وجود سوسک در خانه یک تجربه وحشتناک است. علی الخصوص برای خانم ها. این موجودات بعضا بزرگ، علاوه بر وحشتی که در خانه ایجاد می کنند موجب آلوده شدن محیط نیز می شوند. اغلب سوسک ها در موتورخانه یا چاه فاضلاب زندگی می کنند. پس طبیعی است که پاهایشان کثیف و آلوده به میکروب باشد. بسیاری از افراد برای از بین بردن سوسک ها، استفاده از مواد صنعتی و شیمیایی خطرناک را انتخاب می کنند. شاید این افراد نمی دانند که می توانند با استفاده از مواد طبیعی و غیر سمی نیز سوسک ها خانه را دفع کنند. اگر شما هم از این دست افراد هستید، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا به شما بیاموزیم چگونه سوسک ها را از خانه خود دور کنید.

چگونه از ورود سوسک های آلوده به خانه جلوگیری کنیم؟

حتما شما هم شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. در این مورد نیز همین طور است. اولین گام در از بین بردن سوسک های خانه این است که از ورود آن ها جلوگیری کنیم. برای این کار باید نظافت منزل را به درستی انجام دهیم.

  • پشت لوازم آشپزخانه و مبلمان را به خوبی جارو بکشید.
  • سوسک ها عاشق مشما و لوزام پلاستیکی هستند و خود را در آنها مخفی می کنند. پس این لوازم را از محل زندگی خود دور کنید.
  • برای رعایت اصول بهداشتی مواد غذایی را در ظروف در بسته نگهداری کنید و سطوح آشپزخانه را با سرکه تمیز کنید.
  • سطل زباله را زود به زود خالی کنید و مطمئن شوید درب آن همیشه بسته است.
  • سوسک ها موجودات تشنه ای هستند، بنابراین مطمئن شوید که هیچ یک از شیر آلات خانه چکه نمی کنند.

با این حال، گاهی اوقات به رغم تلاش های ما برای تمیز کردن و ضد عفونی خانه، باز هم شاهد سوسک هستیم. در ادامه به چند راه سالم و طبیعی که می توانند به شما برای خلاص شدن از شر آلودگی سوسک ها و جلوگیری از ورود آن ها کمک کنند، اشاره می کنیم.

راه های از بین بردن سوسک ها

مخلوط بورات سدیم و شکر

ساخت مخلوطی با نسبت ۳ به ۱ از بورات سدیم (بوراکس یا تترابورات سدیم) و شکر یک راه فوق العاده موثر برای خلاص شدن از شر سوسک ها است. بورات سدیم ماده ای سفید رنگ است که اغلب در مواد شوینده یافت می شود. در این روش قند مانند طعمه عمل می کند و سوسک را به سمت خود می کشد و بورات را می بلعد. بورات سدیم سمی کشنده برای حشرات است اما تقریبا برای انسان بی خطر است.

اسید بوریک

به عنوان یک جایگزین برای مخلوط بورات سدیم و شکر می توانید با استفاده از اسید بوریک، آرد و پودر کاکائو یک محلول ضد سوسک بسازید. مانند طعمه بالا، این مخلوط را می توان در نزدیکی شکافی که سوسک ها در اطراف آن دیده شده اند قرار داد. برای تهیه این مخلوط اسید بوریک را به نسبت ۲ به یک با سایر مواد ذکر شده مخلوط کنید. مکان های مشترکی که معمولا سوسک ها در آن ها دیده می شوند عبارتند از پشت سطل های زباله، پشت و زیر یخچال و فریزر، در امتداد قرنیزهای آشپزخانه و یا در حمام. این محلول باید خشک باشد و هر هفته نیز تعویض شود.

قهوه

قهوه خورها خوشحال باشد زیرا قهوه نیز یکی از مواد دافع سوسک است. برای از بین بردن سوسک ها در فضای خانه مقداری پودر قهوه خالص یا دانه قهوه نکوبیده را در محل های ورود سوسک ها یا اگر حیاط دارید، در محل ورودی به ساختمان قرار دهید.

خاک دیاتومه

خاک دیاتومه یک ماده طبیعی با خواص تمیز کاری ذاتی است و اغلب در پودرهای تمیز کننده استفاده می شوند. این ماده هم تقریبا برای انسان بی خطر است ولی سوسک ها را از بین می برد. شما می توانید مقداری از این پودر را از فروشگاه های فروش مواد شیمیایی تهیه کرده و آن را در محل ورود سوسک ها بریزید. به یاد داشته باشید که مانند بوریک اسید، خاک دیاتومه نیز با مرطوب شدن خاصیت خود را از دست می دهد. بنابراین هر چند وقت یکبار محل استفاده از آن ها را بررسی کرده، اگر محل مرطوب بود پودر را دوباره در آن محل بریزید.

آب صابون

یکی از مواد طبیعی برای از بین بردن سوسک ها آب صابون است. مقداری صابون را با آب حل کنید و آن را در اسپری بریزید. به محض مشاهده سوسک اسپری را به آن بپاشید. این کار نه تنها سوسک را می کشد بلکه محیط اطراف را نیز تمیز می کند. اگر چه این روش موجب از بین رفتن ریشه ای سوسک ها نمی شود اما برای زمانی که سوسکی می بینید یک راه حل ساده و بی خطر است.

گیاه سلنیوم

گونه ای از Nepeta cataria، که معمولا به نام گیاه سلنیوم، catswort یا catmint شناخته می شود یک گیاه از خانواده نعناع است که بوی تندی داشته و برای گربه ها جذاب و برای سوسک و پشه ها دافع است. علاوه بر جذاب بودن آن برای گربه ها از برگ دم کرده آن ها به عنوان یک تسکین دهنده اعصاب نیز استفاده می شود. این گیاه را در خانه نگهدارید و از برگ های دم کرده آن برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش کافی است ۱ قاشق چای خوری از برگ خشک گیاه سلنیوم را در  ۸ اونس آب جوش ریخته و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

این دمنوش را همچنین می توانید برای از بین بردن سوسک ها نیز استفاده کنید. آن را درون اسپری ریخته و در نزدیکی محل زندگی سوسک ها اسپری کنید.

ساختن تله برای سوسک ها

برای ساختن تله یک بطری نوشابه خالی، یک قیچی، نوار چسب و آب میوه نیاز دارید.

  • ابتدا یک سوم بالای بطری را از آن جدا کنید.
  • سپس آن را به صورت وارونه داخل بطری قرار داده و محل اتصال را با نوار چسب بچسبانید.
  • مقداری آب میوه داخل بطری بریزید و آن را در محل عبور سوسک ها قرار دهید.
  • سوسک ها به خاطر وجود آب میوه به داخل بطری می آیند اما برای بیرون رفتن به مشکل بر می خورند. و به اصطلاح در بطری به دام می افتند.

تصویر زیر نمونه ای از تله سوسک توضیح داده شده در بالا است.

چگونگی از بین بردن سوسک ها خانه با استفاده از مواد طبیعی
چگونگی از بین بردن سوسک ها خانه با استفاده از مواد طبیعی

روغن دافع سوسک

علم ثابت کرده است که برخی از روغن ها مورد علاقه سوسک ها نیستند بنابراین به عنوان دافع حشرات عمل می کنند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۱ در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه آبرن انجام شد، محققان دریافتند که روغن نعناع برای بیش از چند نوع سوسک به عنوان یک سم عمل می کند. برای بهره مندی از این ماده جهت از بین بردن سوسک ها، درون یکی بطری آب ۲۰ قطره روغن نعنا بریزید. و آن را به خوبی تکان داده و به اطراف محل زندگی، زیر کابینت، زیر یخچال و لباسشویی، در حمام و دستشویی اسپری کنید. این کار علاوه بر دفع سوسک ها بوی خوشی نیز در هوا پخش می کنند. برخی نیز به جای آب خالی در این محلول از آب نمک یا آب صابون استفاده می کنند.