مزایای کارکردن به صورت ایستاده برای بدن

نشستن بیش از حد در طول روز به سلامت شما لطمه می زند. اما کسانی که در سازمان ها و شرکت ها کار می کنند و اصطلاحا کارشان پشت میزی است، هیچ گزینه دیگری ندارند. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ توسط انجمن روانشناسی بریتانیا انجام شده است، در یک هفته کار معمولی، افراد به طور متوسط ​​۵ ساعت و ۴۱ دقیقه در روز پشت میز می نشینند و ۷ ساعت از شب خود را در خواب می گذرانند. این مطالعه همچنین دریافت که افرادی که بیشتر در محل کار می نشینند بیشتر احتمال دارد که خارج از محل کار نیز بنشینند. صرف کردن زمان بیشتری برای نشستن در محل کار با کاهش رفاه ذهنی همراه است. با توجه به عوارض نشستن بیش از حد، کارشناسان به کارکنان اداری توصیه می کنند تا کارکردن به صورت ایستاده را نیز امتحان کنند.

کارکردن به صورت ایستاده باعث می شود کارکنان و مدیران فرسودگی شغلی کمتری را تجربه کنند و هزینه های سلامت جامعه نیز کمتر شود. ایستادن پشت میز به جای نشستن روی صندلی می توانید مزایای زیادی برای بدن داشته باشد.

استفاده از یک میز ثابت بلند باعث کاهش میزان زمانی می شود که در طول روز به نشستن اختصاص می دهیم. با خواندن ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با عنوان مزایای کارکردن به صورت ایستاده حتما یک میز ایستاده در محل کار خود می گذارید.

کارکردن به صورت ایستاده چه مزیتی برای بدن دارد؟

جلوگیری از چاقی

بر اساس نتایج برخی مطالعات، نشستن بیش از حد در طول روز می تواند به افزایش کالری مصرفی شما کمک کند. خوردن کالری بیشتر باعث می شود بیشتر وزن اضافه کنید. این یکی از دلایلی است که کارشناسان بهداشتی به خاطر آن به کارمندان توصیه می کنند که از یک میز بلند در محل کار خود استفاده کنند نه میز و صندلی سنتی. نشستن طولانی تر به شدت با ایجاد چاقی و بیماری های متابولیک ارتباط دارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله Public Health در ایالات متحده منتشر شده است نشان می دهد که استفاده از میزهای ایستاده در  کلاس درس می تواند باعث افزایش قابل توجهی در مصرف کالری دانش آموزان شود.

یک مطالعه دیگر نیز در سال ۲۰۱۶ در مجله Public Health ایالات متحده منتشر شده که نتیجه گیری می کند؛ ایجاد تغییر ساده در مبلمان کلاس درس می تواند باعث کند شدن ۵٫۲۴ درصدی افزایش شاخص توده بدنی (BMI)، که یک شاخص کلیدی چاقی است، در کودکان ابتدایی شود.

با این حال، هنوز در مورد این مسئله توافقی وجود ندارد. یکی دیگر از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۶ در Physical Activity and Health نشان می دهد که ۱۵ دقیقه  نشستن در مقابل ۱۵ دقیقه ایستادن، فقط ۲ کالری کمتری مصرف می کند. با این وجود این تحقیق نتیجه گیری می کند که انجام کارها به صورت ایستاده ممکن است تفاوت زیادی در کالری سوزی نسبت به انجام کارهای به صورت نشسته ایجاد نکند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

عدم فعالیت بدنی می تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش دهد. هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا نشستن منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. اما محققان معتقدند که نشستن به مدت طولانی ممکن است موجب افزایش سطح پروتئین واکنش پذیر C در افراد شود. همانطور که می دانید التهاب ریشه اصلی سرطان است.

محققان در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Cancer Epidemiology, Biomarkers, and Prevention منتشر شده متوجه شدند که صرف بیشتر اوقات فراغت در حالت نشسته باعث افزایش خطر ابتلا به کل سرطان ها در زنان و به ویژه سرطان های متعدد میلوما، پستان و تخمدان می شود. این ریسک حتی پس از در نظر گرفتن BMI، فعالیت بدنی و سایر عوامل نیز همچنان وجود دارد.

با این حال، این مطالعه هیچ ارتباطی بین زمان نشستن و خطر ابتلا به سرطان را در مردان نشان نداد.

افزایش طول عمر

اگر از کسانی هستید که چندین ساعت در روز در یک جا می نشینید، ایستادن بیشتر ممکن است عمرتان را افزایش دهد. ایستادن تضمین می کند که بدن شما به نوعی فعالیت بدنی مشغول است. این فعالیت بدنی به نوبه خود باعث کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت و بیماری های قلبی عروقی می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Diabetologia منتشر شد، دریافت که زمان استراحت با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از عوارض قلبی عروقی مرتبط است. علاوه بر این، قدرت این ارتباط بیشتر بر روی دیابت متمرکز است.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در BMJ Open منتشر شده نشان داد که با کاهش رفتارهای بی ثمر مانند نشستن و تماشای تلویزیون می توان امید به زندگی را در ایالات متحده افزایش داد.

تجزیه و تحلیلی که در سال ۲۰۱۶ در American Journal of Preventative Medicine منتشر شده ۵۴ مطالعه ای را که بر روی مدت زمان نشستن انجام شده بودند، مورد بررسی قرار داد و دریافت که نشستن بیش از سه ساعت در روز، مسئول ایجاد ۳٫۸ درصد از همه مرگ و میرها (حدود ۴۳۳۰۰۰ مرگ در سال) در ۵۴ کشور است.

محققان نتیجه گرفتند که کاهش زمان نشستن و ترویج سبک زندگی فعال می تواند به کاهش مرگ زودرس کمک کند.

تنظیم قند خون

همیشه به یاد داشته باشید که استراحت بیش از حد با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. با کارکردن به صورت ایستاده می توانید قند خون خود را بهتر از زمان نشستن مدیریت کنید. در واقع، این کار یک راه ساده برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون بعد از خوردن غذا است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Occupational and Environmental Medicine منتشر شده نشان داد که کارکردن به صورت ایستاده علائم امیدوارکننده ای از کاهش شدت افزایش قند خون پس از صرف غذا را نشان می دهد.

تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۴ در Medicine and Science in Sports and Exercise منتشر شده است، یافته های متفاوتی از پاسخ های بدن به گلوکز پس از خوردن غذا را در افراد کم تحرک و چاق نشان می دهد.

یک گزارش که در سال ۲۰۱۵ از مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند انجام شده است برگرفته شده، نتیجه گیری می کند که دو ساعت بیشتر ایستادن در طول روز، قند خون ناشتا را تقریبا ۲ درصد پایین تر می آورد و ۱۱ درصد متوسط ​​ترگلسیرید (چربی خون) را کم می کند.

مزایای کارکردن به صورت ایستاده برای بدن
مزایای کارکردن به صورت ایستاده برای بدن

بهبود وضعیت بدن و مبارزه با درد

نشستن پشت میز به مدت طولانی می تواند وضعیت بدن را تغییر دهد و درد گردن و کمر ایجاد کند. برای بهبود وضعیت خود و کاهش درد، کارکردن به صورت ایستاده بسیار موثر است.

عمل ساده ایستادن باعث تقویت قدرت هسته ای بدن می شود و فرم بدن را بهتر می کند. همچنین، کارکردن به صورت ایستاده با کامپیوتر باعث می شود که نیاز نباشد برای دیدن صفحه نمایش خم شوید.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در Humane Factors منتشر شده گزارش می دهد که کارکردن به صورت ایستاده می تواند مداخله درمانی موثری در محیط کار بوده و برای کاهش دردهای اسکلتی عضلانی مفید باشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Occupational and Environmental Medicine منتشر شده نشان داد که انتقال بدن از حالت نشسته به موقعیت ایستاده، هر ۳۰ دقیقه یک بار در طول روز  نسبت به کارهایی که دائما به صورت نشسته انجام می شوند منجر به کاهش قابل توجهی در خستگی و ناراحتی کمر در کارکنانی می شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

افزایش بهره وری

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors منتشر شده، کار کردن به صورت ایستاده می تواند بهره وری را در کار افزایش دهد.

در این مطالعه، بهره وری بین کارکنان یک مرکز تماس که از یک میز قابل حمل استفاده می کردند و یک گروه کنترل که نمی توانستند از پشت میز خود بلند شوند، در طول شش ماه مقایسه شد. در این مطالعه تعداد ۱۶۷ کارمند مورد بررسی قرار گرفتند.

پس از شش ماه، مشخص شد که کارکنانی که می توانستند ایستاده کار کنند، به طور روزانه حدود ۴۵ درصد بهره وری بالاتری نسبت به کارکنان نشسته داشتند.

نکاتی برای به حداکثر رساندن مزایای کار کردن پشت میز

  • اگر به طور ناگهانی موقعیت بدن خود را تغییر دهید ممکن است از درد کمر و یا پا رنج ببرید. بنابراین، اگر به طور مثال در طول روز شش ساعت می نشینید، آن را به پنج ساعت کاهش دهید و یک ساعت دیگر را سرپا کار کنید. یعنی به آرامی زمان نشستن خود را کاهش دهید.
  • در حالی که نشستن بیش از حد برای سلامت شما بسیار بد است، ایستادن به مدت طولانی نیز می تواند فشار زیادی روی پاها وارد کند. از این رو، توصیه می شود که موقعیت خود را به صورت منظم بین نشستن و ایستادن تغییر دهید. به ازای هر یک ساعت نشستن، باید سعی کنید یک ساعت هم بایستید.
  • هنگام استفاده از میز کامپیوتر در حالت ایستاده، باید میز و صفحه نمایش کامپیوتر خود را با توجه به قدتان تنظیم کنید. این کار باعث ایجاد راحتی و جلوگیری از فشار روی چشم و کمر خواهد شد.
  • برای مقابله با خستگی ناشی از ایستادن، هر چند دقیقه یک بار با عضلات پا نرمش کنید.
  • اگر از کامپیوتر روی میز ایستاده استفاده می کنید، موقعیت صفحه کلید و موس خود را تغییر دهید تا فشار روی مچ دست کاهش یابد.
  • در حالت ایستاده نیز باید به طور منظم به انجام حرکات کششی خود ادامه دهید.
  • برای انجام کاری که نیاز به تمرکز دارد از نشستن پشت میز استفاده کنید.
  • هنگام کار کردن به صورت ایستاده از کفش های استاندار و راحت استفاده کنید.