چیپس موز

موز یک غذای مغذی غنی از پتاسیم و فیبر است که برای ساخت چیپس از آن ورقه های موز را سرخ و یا خشک می کنند. اگرچه چیپس موز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است؛ اما بهتر است موز تازه را بخورید. چراکه چیپس موز حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده و مقادیر کمتری از مواد مغذی مهم در مقایسه با موز تازه است.

اگر می خواهید با سایر ویژگی های چیپس موز آشنا شوید، این مطلب پیام سلامت را از دست ندهید. همینطور می توانید در اینجا با خواص موز نیز آشنا شوید.

چربی

از آنجایی که بسیاری از تولید کنندگان چیپس موز آن را عمیقا سرخ کرده اند تا به بافت ترد برسند، این محصول دارای چربی زیاد است. هر ۱ اونس (حدودا ۲۸ گرم) چیپس موز حاوی ۹٫۵۳ گرم چربی است که ۸٫۲۱ گرم از آن چربی اشباع شده است. چربی اشباع شده می تواند به سلامتی شما آسیب برساند چون سطح کلسترول را افزایش می دهد و باعث بیماری قلبی می شود. همچنین چربی اشباع بیش از حد در رژیم غذایی روزانه شما ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. محققان مایو کلینیک توصیه می کنند که مصرف چربی های اشباع را تا بیش از ۱۰ درصد کل کالری خود محدود نکنید. از آنجا که چیپس موز دارای چربی های اشباع بسیار زیاد است، به جای مصرف آن در بخشی منظم از رژیم غذایی خود، آن را گاه به گاه مصرف کنید.

فیبر

۲٫۲ گرم فیبر در هر ۱ اونس چیپس موز وجود دارد. اگر رژیم غذایی شما مانند متوسط خانواده های آمریکایی باشد، احتمالا فقط حدود ۱۵ گرم فیبر در روز دریافت خواهید کرد. به گزارش دانشکده بهداشت عمومی هاروارد شما باید به هدف مصرف ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در طول روز برسید. فیبر موجب می شود سیستم گوارش شما را به درستی کار کند، که این موضوع می تواند احتمال ابتلا به یبوست را کاهش دهد. خوردن رژیم غذایی دارای فیبر ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. در مقایسه، موز تازه حاوی حدود ۳٫۱ گرم فیبر است، که آن را انتخاب سالم تری نسبت به چیپس موز می نماید.

پتاسیم

موز تازه حاوی ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم است؛ اما این ماده در چیپس موز خیلی کمتر است. یک اونس از چیپس موز ۱۵۲ میلی گرم پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم ماده ای معدنی است که موجب ضربان قلب طبیعی و عملکرد مناسب و هماهنگ عضلات می شود. این ماده معدنی همچنین نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش و اسکلت شما دارد. بدن شما هر روز به میزان ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم نیاز دارد.

نکات

چیپس موز می تواند بخشی از برنامه غذایی سالم شما باشد، اما فقط به صورت گاه به گاه. اگر شما از طعم آن لذت ببرید، یک بار یا دو بار در ماه یک اونس مصرف کنید، اما بیشتر از آن برای شما مفید نیست. همچنین بهتر است چیپس موز خود را خودتان تولید کنید.