جراحی کاهش حجم سینه

جراحی کاهش حجم سینه یک روش بسیار محبوب برای کوچک کردن سینه است. کاهش حجم سینه معمولا باعث می شود که نوک پستان و آرئولا بالاتر رفته و ممکن است به کاهش درد شانه، گردن و کمر کمک کند. اگر شما هم به فکر انجام جراحی کاهش حجم سینه هستید، حتما سوالات زیادی در این زمینه دارید. ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به پرسش های شما در مورد این عمل زیبایی پاسخ داده ایم.

جراحی کاهش حجم سینه چیست؟

جراحی کاهش حجم سینه یک روش تهاجمی است که در هنگام بالا بردن سینه، چربی، پوست و بافت اضافی آن برداشته می شود. نتیجه این عمل ایجاد یک سینه سبک تر و جوان تر است.

شایع ترین روش کاهش حجم سینه به سه روش زیر انجام می شود:

  • ایجاد برش در اطراف آرئولا (برش پریئورولار)
  • ایجاد برش عمودی از پایین آئولا تا چروک زیر پستان
  • ایجاد برش در یک سوم پس از خط طبیعی سینه

جراح بعد از ایجاد این برش ها بافت و چربی اضافی را برداشته و نوک پستان و آرئولا را بالاتر می برد. اندازه آرئولا نیز ممکن است در این عمل کم شود. برای برجسته کردن بخشی از نقاط نیز ممکن است از لیپوساکشن استفاده شود.

آیا من برای انجام این عمل مناسب هستم؟

اگر یکی یا بیشتر از یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می کند، ممکن است نامزد خوبی برای انجام جراحی کاهش حجم سینه باشید:

  • سینه های شما نسبت به قاب بدنتان بسیار بزرگ است.
  • سینه هایتان بسیار بزرگ است و آرئول ها به سمت پایین متمایل شده اند.
  • یکی از پستان هایتان بزرگ تر از پستان دیگر است.
  • درد کمر، گردن، شانه و یا درد ناشی از وزن اضافی سینه ها را تجربه می کنید.
  • بر اثر افتادگی سینه ها، پوست زیر پستان هایتان زیاد می سوزد.
  • با توجه به اندازه و وزن سینه ها، محدودیت فعالیت بدنی را تجربه می کنید.

در هر صورت شرایط بالا می تواند عاملی برای تمایل به انجام این عمل جراحی باشد.

عمل جراحی کاهش حجم سینه را می توان در هر سنی انجام داد. اما جراحان پلاستیک معمولا توصیه می کنند تا قل از رسیدن به سن بلوغ این عمل را انجام ندهید. ضمن این که برای انجام این عمل باید سلامت عمومی بدنتان نیز در شرایط ایده آل باشد.

دکتر Tom J. Pousti، جراح پلاستیک در سان دیگو، برای کمک به تعیین اینکه اندازه پستان مناسب برای شما چقدر است و اهداف شما برای انجام ان عمل چیست، توصیه می کند که قبل از عمل حتما عکس های قبل و بعد موارد مشابه را ببینید تا بتوانید به کمک جراح در مورد اهداف خود تصمیم گیری کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که اهدافتان باید واقع بینانه باشد.

دکتر Pousti می گوید: “اکثر بیماران تحت عمل جراحی کاهش حجم سینه می خواهند سینه هایشان به اندازه ای کوچک شود که علائم آن ها از بین برود. این در حالی است که در این عمل باید به تناسب بین اندام های نیم تنه هم توجه کنید.”

سوالاتی که باید از جراح خود در مورد این عمل بپرسید

  • عمل جراحی کاهش حجم سینه چگونه انجام می شود؟
  • کدام روش کمترین زخم را روی پوست به جا می گذارد؟
  • سایز مناسب برای من چیست؟

اگر به فکر کاهش وزن هستید، قبل از انجام این عمل وزنتان را کم کنید. ضمن این که اگر شیرده هستید نیز باید این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. این کار به جراح کمک می کند تا بهترین برنامه کاهش حجم سینه را به شما پیشنهاد کند.

چگونه باید خودم را برای انجام این روش آماده کنم؟

اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان دارید، پزشک ممکن است از ماموگرام قبل از عمل استفاده کند و بعد از آن نیز یک ماموگرام دیگر را تجویز کند. (برخی از پزشکان توصیه می کنند این آزمایش را چند ماه بعد از عمل انجام دهید. در حالی که برخی دیگر از پزشکان ممکن است برای انجام این تست تا یک سال بعد از عمل نیز صبر کنند.) این آزمایش به تشخیص هرگونه تغییر در بافت پستان کمک می کند. جراحی کاهش حجم سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

اگر سیگار می کشید، حداقل ۶ هفته قبل از انجام این عمل آن را ترک کنید. همچنین توصیه می شود که مصرف آسپرین و بعضی از داروهای ضد التهابی که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند را متوقف کنید.

گاهی پزشکان بسته به شرایط بیمار توصیه می کنند که قبل از عمل، رژیم غذایی خود را تغییر دهند. دکتر David A. Robinson استاد یار دانشگاه و جراح پلاستیک، در مورد این پرسش که برای بهبودی سریع تر بعد از این عمل جراحی چه اقداماتی لازم است می گوید:

من به همه بیمارانم قبل از انجام جراحی کاهش حجم سینه برای رسیدن به نتیجه دلخواه ۳ چیز مهم را توصیه می کنم. کاهش وزن، اجتناب از مصرف سیگار و ورزش منظم.

یادتان نرود که حتما باید دستورالعمل های پیشگیرانه مخصوص جراحتان را جدی بگیرید. ضمن این که روز جراحی بهتر است لباسی بپوشید که جلو دکمه دار باشد.

در روز عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عمل جراحی کاهش حجم سینه معمولا بین دو تا سه ساعت طول می کشد. برای انجام این عمل نیاز به بیهوشی عمومی دارید. جراح احتمالا سه برش مختلف در هر سینه برای برداشتن بافت، پوست و چربی اضافه ایجاد می کند. پوستی که در بالای نوک پستان قرار دارد، برای تغییر شکل پستان استفاده می شود و لیپوساکشن نیز ممکن است برای شکل دهی جدید استفاده شود.

به طور معمول، نوک سینه ها و آرئول ها به بافت زیرین متصل می شوند. این به این معنی است که شما می توانید بعد از جراحی نوک پستان را حس کرده و توانایی تغذیه کودک با شیر مادر را داشته باشید.

بسته به عوامل مختلف، این جراحی می تواند به روش بستری شدن و سرپایی انجام شود. اگر نیاز به بستری شدن داشته باشید، باید یک شب در بیمارستان بستری شوید. اما اگر عملتان به صورت سرپایی انجام شود، یک یا دو روز بعد از عمل باید از انجام فعالیت هایی مانند رانندگی اجتناب کنید.

زمان بازیابی بعد از جراحی کاهش حجم سینه چقدر است؟

زمان بازیابی بعد از جراحی کاهش حجم سینه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما می توان انتظار داشت که چند روز اول بعد از جراحی دچار درد شود. دکتر Burgess در مورد درد پس از عمل می گوید: “اکثر بیماران احساس می کنند که سینه بند سفتی به تن دارند. “خوشبختانه در این عمل جراحی هیچ جا به جایی در استخوانی یا عضلانی انجام نمی شود، بنابراین درد ناشی از این عمل معمولا خفیف است و زمان ریکاوری نیز نسبت به عمل هایی که بر روی عضلات انجام می شود کوتاه تر است.”

تا دو روز بعد از عمل باید همراه داشته باشید. همراه می تواند به شما در مصرف دارو، رفتن به دستشویی، دوش گرفتن و پیاده روی کمک کنند. اگر پزشک برایتان درن کار گذاشته باشد، برای جذب خون آبه خارج شده بهتر است از پدهای بهداشتی مخصوص کنترل شیر در مادران شیرده یا سایر پانسمان های پلاستیکی استفاده کنید. این پدها باید در دو روز اول بعد از درمان زود به زود عوض شوند. این پدها ضایعاتی را که انتظار می رود در عرض چند روز بعد از عمل از بدن خارج شوند را جذب می کنند.

شما احتمالا باید چند هفته بعد از عمل از یک سینه بند محافظ استفاده کنید. زیرا این سینه بندها تورم و تغییر رنگ سینه ها را کاهش می دهند. تورم و تغییر رنگ پستان ها بخش طبیعی از عمل جراحی کاهش حجم سینه هستند و ممکن است برای بهبودی کامل به ۶ تا ۸ ماه زمان نیاز داشته باشند.

بعد از عمل سعی کنید چند ماه به پشت بخوابید تا از ایجاد فشار روی سینه ها جلوگیری کنید. در این بازه ممکن است احساس کنید حس نوک پستان هایتان کمتر شده است. این تغییر حس معمولا موقت است و ممکن است برای بهبودی کامل به هفته ها، ماه ها یا گاهی اوقات سال ها زمان نیاز داشته باشد.

پس از جراحی، اکثر پزشکان توصیه می کنند یک تا دو هفته از انجام کار شدید و ۴ تا ۶ هفته از انجام ورزش شدید (بلند کردن بیش از ۱۰ پوند وزن) خودداری کنید. همچنین باید حداقل یک هفته از انجام فعالیت های جنسی بپرهیزید. گاهی نیز برای از سر گیری فعالیت های جنسی به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. سینه های شما باید حداقل شش هفته پس از عمل به شدت در شرایط آرام به سر ببرند و از ایجاد هرگونه فشار بر روی آن ها خودداری شود. ایجاد ناراحتی خفیف و دوره ای در این ۶ هفته طبیعی است.

بعد از انجام جراحی کاهش حجم سینه چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

نتایج حاصل از جراحی کاهش حجم سینه باید نسبت به دو معیار زیر سنجیده شوند:

  • کاهش وزن قابل توجهی در سینه ها
  • امکان باردار شدن مجدد

بنابراین لازم است که قبل از انجام این عمل در مورد این دو موضوع با جراح خود صحبت کنید. برش های ایجاد شده برای انجام این عمل نیز بعد از جراحی کم کم شروع به بهبودی می کنند و به رنگ قرمز و صورتی در می آیند. اما نباید انتظار داشته باشید که این برش ها در عرض چند هفته بهبود پیدا کنند. دکتر Michelle A. Spring؛ جراح پلاستیک معتقد است که:

درحالی که عمل همواره به دنبال یافتن راه های جراحی ایمن است؛ اما تا به حا هیچ روشی یافت نشده است که بتواند زخم ناشی از جراحی را به طور کامل و ۱۰۰% بهبود دهد. اکثر بیماران مراجعه کننده برای کاهش حجم پستان هایشان، از این که وزن سینه هایشان کمتر شده، درد کمتری را احساس می کنند و در انتخاب لباس خود هیچ محدودیتی ندارند، بسیار خوشحال هستند و ایجاد چند زخم که آن هم به مرور زمان بهبود پیدا می کند، در مقابل مزایایی که به دست می آورند، ناچیز  و بی اهمیت است.

زنانی که بر اثر افزایش سن و سایش مداوم پستان ها با لباس، دچار افتادگی سینه شده اند می توانند به کمک این روش پستانهای خود را جوانسازی کنند. اما به یاد داشته باشید که برای ایجاد نتایج نهایی و مطلوب پس از انجام این عمل به ۶ تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارید. بعد از گذشت این زمان احتمالا سینه هایتان نرم تر و کوچکتر از قبل خواهد شد.

عوارض جانبی یا خطرات احتمالی ناشی از جراحی کاهش حجم سینه چیست؟

جراحی کاهش حجم پستان، مانند هر روش جراحی دیگری با خطراتی همراه است که باید در مورد آنها با پزشک صحبت کنید. عوارض جانبی احتمالی این جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • خونریزی
  • سروم
  • هماتوم
  • ایجاد مشکلاتی در بهبود زخم
  • ایجاد زخم های غیر طبیعی

کاهش حجم سینه همچنین می تواند توانایی تغذیه با شیر مادر را تا حد زیادی تغییر دهد. خطر از دست دادن حس نوک پستان نیز پس از این عمل وجود دارد. گاهی نیز غیر اصولی انجام دادن این عمل نتایج آرایشی نامطلوبی را که شامل عدم تقارن پستان ها و غیر قابل پیش بینی بودن اندازه دقیق آنها بعد از عمل می شوند، ایجاد می کند.

چند سوال مهم

آیا نوک پستان من در طول جراحی برداشته خواهد شد؟

دکتر Burgess می گوید این یک سوال رایج در بین متقاضیان انجام عمل جراحی کاهش حجم سینه است. اما در اغلب موارد نوک پستان در طول عمل جراحی برداشته نمی شود. مگر این که این بخش سینه ها بسیار بزرگ باشد.

اگر بعد از انجام این عمل باردار شوم چه اتفاقی رخ می دهد؟

سینه های شما با بارداری تغییر خواهد کرد، اما بارداری لزوما نتایج این عمل را تغییر نمی دهد. دکتر Pousti می گوید: “مراقبت از وزن در طول و بعد از دوره بارداری برای به حداقل رساندن تغییرات پستان مفید است. “در غیر این صورت، انتظار می رود مقداری تغییرات در اندازه و یا موقعیت سینه ایجاد شود. این تغییرات گاهی نیاز به جراحی اصلاحی دارد.”

آیا می توانم پس از انجام جراحی کاهش حجم سینه شیردهی داشته باشم؟

عموما قادر به شیردهی بعد از این عمل هستید؛ اما پزشکان در مورد این موضوع و این که این عمل چقدر بر روی تغذیه با شیر مادر تاثیر می گذارد، اتفاق نظر ندارند. برخی می گویند که بیمارانشان قادر به شیر دادن نوزاد بعد از عمل بوده اند، اما برخی می گویند که توانایی زنان برای انجام این کار بعد از جراحی کاهش حجم سینه کم می شود. بنابراین بهترین کار انجام مشاوره قبل از انجام این عمل است.