کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه با سیر

سرطان ریه سرطان کشنده است و هر ساله ۱٫۲ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. مشکل اصلی در این بیماری تشخیص آن است. علیرغم این که سرطان ریه دارای علائم هشدار دهنده ای است، اما اغلب دیر تشخیص داده می شود. در بیشتر موارد تشخیص زمانی انجام می شود که تومور به خارج از ریه گسترش یافته و بیماری قابل درمان نیست. علیرغم اینکه سرطان ریه بیشتر سیگاری ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اطلاعات تحقیقات نشان می دهد که یک پنجم تمام سرطان های ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند رخ می دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه با سیر صحبت کنیم.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه با سیر

چطور سیر می تواند به کاهش ریسک ابتلا به این بیماری کمک کند

اجداد ما درست می گفتند. سیر واقعا ماده غذایی سالمی است. شگفتی های بسیاری در مورد مزایا سیر برای بدن وجود دارد. به عنوان مثال یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف سیر تازه، خطر ابتلا به سرطان ریه را در میان افراد سیگاری کاهش می دهد.

هزاران سال است که بشر خواص سیر را شناخته است. اعتقاد بر این است که این سبزی محبوب به درمان بیماری های مختلف کمک می کند. محققان اکنون اثرات این ماده را بر روی سرطان ریه بررسی کرده و یافته های خود را در مجله Cancer Prevention Research منتشر کرده اند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه با سیر
کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه با سیر

تحقیقات انجام شده در این زمینه

محققان بیماران مبتلا به سرطان ریه را آزمایش کرده و اطلاعات آن ها را با افراد سالم مقایسه کردند. هر بیمار از نظر عادات هایی غذایی و سبک زندگی و تعداد دفعات مصرف سیر و سیگار کشیدن بررسی شد.

این مطالعه نشان داد افرادی که سیر تازه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود حداقل دو بار در هفته مصرف می کنند، ۴۴٪ کمتر به سرطان ریه مبتلا می شوند.

محققان در این تحقیق متوجه شدند که حتی وقتی افراد سیگار را که علت اصلی سرطان ریه است می کشند، خطر ابتلا به سرطان ریه در آن ها با مصرف سیر ۳۰ درصد کاهش می یابد. این مطالعه تنها مصرف سیر تازه را مورد بررسی قرار داد. به همین دلیل مشخص نیست که سیر یخ زده یا خشک شده اثر مشابه ای در بدن داشته باشد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که ترکیب شیمیایی به نام آلیسین که در سیر یافت می شود، خاصیت آنتی اکسیدانی در بدن داشته و از ایجاد رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. به نظر می رسد این مولکول اثر ضد التهابی دارد. یافته های قبلی نشان داده اند که آلیسین از سرماخوردگی و عفونت جلوگیری کرده و حتی از مالاریا پیشگیری می کند.