کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با کمک مصرف این ۱۰ ماده غذایی فوق العاده

بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین علل زوال عقل است. این بیماری علت ۶۰ تا ۷۰ درصد از موارد دمانس می باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به روش های کاهش خطر ابتلا به آلزایمر به کمک مواد غذایی اشاره خواهیم کرد.

این بیماری مزمن عصبی معمولا به آرامی آغاز می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. علائم اولیه آن می تواند شامل کاهش حافظه و مشکلات تفکری باشد. با پیشرفت بیماری، علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات گفتاری
  • تغییرات خلقی
  • کاهش انگیزه
  • مشکل در مدیریت کارهای شخصی
  • مشکلات رفتاری

علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز شناخته نشده است. با این حال، حدود ۷۰ درصد موارد آن مربوط به ژنتیک است. سایر عوامل خطر ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  • داشتن سابقه آسیب های سر و گردن
  • افسردگی
  • فشار خون بالا

اگر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستید، تغییر در رژیم غذایی می تواند برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در شما بسیار مفید باشد. در واقع، بسیاری از غذاها می توانند سلامت شناختی  را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

روش های کاهش خطر ابتلا به آلزایمر به کمک مواد غذایی

بلوبری

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

بلوبری با آنتی اکسیدان هایی غنی شده است که می توانند مغز را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت کند. این مواد از بدن نیز در برابر ترکیبات مضر آهن محافظت می کنند. این ترکیبات می توانند باعث بیماری های دژنراتیو مانند موارد زیر شوند:

  • آلزایمر
  • مولتیپل اسکلروز
  • پارکینسون

فیتوشیمیایی ها، آنتوسیانین ها و پروانتوسیانیدین ها در بلوبری دارای مزایای محافظت برای سیستم عصبی هستند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شده نشان می دهد که مصرف مکمل بلوبری می تواند مزایای عصبی برای بدن داشته باشد.

بعدها یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ به رهبری محققان دانشگاه سینسیناتی انجام شد نشان داد که بلوبری می تواند سلاح دیگری در جنگ علیه بیماری آلزایمر باشد. این مطالعه نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در انواع توت ها می توانند به جلوگیری از اثرات ویران کننده این شکل فزاینده و شایع زوال عقل کمک کنند.

کلم و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم به حفظ توانایی ذهنی و شناختی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می کنند. کلم یک منبع غنی از ویتامین B12 است. این ویتامین برای سلامت شناختی مهم است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مجموعه مقالات National Academy of Sciences منتشر شده که نشان می دهد مصرف مکمل ویتامین B قادر به کم کردن سرعت کوچک شدن ناحیه ای از مغز که مرتبط با بیماری آلزایمر است می باشد.

همچنین، ویتامین K در کلم و دیگر سبزیجات سبز با بهبود سلامت روان ارتباط دارد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش انجام شد گزارش می دهد که اضافه کردن کلم پیچ، اسفناج و سبزی خردل به رژیم غذایی می تواند زوال شناختی را آهسته کند. این مطالعه مواد مغذی مسئول این تأثیر را مورد بررسی قرار داد و دریافت که مصرف ویتامین K است که باعث کاهش سرعت زوال شناختی می شود.

خوردن ۱ تا ۲ عدد کلم یا سایر سبزیجات سبز در روز می تواند در جلوگیری از آلزایمر مفید باشد.

چای سبز

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

چای سبز باید به طور خاص در لیست مواد غذایی کاهش دهنده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار بگیرد. این ماده غنی از آنتی اکسیدان ها است که برای بهبود قدرت مغز عالی است.

طبیعت آنتی اکسیدانی این ماده از رگ های خونی مغز پشتیبانی می کند و باعث می شود این رگ ها بتوانند به درستی عمل کنند. نوشیدن چای سبز ممکن است رشد پلاک در مغز که به آلزایمر و پارکینسون ارتباط دارد را متوقف کند. این دو بیماری جزء رایج ترین اختلالات نوروژنراتیو هستند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده گزارش داد که پلی فنل چای سبز در جلوگیری از بیماری های مرتبط با سن و بیماری های نوروژنیک کمک کننده است. در واقع، کاتچین ها در این نوشیدنی نیز به عنوان تعدیل کننده سیگنالینگ درون سلولی نورون ها و سوخت و ساز بدن، ژن های بقا و مرگ سلولی و عملکرد میتوکندری عمل می کنند. همه این عوامل به محافظت از مغز در برابر پیری کمک کرده و میزان بروز زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۲ در مجله European Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، اثرات عصبی عصاره چای سبز را در قشر غده پیشانی مغز، که برای میانجیگریدر پردازش حافظه در مغز انسان مهم است، تایید کرد.

نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای سبز برای محافظت از مغز مفید است.

دارچین

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

یکی از ادویه های محبوب که می تواند باعث کاهش پلاک مغزی و کاهش التهاب در مغز شود و از ایجاد مشکلات حافظه جلوگیری کند دارچین است. دارچین با تسهیل در جریان خون، در پیشگیری و به تاخیر انداختن علائم آلزایمر موثر است.

حتی عطر و بوی این ادویه نیز می تواند باعث بهبود پردازش شناختی و بهبود عملکرد مغز شده و توجه، حافظه و سرعت بصری-حرکتی را بهبود دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده گزارش می دهد که عصاره دارچین مانع تجمع و تشکیل رشته های تئو می شود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ در PLOS ONE منتشر شد، گزارش می کند که مصرف عصاره دارچین به صورت خوراکی، الگومرییزه کردن بتا آمیلوئید را کاهش می دهد و اختلالات شناختی را در بیماری آلزایمر در مدل های حیوانی اصلاح می کند.

روزانه یک فنجان چای دارچین بنوشید و پودر دارچین را در غذاهای خود استفاده کنید.

ماهی سالمون

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

ماهیان آب سرد مانند ماهی قزل آلا می توانند مغز شما را جوان نگه دارند و  خطر آسیب مغزی مرتبط با سن را کاهش دهند. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی های آزاد یافت می شوند نقش مهمی در محافظت از مغز در برابر آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل دارند.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷، توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا و ایروین انجام شد مشخص گردید که اسید داکوزاگزائوئیک (DHA)، که یک نوع اسید چرب امگا ۳ است، ممکن است به جلوگیری از رشد آلزایمر کمک کند. این ماده می تواند رشد دو ضایعه مغزی که نشانه های این بیماری نروژنیک هستند را کند کند.

DHA می تواند از تجمع تتو، که منجر به ایجاد نارسایی های نوروفیبریلاسیون می شود جلوگیری کند. DHA همچنین سطح پروتئین بتا آمیلوئید را کاهش می دهد. افزایش این پروتئین در مغز می تواند پلاک ایجاد کند.

یک متاآنالیز پیرامون اثرات مکمل اسید چرب امگا ۳ در شناخت و آسیب شناسی آلزایمر در مدل های حیوانی توانست ارتباط مثبتی بین مصرف اسید چرب امگا ۳ و کاهش خطر ابتلا به این بیماری را نشان دهد. نتایج این مطالعه در سال ۲۰۱۲ در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شد.

یک مطالعه جدید که در سال ۲۰۱۶ در نشریه American Medical Association منتشر شد دریافت که مصرف غذاهای دریایی با کاهش نوروپاتولوژی همراه است.

برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در هفته ۱ وعده ماهی قزل آلا مصرف کنید.

زردچوبه

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

زردچوبه حاوی یک ترکیب به نام کورکومین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و به سلامت مغز کمک می کند. خواص ضد التهابی آن می تواند از التهاب مغز جلوگیری کند. التهاب مغز یکی از علل عمده ایجاد اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر است.

علاوه بر این، قدرت آنتی اکسیدانی این ماده با حمایت از حذف پلاک در مغز و بهبود جریان اکسیژن از سلامت کلی مغز پشتیبانی می کند. این خاصیت مانع از پیشرفت آلزایمر می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در Annals of Academy of Neurology هند منتشر شده است گزارش می دهد که کورکومین توانایی ورود به مغز را دارد و برای پلاکت های بتا آمیلوئید موجود در مغز بیماران آلزایمری سمی است.

یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۲ در AYU منتشر شد، اثرات زردچوبه را بر روی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر که کاهش شدید شناختی و همچنین علائم رفتاری و روانی زوال عقل را داشتند مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان دهنده بهبود قابل توجهی در علائم رفتاری بیمار، با مصرف کپسول پودر زردچوبه بود.

یک لیوان شیر حاوی زردچوبه را به صورت روزانه بخورید و از این ادویه در پخت و پز نیز استفاده کنید.

روغن زیتون

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

روغن زیتون حاوی یک عنصر فنلی به نام oleocan thal است که به کاهش تولید پروتئین های کلیدی و آنزیم هایی که منجر به ایجاد پلاک های آمیلوئید می شوند کمک می کند. این ویژگی به عنوان یک مکانیزم محافظتی از عصب در برابر بیماری آلزایمر شناخته می شود.

مطالعه ای که اخیر در سال ۲۰۱۲ در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده نشان داد که روغن زیتون ممکن است یادگیری و حافظه را بهبود بخشد و به طور بالقوه باعث جلوگیری از آسیب مغزی شود. این مطالعه بر روی موش ها انجام شده است.

تحقیقات دیگری که بر روی موش ها انجام شده و در سال ۲۰۱۳ در ACS Neuroscience Chemical منتشر شده است دریافت که اولیوکانتال در روغن زیتون تولید دو پروتئین و آنزیم کلیدی را که برای حذف بتا آمیلوئید از مغز مهم هستند، افزایش می دهد. این روند کمک می کند تا خطر ابتلا به آلزایمر و مشکلات عصبی مرتبط با آن کم شود.

روغن نارگیل

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

روغن نارگیل همانند روغن زیتون در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر مفید است.

تری گلیسیرید با ​​زنجیره ای متوسط در روغن نارگیل سبب افزایش سطح مواد کتونی می شود. این مواد به عنوان سوخت جایگزین مغز عمل می کنند. این مواد عملکرد شناختی را بهبود می بخشند.

تحقیقات سال ۲۰۱۴ منتشر شده در مجله Alzheimer’s Disease نیز گزارش می دهد که روغن نارگیل اثر آمیلوئید بتا را در نورون های مغزی کاهش می دهد. پپتیدهای بتا آمیلوئید با بیماری های عصبی ارتباط دارند.

مصرف تقریبا ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل در روز باعث بهبود عملکرد شناختی و حافظه در افراد در سنین مختلف، از جمله سالمندان خواهد شد.

کلم بروکلی

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

این گیاه منبع غنی از فولات و ویتامین آنتی اکسیدانی C است که هر دو نقش کلیدی در عملکرد مغز دارند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده گزارش داد که حفظ سطح ویتامین C در بدن می تواند عملکرد محافظتی در برابر کاهش شناختی مرتبط با سن و بیماری آلزایمر داشته باشد.

کلم بروکلی حاوی فولات است و دارای کاروتنوئیدهایی است که سطح هموسیستئین را در بدن کاهش می دهد. این ماده اسید آمینه ای مرتبط با اختلالات شناختی می باشد.

علاوه بر این، چندین ویتامین گروه B در این سبزی نقش کلیدی در بهبود استقامت روحی و حافظه ایفا می کنند. بروکلی می تواند اثرات خستگی ذهنی و افسردگی را کاهش دهد.

خوردن یک فنجان بروکلی دو یا سه بار در هفته می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را در سالخوردگی کاهش دهد.

گردو

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گردو، این دانه را برای کاهش خطر، تأخیر در شروع، پیشرفت بیماری یا حتی جلوگیری از بیماری آلزایمر موثر کرده اند.

مصرف گردو، از مغز در برابر پروتئین بتا آمیلوئید، که اغلب در مغز افراد مبتلا به آلزایمر ظاهر می شود، محافظت می کند. به علاوه، گردو منبع خوبی از روی است. روی می تواند از سلول های مغز در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت کند.

یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۴ در Alzheimer’s Disease منتشر شده نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی گردو مزایای زیادی برای مغز دارد. محققان معتقدند که گردو ممکن است در کاهش خطر، تأخیر در شروع، کاهش پیشرفت بیماری یا جلوگیری از بیماری آلزایمر مفید باشد.

خوردن چند عدد گردو در روز برای بهبود سلامت شناختی مفید است.