ناراحتی های ناشی از پینه پا کمک کند. ماساژ پا کمک می کند تا خون بیشتری در ناحیه دردناک جریان پیدا کند و تورم کاهش یابد. برای ماساژ پینه پای دردناک خود مقداری از روغن نارگیل را برداشته و آن را بر روی منطقه آسیب دیده برای کمک به افزایش گردش خون ماساژ دهید. از کف انگشت شست خود برای ماساژ روغن نارگیل به منطقه آسیب دیده با استفاده از حرکات دایره ای و اعمال فشار بر پینه استفاده کنید. برای رهایی از پینه دردناک ۲ تا ۳ بار در روز این عمل را تکرار کنید.

زردچوبه

یک درمان خانگی موثر برای درمان پینه که توسط آرتریت به وجود می آیند، زردچوبه است. کورکومین ترکیب اصلی در زردچوبه است و قرن هاست به دلیل خواص ضد التهابی آن مورد استفاده قرار می گیرد. مجله تحقیقات و درمان آرتروز گزارش داد که در یک کار آزمایشی بالینی ثابت شده بود کورکومین سبب تسکین علائم دردناک آرتروز و درد و تورم در مفاصل می گردد. برای استفاده از قدرت التیام بخش کورکومین برای تسکین درد پینه پا، زردچوبه بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما هم چنین می توانید زردچوبه را به صورت موضعی استفاده کنید: ۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با مقدار کمی روغن نارگیل مخلوط  کرده آن را به طور مستقیم بر روی پینه پا ماساز دهید. این  عمل را ۲ – ۳ بار در روز تا زمانی که علایم شما را بهبود می یابد، ادامه دهید.

بابونه

برخی از وب سایت استفاده از بابونه را به عنوان یک درمان طبیعی برای درد ناشی از پینه پا توصیه می کنند. تحقیقات بر روی بابونه نشان داده است که فعالیت های قدرت مند ضد التهابی که درست به اندازه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) موثر می باشند و معمولا برای کاهش درد توصیه می شود دراین ماده وجود دارد. برای کاهش درد پینه پا،  ۲ الی ۳ قطره روغن بابونه را با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و آن را بر روی پا ماساژ دهید. پا خود را هر شب قبل از رفتن به رختخواب برای کمک به تسکین ناراحتی های ناشی از پینه پا دردناک با این درمان خانگی ماساژ دهید. بابونه تنها یکی از بهترین روغن های ضروری برای از بین بردن درد و التهاب می باشد.

تمرین پا

در اغلب موارد، ورزش پای می تواند به افزایش انعطاف پذیری انگشتان شما و کاهش ناراحتی های ناشی از پینه پا کمک کند. فیزیولوژیست ورزش، دکتر ریچارد ویل توصیه می کند پای خود را به عنوان یک درمان موثر برای پینه پا تقویت کنید. اگر چه شواهد کافی برای این درمان طبیعی وجود ندارد، اما دکتر ویل هنوز هم معتقد است که تمرینات پا ارزش امتحان کردن را دارد و به کند و یا حتی متوقف کردن پیشرفت پینه پا و جلوگیری از نیاز به جراحی در نهایت، کمک می کند. در این جا تمرینات پا پیشنهادی برای کند کردن پیشرفت پینه آورده شده است:

کشیدن حوله

  • با پای برهنه بر روی یک صندلی بنشینید در حالی که بر روی زمین زیر پاهای شما حوله ای پهن شده است.
  • سعی کنید حوله را با پای خود با پیچاندن یا حلقه زنی انگشتان پا، بلند کنید.
  • حوله را بکشید تا آن را به زیر انگشتان شست خود بیاورید.

کشیدن انگشت شست پا

  • یک باند لاستیکی ضخیم در اطراف هر دو پا قرار دهید.
  • پاشنه های خود را نزدیک به هم نگه دارید، و سعی کنید انگشت شست بزرگ خود را از دیگر انگشت ها دور نگه دارید.
  • انگشت شست پا را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید، سپس آن را آزاد کرده و این عمل را چند بار تکرار کنید.

خیساندن پا درسولفات منیزیم

یک درمان خانگی بسیار عالی برای پینه پای ناشی از آرتریت خیس خوردن پا در یک حمام پا سولفات منیزیم می باشد. به گفته دکتر ملیندا راتنی در WebMD ، منیزیم و سولفات در سولفات منیزیم به کاهش التهاب در مفاصل و بهبود گردش خون در سراسر بدن کمک می کند. این درمان هم چنین می تواند از بدتر شدن پینه جلوگیری کند. برای تسکین درد پینه پا با حمام سولفات منیزیم، موارد زیر را انجام دهید:

  • ۱/۲ فنجان سولفات منیزیم را داخل یک سطل بزرگ آب گرم قرار دهید.
  • پای خود را به مدت۱۰ دقیقه در آب بخیسانید تا به تسکین درد و تورم در مفصل انگشت بزرگ کمک کند.
چگونه از درد پینه پا بدون جراحی خلاص شویم؟
چگونه از درد پینه پا بدون جراحی خلاص شویم؟

نکاتی برای جلوگیری از پینه پا

اگر شما قادر به شناسایی نشانه های اولیه ظهور پینه پا باشید و نکاتی را رعایت کنید که از تشدید مفاصل جلوگیری کند، به راحتی می توان از تشکیل پینه پا جلوگیری کرد. شما باید مطمئن شوید که همیشه کفش های اندازه و مناسب می پوشید که به انگشتان شصت تان فضای کافی برای حرکت می دهد. از پوشیدن  کفش های نوک تیز ، و هم چنین کفش های پاشنه دار که پینه پا را بیشتر تشدید می کند، اجتناب کنید. اگر شما احساس مقداری درد می کنید، یک پد پینه پا می تواند به از بین بردن هر گونه ناراحتی در زمانی که شما در حال راه رفتن هستید کمک کند.

چه هنگامی باید پینه پا را جراحی کرد؟

اگر درمان های طبیعی برای درمان پینه پا عمل نکردند، پزشکان ممکن است یک عمل جراحی به عنوان تنها گزینه برای از بین بردن پینه پا و تراز انگشت شست پا توصیه کنند. این عمل می تواند کمک به حذف بافت متورم که باعث التهاب می شود کمک کند. پس از عمل مطمئن می شوید که انگشت پا به درستی در تراز وسط قرار دارد و هیچ درد بیشتری ایجاد نمی کند. جراحی توصیه نمی شود مگر این که پینه پا باعث ایجاد درد مکرر و یا اختلال در فعالیت های روزانه فرد گردد.