چگونه از شر بوی بد واژن خلاص شویم

اگر از بوی بد واژن رنج می برید خبر خوب این است که شما تنها نیستید. این یک مشکل بسیار شایعی است که بسیاری از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما خوشبختانه چندین راه طبیعی وجود دارند که می تواند به شما برای خلاص شدن از بوی واژن کمک کند. در اکثر اوقات، کسانی که یک زندگی سالم و طبیعی دارند می تواند بر روی تعادل فلور واژن خود حساب کنند. اما در هر لحظه، بوی ناخوشایند واژن ممکن است به رغم تمام تلاش های شما بوجود آیند. هرگز نترسید. بسیاری ازعوامل زمینه ای بوی واژن می تواند در خانه با استفاده از روش های طبیعی درمان شود. در این مقاله به بررسی برخی از شایع ترین علل بوی بد واژن می پردازیم، و داروهای خانگی ساده ای که به شما در خلاص شدن از شر بوی واژن کمک خواهد کرد را معرفی می کنیم، و هم چنین در مورد زمانی که نیاز به مراجعه به دکتر دارید بحث خواهیم کرد.

چه عواملی باعث ایجاد بوی بد واژن می شود؟

بوی غیر معمول واژن ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در این جا برخی از شایع ترین علل بوی ناخوشایند واژن آورده شده است:

عفونت واژن

این یکی از شایع ترین علل بوی بد واژن است. واژینوز باکتریال رشد بیش از حد باکتری های واژن است و شایع ترین عفونت در واژن است که باعث بوی بد می گردد. یکی دیگر ازعفونت ها، تریکومونا، که از نظر جنسی، عفونت آمیزشی و قابل انتقال می باشد، نیز می توانید به بوی واژن منجر شود. عفونت واژن معمولا با علائم و نشانه های دیگر مانند خارش، سوزش یا ترشح همراه است. اگر چه بیشتر از سه درصد از موارد واژینوز باکتریال ممکن است خود به خود رفع شوند، توصیه می شود اگر علایم هم چنان وجود دارند یا در دوران بارداری برای جلوگیری از عوارض آن، به دنبال درمان های پزشکی باشیم.

دوران بارداری

زنان باردار ممکن است دریابند که اندام تناسلی آن ها در طول این زمان بوی متفاوتی منتشر می کند. این امر بیشتر به دلیل افزایش فعالیت غدد عرق در کل بدن می باشد. زنان باردار هم چنین شامه قوی تری برای حس بو دارند، به این معنی که عطر و بوی ممکن است برای شما قابل توجه باشد، اما در مورد دیگران این طور نباشد. این بو و علل آن غیر طبیعی نیستند و به طور کلی نیازمند درمان با آنتی بیوتیک یا ضد قارچ نمی باشند. با این حال، آن ها می توانند به شما احساس خجالت بدهند اقداماتی وجود دارند که شما می توانید برای از بین بردن بوی ناخوشایند واژن آن ها را انجام دهید.

مواد شوینده

مواد پاک کننده ای که هنگام شستن لباس های زیر استفاده می شود گاهی اوقات می تواند به التهاب دستگاه تناسلی منجر شود، زیرا تعادل ظریف بین باکتری های سالم و قارچ سالم در مهبل (واژن) را از بین می برند و این ممکن است سبب بوی بد واژن شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما می توانید اقدامات پیش گیرانه برای تنظیم مجدد بدن خود و بازگرداندن تعادل و از بین بردن بوی انجام دهید.

فعالیت جنسی

فعالیت جنسی، به ویژه مقاربت، می تواند به بوی بد واژن منجر شود. ماهیت قلیایی مایع منی تا حدودی به آن بوی سفید کننده مانند می دهد، به طوری که زمانی که در داخل واژن ترشح شود می توانید یک بوی عجیب و غریب تولید کند، به خصوص هنگامی که با ترشحات واژن مخلوط شود.

چرخه قاعدگی

همه ما می دانیم که بوی در زمان عادت ماهانه تمایل به تغییر دارد. اما روزهای منتهی به دوره قاعدگی ماهانه ما هم چنین می توانید مملو از، بوی بد واژن آغشته به آهن باشد. این امر طبیعی است، و تنها نشان دهنده روزهایی که می آیند می باشد. اکثر اوقات، این علت بوی واژن نیاز به هیچ درمانی ندارد.

چگونه از شر بوی بد واژن خلاص شویم
چگونه از شر بوی بد واژن خلاص شویم

داروهای خانگی برای از بین بردن بوی بد واژن

به هر دلیلی که ممکن است تجربه مشکل با بوی بد واژن را داشته باشید، جای امید وجود دارد. یکی از داروهای خانگی طبیعی زیر را برای خلاص شدن از بوی ناخوشایند واژن و بازگرداندن تعادل به بدن امتحان کنید.

  1. پروبیوتیک: یکی از راه های طبیعی که می تواند برای رهایی از بوی واژن مورد استفاده قرار گیرد پروبیوتیک است. مصرف مکمل های پروبیوتیک می تواند به متعادل نگه داشتن تمامی باکتری های درونی، از جمله فلور موجود در داخل مهبل (واژن) کمک کند. مشخص شده است که پروبیوتیک برای ناراحتی های گوارشی مفید است، اما این ماده می تواند برای کمک به نگه داشتن تعادل بقیه اعضای بدن نیز فوق العاده باشد. پروبیوتیک ها را با توجه به دستورالعمل آن مصرف کنید تا بهترین سود را از محصولات به دست آورید.
  2. ماست: یکی دیگر از مواد مناسب که می تواند برای درمان بوی بد واژن مورد استفاده قرار گیرد ماست است. ماست ساده بخورید. مصرف ماست که هیچ قند یا سایر شیرین کننده به آن اضافه نشده است، نصف فنجان در روز به اطمینان از سلامت بلند مدت و ترویج پرورش باکتری “خوب” کمک می کند. از مصرف ماست های شربتی و شیرین اجتناب کنید و تنها از مواد طبیعی استفاده کنید.
  3. آبرسان: یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن بوی واژن تنها نوشیدن مایعات بیشتر است. کم شدن آب بدن نیز می تواند باعث بوی عجیبی در واژن گردد. بسیاری از زنان با بوی واژن متوجه نیستند که آن ها تنها دچار مشکل کم آبی هستند. نوشابه را کنار گذاشته و آب بیشتری بنوشید. به یاد داشته باشید، که به اندازه کافی آب بخورید نه بیش از حد. مهم است که به اندازه نصف وزن خود (به کیلو گرم) به لیتر آب بخورید. به عنوان مثال، یک زن ۶۸ کیلویی باید در حدود ۲ لیتر آب در روز بنوشد تا به درستی هیدراته باقی بماند. بسیاری از ما موفق به انجام این کار نمی شویم، و در نتیجه اعضای داخل بدنمان رنج می برند.
  4. سرکه: نصف فنجان سرکه سفید ساده یا سرکه سیب را در وان ریخته و مدتی در آن دراز بکشید تا هر گونه باکتری که در کمین است و باعث بوی بد واژن می شود از بین برود. پس از حمام قسمت واژن را به خوبی با یک حوله تمیز به خوبی خشک کنید ودر صورت نیاز، برای اطمینان از خشک شدن واژن بعد از حمام از درجه حرارت کم سشوار استفاده کنید.
  5. روغن درخت چای: چند قطره روغن درخت چای را در یک قاشق غذاخوری روغن حامل ریخته و آن را به وان اضافه کنید تا بوی واژن را از بین ببرد. روغن درخت چای یکی از محصولات معجزه آسای طبیعی است که می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله بوی ناخوشایند واژن کمک کند.
  6. جوش شیرین: ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۲۲۰ میلی لیتر آب رقیق کرده، و سپس آن را داخل وان ریخته و در آن دراز بکشید. این عمل می تواند بو و التهاب ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی جزئی، مانند آن هایی که منجر به واژینوز یا عفونت قارچی می شوند، را کاهش دهد.
  7. سیر: یک حبه سیر خام در روز به منظور ارتقاء سلامت واژن بخورید. می توانید آن را را با سالاد مخلوط کرده و یا هر حالتی که دوست دارید مصرف کنید به شرط این که هنگامی که وارد بدن می شود خام باشد. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری سیر به درمان بوی بد واژن از داخل کمک می کند.
  8. اجتناب از مصرف الکل: هیچ چیز دیگری مانند مصرف بیش از حد الکل نمی تواند تعادل درونی بدن شما را بر هم بزند. اگر شما از بوی واژن و یا عفونت راجعه مخمری رنج می برید از مصرف الکل، بخصوص آب جو، اجتناب کنید.
  9. پاک کردن مناسب: همیشه در هنگام استفاده از دستشویی، چه در هنگام مدفوع یا ادرار، از قسمت جلو تا عقب را پاک کنید. عدم پاک کردن درست می تواند سبب ایجاد بوی تند و زننده، و عفونت دردناک در دستگاه ادراری و ناحیه واژن گردد، که هر دو می تواند به بوی ناخوشایند منجر شود.
  10. انتخاب لباس زیر پنبه ای: هر هنگام که ممکن است از لباس زیر پنبه ای استفاده کنید تا به ناحیه تناسلی ” فضای تنفس” بدهد، نایلون یا سایر پارچه های مصنوعی می تواند سبب “قرنطینه کردن” ناحیه تناسلی شود، و باعث تکثیر باکتری ها، قارچ ها و بو می شود.استفاده از لباس زیر پنبه ای می تواند این اثر را به طور چشم گیری کاهش دهد.
  11. پاک کردن خوب پس از فعالیت جنسی: پس از رابطه جنسی ، ناحیه تناسلی خود را کاملا با آب گرم پاک کنید و مطمئن شوید که در اولین زمان ممکن ادرار کنید. این عمل می تواند به دفع عفونت های باکتریایی واژن و ادرار کمک کند که ممکن است در غیر این صورت ریشه کند و باعث بوی ناخوشایند واژن گردد.

چه زمان به پزشک خود مراجعه کنید؟

در حالی که از بین بردن بوی بد واژن می تواند با استفاده از برخی از داروهای خانگی ساده باشد، اگر بوی واژن با یک ترشح ، خارش، سوزش یا درد غیر معمول همراه است، بلافاصله با یک دکتر مشورت کنید شما ممکن است دچار عفونتی شده باشید که نیاز به درمان پزشکی با آنتی بیوتیک یا ضد قارچ دارد. اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و بوی واژن رخ داده ، لطفا با یک پزشک مشورت کنید، چرا که این موضوع ممکن است نشانه ای از یک عفونت مقاربتی باشد.