کاربردهای تفاله قهوه

اگر هر روز صبح در خانه قهوه درست می کنید، ممکن است خواندن این مطلب برایتان جالب باشد. تحقیقات منتشر شده در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی (Agricultural and Food Chemistry) خاطر نشان می کند که تفاله انبوه تولید شده بر اثر مصرف قهوه در جهان باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود. اما اگر با کاربردهای تفاله قهوه آشنا شوید، ممکن است بتوانید از این تاثیرات مخرب تا حدودی جلوگیری کنید.

شاید به همین دلیل است که استفاده مجدد از تفاله قهوه به کانون توجه تبدیل شده است. آیا می دانید که می توان از این تفاله مضر برای انجام برخی از کارهای خانه و حتی برای بارور کردن باغچه استفاده کرد؟ در ضمن این تفاله بافت خاصی دارد و برای لایه برداری از روی پوست و سطوح بسیار عالی است. تفاله قهوه به طور طبیعی بوی بدی که در هوا جریان دارد را از بین می برد و حاوی ترکیباتی است که هر کدام می توانند زمین را بارور کنند.

در این مقاله می خواهیم بیشتر شما را با کاربردهای عجیب تفاله قهوه آشنا کنیم.

۱۰ مورد از برترین کاربردهای تفاله قهوه

تولید یک اسکراب عالی

اسکراب بدن قهوه یک روش عالی برای لایه برداری از پوست، کاهش تجمع باکتری ها، گرد و خاک و سلول های مرده پوست است. استفاده از آن به صورت روزانه یا در طول هفته باعث کاهش تعداد سلول های پیر پوست و ظهور سلول های جدید می شود.

به علاوه ماساژ اسکراب ساخته شده با تفاله قهوه به صورت و زیر چشم موجب تقویت گردش خون و بهبود کیفیت پوست خواهد شد. ممکن است با استفاده از این درمان متوجه شوید که سطح پوستتان صاف تر از قبل شده و حلقه تیره زیر چشم تان کمرنگ تر شده است.

از این اسکراب خانگی که با تفاله قهوه درست می شود برای تمیز کردن و شادابی پوست خود استفاده کنید. این گیاه نه تنها به عنوان یک اکسید کننده طبیعی عمل می کند، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که باعث کاهش پیری پوست می شود.

درمان سلولیت

کنجکاوی زیادی درباره تاثیر استفاده از تفاله قهوه بر روی سلولیت و نحوه عملکرد آن وجود دارد. کافئین موجود در این ماده باعث اتساع رگ های خونی شده و برای محکم کردن پوست عالی است. برای کاهش ظاهر سلولیت ها، می توانید از این ترکیب جادویی استفاده کنید.

تفاله قهوه سلولیت پوست را بیرون می کشد و هنگامی که روی منطقی از بدن که سلولیت دارد ماساژ داده می شود، باعث کاهش ورم بافت شده و سلول های تولید کننده کلاژن را تحریک می کند. تحقیقات نشان می دهند که این روند ممکن است فعالیت سلول های چربی را کاهش داده و سلولیت را بهبود دهد.

درست کردن یک رنگ مو طبیعی

آیا می دانید که می توان از تفاله قهوه به عنوان یک رنگ مو طبیعی استفاده کرد؟ البته این رنگ مو اثر رنگ موهای دائمی و شیمیایی را ندارد، اما می تواند به عنوان یک تونر عمل کرده و موهای شما را کمی تیره تر کند.

برای رنگ کردن موهای خود به این روش، تفاله به جا مانده از قهوه بو داده تیره را با شامپو نرم کننده مخلوط کنید. سپس پس از استحمام این ترکیب را روی موها بمالید و بگذارید حداقل یک ساعت بماند. سپس آن را بشویید.

درمان مشکلات مو و پوست سر

دقیقاً مانند استفاده از قهوه برای دیگر درمان های پوستی می توانید از این ماده به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای تقویت مو و پوست سر نیز استفاده کنید. ماساژ دادن تفاله قهوه به پوست سر شما باعث از بین رفتن سلول های مرده و تولید سلول های جوان می شود. در ضمن این عمل باعث تحریک فولیکول های مو نیز خواهد شد.

تحقیقات نشان داده اند وقتی کافئین روی فولیکول های مو مالیده می شود، حتی ممکن است رشد مو را نیز تقویت کند. علاوه بر این، می تواند موهای شما را نیز براق تر کند.

برای استفاده از قهوه جهت تقویت مو، کافیست کف دست خود را با تفاله قهوه پر کنید و سپس آن را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید. سپس طبق معمول موها را بشویید و شامپو کنید.

کاربردهای تفاله قهوه
کاربردهای تفاله قهوه

تهیه یک دئودرانت طبیعی

اگر دنبال یک دئودرانت یا همان خوشبو کننده طبیعی هستید، می توانید روی کمک تفاله قهوه حساب باز کنید. کافیست که آن را درون یخچال بگذارید تا سرد شود. این ماده دقیقاً مثل جوش شیرین به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی عمل می کند و هرگونه بوی بدی که در هوا جریان دارد را به خود جذب می کند. بنابراین می توان از آنها در حمام، آشپزخانه و… نیز استفاده کرد.

تمیز کردن ظروف

بافت ساینده قهوه به از بین بردن چربی و تمیز کردن ظروف کمک می کند. به جای استفاده از مواد شیمیایی یا اسفنج برای تمیز کردن قابلمه ها و سطوح سفت می توانید این ترفند را انجام دهید.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که قهوه بو داده دارای فعالیت ضد باکتریایی است. این فعالیت با توجه به محتوای کافئین موجود در قهوه افزایش پیدا می کند.

درست کردن کمپوست

برای استفاده از تفاله قهوه در باغچه کافیست که این ماده را به کمپوست مورد استفاده خود اضافه کنید. این ماده غنی از نیتروژن است و به عنوان یک ترکیب عالی به عنوان کمپوست نیز قابل استفاده می باشد.

نیتروژن به همراه کربن، اکسیژن و رطوبت یکی از چهار عامل اصلی است که یک کمپوست را با کیفیت می کند. تحقیقات نشان داده اند که این ترکیب برای غنی سازی خاک بسیار عالی است و به آن در حفظ رطوبت کمک می کند. در ضمن تولید باکتری های مفید را نیز ترغیب می کند.

استفاده از قهوه در کمپوست، می توانید این ترکیب را به یک ترکیب مفید برای محیط زیست تبدیل کند. بنابراین اگر هر روز یا هر هفته از کمپوست استفاده می کنید، حتماً برای حفظ تعادل نیتروژن و کربن کمی تفاله قهوه نیز به آن اضافه کنید.

استفاده به عنوان کود گیاهی

قهوه به دلیل دارا بودن نیتروژن، به عنوان یک کود گیاهی مفید شناخته می شود. به علاوه، ترکیب این ماده باعث بهبود زهکشی خاک، احتباس آب و هوادهی بهتر می شود. ضمن این که دانه های بو داده قهوه کرم های مهم خاکی را به سمت خود جذب کرده و وجود باکتری های مفید در خاک را تقویت می کند.

برای اطمینان از اینکه قهوه باعث پایین آمدن pH خاک و اسیدی شدن آن نمی شود، قبل از استفاده، این دانه ها را شستشو آدهید و سپس با خاک مخلوط کنید یا آنها را مستقیماً روی خاک بپاشید.

دفع آفات

آیا می دانید که یکی از کاربردهای تفاله قهوه دفع حشرات است؟ مطالعات نتیجه گرفته اند که مواد شیمیایی موجود در این ماده برای پشه ها و برخی از حشرات بسیار سمی است.

اضافه کردن قهوه به یک فنجان و گذاشتن آن روی صندلی در فضای باز باعث جلوگیری از تجمع پشه ها و سایر آفات می شود. پاشیدن تفاله قهوه روی خاکی که در آن سبزیجات کاشته اید باعث می شود تا خزنده هایی مانند حلزون ها و حتی گربه ها از این سبزیجات دور شوند.

آیا می توانیم از قهوه استفاده شده مجددا استفاده کنیم؟

قهوه استفاده شده را بعضی اوقات به برخ از رسپی ها اضافه می کنند. البته منظورمان قطعا تفاله ای که ته فنجان دهنی می ماند نیست. منظورمان تفاله ای است که ته قوری قهوه ساز می ماند. شما برای مزه دار کردن گوشت و درست کردن برخی از سس ها می توانید از این تفاله استفاده کنید. اما آیا این ترکیب برای بدن مضر است؟

یک مطالعه آزمایشگاهی انجام شده در اسپانیا نشان می دهد که قهوه استفاده شده با تحریک باکتری های سالم، اثر پروبیوتیکی بر روی میکروبیوتای روده دارد. اما هنوز محققان مطمئن نیستند که این ماده روی بدن انسان نیز اثر مشابه ای دارد یا خیر؟

یکی دیگر از تحقیقات آزمایشگاهی که در مجله مواد غذایی شیمیایی منتشر شده است نشان می دهد که تفاله قهوه استفاده شده سرشار از فیبر خوراکی است و هنگامی که در روده تخمیر می شود، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید کرده و به این ترتیب از التهاب جلوگیری می کند.

تحقیقات منتشر شده در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی نیز نشان داد که این ماده حاوی مقدار زیادی از ترکیبات آنتی اکسیدانی آب دوست داست. در واقع ظرفیت آنتی اکسیدانی تفاله قهوه بالاتر از آن چیزی است که در قهوه دم کرده یافت می شود.

نکته مهم

با وجود تمام این خواص احتمالی، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تفاله قهوه ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول شود. مطالعات انجام شده در مورد تأثیر مصرف قهوه فیلتر نشده نشان می دهند که این ترکیب می توانند کلسترول LDL یا همان کلسترول بد را افزایش دهد. این خاصیت به وجود دیترپن در قهوه باز می گردد که ممکن است بر لیپیدهای سرم تأثیر بگذارد. اما تأثیر مصرف قهوه یا تفاله آن بر روی کلسترول بستگی به نحوه فیلتر کردن آن، روش درست کردن قهوه و منشأ دانه های آن دارد.

به طور کلی و به احتمال زیاد مصرف مجددا قهوه ای که دم شده است و حتی استفاده از آن برای تند کردن یا طعم دادن به گوشت، بی خطر است. اما برای جلوگیری از تأثیر آن بر روی کلسترول خون، بهتر است در مصرف قهوه کمی معتدل تر باشید.

منابع:

  1. Spent Coffee Grounds Extract, Rich in Mannooligosaccharides, Promotes a Healthier Gut Microbial Community in a Dose-Dependent Manner
  2. Cellulite and its treatment
  3. Effect of caffeine and testosterone on the proliferation of human hair follicles in vitro
  4. Isolation, identification, and quantification of roasted coffee antibacterial compounds
  5. Effect of different rates of spent coffee grounds (SCG) on composting process, gaseous emissions and quality of end-product
  6. Coffee and its waste repel gravid Aedes albopictus females and inhibit the development of their embryos
  7. Spent Coffee Grounds Extract, Rich in Mannooligosaccharides, Promotes a Healthier Gut Microbial Community in a Dose-Dependent Manner
  8. Spent coffee grounds, an innovative source of colonic fermentable compounds, inhibit inflammatory mediators in vitro
  9. Evaluation of spent coffee obtained from the most common coffeemakers as a source of hydrophilic bioactive compounds
  10. The cholesterol-raising factor from coffee beans