چگونه زواید پوستی و زگیل را با استفاده از پراکسید هیدروژن از بین ببریم؟

اگر شما مبتلا به زواید پوستی و یا زگیل می باشید، می دانید که از بین بردن آن ها چقدر مشکل می باشد. این دو بیماری بسیار رایج هستند. در این مقاله به موضوع از بین بردن زواید پوستی و زگیل با استفاده از پراکسید هیدروژن می پردازیم. زواید پوستی و زگیل از شیوع بالایی برخوردارند. طبق گفته موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، حدود ۴۶٪ از مردم به زواید پوستی مبتلا می باشند، و بر طبق نظر WebMD اکثر مردم حداقل در طی دوره ای از زندگی خود، حداقل یکبار به زگیل مبتلا شده اند.

زواید پوستی چه هستند؟

زواید پوستی (با نام آکروکوردون نیز شناخته می شود) برآمدگیهای پوستی کوچک هستند که ممکن است از یک ساقه آویزان باشد. آنها خوش خیم هستند و به طور کلی پس از میان سالی رخ می دهند. عواملی که احتمال داشتن زواید پوستی را افزایش می دهند ژنتیک، چاقی و دیابت، می باشند . زواید پوستی به علت تغییرات هورمونی در میان زنان باردار شایع تر است. زواید پوستی معمولا در چین های بدن، جایی که پوست به پوست مالیده می شود، مانند زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه ها، پلک ها و گردن، دیده می شود اما می تواند در هر قسمتی از بدن نیز ظاهر شود.

زگیل چیست؟

زگیل یک زایده کوچک با سطح خشن است که به طور معمول در دست یا پا ظاهر می شود. زگیل ها ناشی از ویروس ها هستند، به خصوص نوع HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) است که باعث عفونت در لایه های فوقانی پوست می شود و به سرعت رشد می کند. یکی از عواملی که احتمال ابتلا به زگیل را افزایش می دهد آسیب دیدن پوست می باشد، که در آن ویروس می تواند از طریق خراش و یا بریدگی وارد لایه های فوقانی پوست گردد. ویروسی که باعث به وجود آمدن زگیل می شود می تواند از طریق تماس پوست به پوست و یا تماس با حوله و یا کفش، به دیگر قسمت های بدن گسترش یابد. بنابراین بهترین کار این است که برای درمان زگیل به محض اینکه آنها ظاهر می شوند، اقدام کنیم. شما می توانید از محصولات بی شماری برای درمان زگیل استفاده کنید، و یا به یک متخصص پوست مراجعه کنید که می تواند با تکنیک های مختلف، زگیل و یا زواید پوستی را درمان کند. اما شما علاوه بر این روش ها می توانید با پراکسید هیدروژن این دو بیماری را درمان کنید. یک نکته مهم این است که قبل از تلاش برای درمان رشد زگیل پوست در خانه، لازم است بدانید که شما  می توانید زواید پوستی و یا زگیل را که بیماری های خوش خیم هستند از بین ببرید و نه هر ضایعه دیگری که می تواند بدخیم باشد. بنابراین آنچه که شما در تلاش برای از بین بردن آن هستید باید قبلا توسط پزشک به عنوان یک زایده پوستی بی ضرر تشخیص داده شود، نه به عنوان بیماری دیگر.

قدرت پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک قابض طبیعی و یک ماده سفید کننده است که می تواند در غلظت های مختلف خریداری شود. می توان آن را برای بسیاری از اهداف، از جمله سفید کردن دندان، درمان قارچ ناخن انگشت پا و یا از بین بردن لکه سخت از سطوح، استفاده کرد در حالی که ضد عفونی کننده نیز می باشد. پراکسید هیدروژن همچنین می تواند برای از بین بردن زواید پوستی و زگیل استفاده شود.

برای درمان زواید پوستی و زگیل از کدام نوع از پراکسید هیدروژن استفاده شود؟

اگر چه محلول های ضعیف تر می تواند تقریبا در هر داروخانه ای یافت شود، اما برای از بین بردن زواید پوستی و یا زگیل شما نیاز به خرید پراکسید هیدروژن ۳۵٪، دارید. بعید است که آن را در داروخانه ها پیدا کنید. توجه کنید؛ از آن جایی که نور و گرما هر دو می توانند باعث تجزیه سریع تر پراکسید هیدروژن شوند، این محلول باید در جای خنک و در یک ظرف تیره ذخیره شود. برای این که محصول بیشتر عمر کند، آن را در فریزر نگهداری کنید. هر چه درصد غلظت آن بالاتر باشد، شما بایستی بیشتر مراقب باشید. دقت کنید که برچسب بطری به خوبی دیده شود و آن را به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی  قرار دهید، در صورت بلع می تواند سمی باشد.

چگونه زواید پوستی و زگیل را با استفاده از پراکسید هیدروژن از بین ببریم؟
چگونه زواید پوستی و زگیل را با استفاده از پراکسید هیدروژن از بین ببریم؟

چگونه زواید پوستی و زگیل را با استفاده از پراکسید هیدروژن از بین ببریم؟

خلاص شدن از شر زگیل و برآمدگی های پوست با پراکسید ساده و شگفت آور است اما نیاز به پشتکار دارد. برای این کار، شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • گوش پاک کن
  • پراکسید هیدروژن ۳۵٪
  • سوهان ناخن و یا سنگ پا (برای زگیل کف پا)

قبل از شروع به کار نکات هشداری زیر را بخوانید:

انتهای یک گوش پاک کن را در محلول پراکسید هیدروژن وارد کرده و سپس با دقت آن را بر روی زگیل و یا زایده پوستی بمالید. مراقب باشید که پوست سالم و نرمال با پراکسید هیدروژن تماس پیدا نکند از آن جایی که ممکن است کمی سوزش ایجاد کند.

به مدت یک یا دو هفته روزی ۳ تا ۵ بار این کار را تکرار کنید. در ابتدا،  ممکن است پوست اطراف زگیل ها یا زایده پوستی، ظاهر سفید پیدا کند. این امر طبیعی است و به این معنی می باشد که درمان موفقیت آمیز است. تا زمانی که زگیل خالی می شود و به شکل یک زخم در می آید، و در نهایت از بین برود به درمان ادامه دهید.

ممکن است تنها پس از چند روز این اتفاق بیافتد، یا ممکن است زمان طولانی تری ببرد تا ناپدید شود، از آن جایی که زگیلهای کف پا عمیق تر می باشد درمان نیز بیشتر طول خواهد کشید. چنان چه پراکسید هیدروژن عمل نکرد می توانید از سرکه سیب برای از بین بردن زگیل و زواید پوستی استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن – هشدارها

  • برای از بین بردن زواید پوستی اطراف پلک از پراکسید هیدروژن استفاده نکنید، این ماده می تواند به چشم ها آسیب برساند.
  • توجه داشته باشید که پراکسید هیدروژن ۳۵٪ بسیار قوی است، بنابراین اگر زگیل در یک منطقه حساس است، شما باید آن را با آب رقیق کنید و یا اصلا ازین روش استفاده نکنید.
  • آن را تنها به صورت مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید، و تا حد ممکن از تماس آن با پوست اطراف زواید جلوگیری کنید.