روش های کاهش سطح کراتینین در خون

کراتینین یک محصول زیستی شیمیایی است که هنگام استفاده از ماهیچه هایتان در بدن تولید می شود. خوردن مقدار زیادی پروتئین نیز ممکن است مقدار کمی کراتینین در بدن تولید کند. بعد از تولید این ماده بدن آن را از طریق جریان خون به کلیه ها انتقال می دهد. کلیه ها جایی است که بدن شما از طریق ادرار این ماده را فیلتر می کند. اما اگر کلیه ها درست کار نکنند، سطح کراتینین در خون کم کم افزایش می یابد. افزایش سطح این ماده می تواند به اورمیا، که یک اختلال کشنده است منجر شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به ۸ درمان خانگی که به طور طبیعی باعث کاهش سطح کراتینین در بدن می شوند اشاره می کنیم.

بدن شما نیاز به خون پاک و تمیز دارد تا به بهترین نحو عمل کند. بهترین راه برای کاهش سطح کراتینین در خون این است که علت اصلی افزایش این ماده در بدن را درمان کنید. دیالیز یک درمان رایج برای مشکلات کلیوی است. این درمان یک روش پزشکی مهم است و زمانی استفاده می شود که کلیه ها دیگر نمی توانند مواد زائد را از بدن دفع کنند. اما شما می توانید این عارضه را با روش های مختلف و تغییر در سبک زندگی با دیالیز تکمیل کنید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ۸ روش خانگی که به طور طبیعی باعث کاهش سطح کراتینین می شوند اشاره می کنیم. البته قبل از انجام این روش ها حتما با پزشک مشورت کنید.

روش های طبیعی برای کاهش سطح کراتینین خون

ورزش شدید را ترک کنید

ورزش کردن معمولا یک عادت خوب است، اما ورزش شدید ممکن است سطح کراتینین خون را افزایش دهد. از آنجایی که متابولیسم عضلانی، عامل تولید کراتینین است، ورزش بیش از حد گروه های عضلانی را از طریق فعالیت های شدید وادار به تولید کراتینین می کند.

یک مطالعه نشان می دهد که ورزش شدید باعث افزایش سطح کراتینین به عنوان یک پاسخ به تجزیه عضلانی می شود، حداقل به طور موقت. در مورد این که باید چقدر و چه نوع فعالیتی انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید. برای کاهش سطح کراتینین به جای وزنه برداری را بروید یا یوگا را امتحان کنید.

مکمل های حاوی کراتین را مصرف نکنید

کراتین یک ترکیب طبیعی ساخته شده در کبد شما است. این ماده پس از تولید به عضلات شما منتقل می شود تا در آن جا برای تامین انرژی استفاده شود. کراتین استفاده نشده به ثورت انرژی به کراتینین که یک محصول پسماند است تبدیل می شود.

علاوه بر فرم طبیعی کراتین، این ماده به صورت مکمل غذایی نیز در دسترس است. برخی از ورزشکاران از این مکمل ها برای کمک به افزایش عملکرد ورزشی بدن خون استفاده می کنند. درست مانند کراتین طبیعی، مکمل های حاوی این ماده نیز در بدن کراتینین تولید می کنند.

هر کسی که مایل به کاهش سطح کراتینین خون خود دارد، نباید مکمل کراتین مصرف کند. تحقیقات محدودی در مورد مکمل های کراتین و ایمنی کلی آنها انجام شده است.

مصرف پروتئین خود را کاهش دهید

تحقیقات نشان می دهند که خوردن مقدار زیادی پروتئین می تواند سطح کراتینین خون را افزایش دهد، حداقل به طور موقت. گوشت قرمز به طور خاص می تواند کراتینین را تحت تاثیر قرار دهد. گرمای ناشی از پخت و پز باعث ایجاد کراتین در گوشت شده و بعد از آن کراتینین تولید می شود.

افرادی که دارای رژیم های غذایی غنی از گوشت قرمز یا سایر منابع پروتئینی، از جمله محصولات لبنی دارند، معمولا سطح کراتینین خونشان بالاتر از افرادی است که کمتر از این مواد غذایی مصرف می کنند. اگر زیاد گوشت قرمز می خورید، برای کاهش سطح کراتینین باید به سمت غذاهای گیاهی روی بیاورید. سعی کنید به جای همبرگر گوشت گاو از همبرگر سبزیجات و یا سوپ استفاده کنید.

روش های کاهش سطح کراتینین در خون
روش های کاهش سطح کراتینین در خون

فیبر بیشتر بخورید

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر فیبر بر روی میزان کراتینین لازم است. اما یک مطالعه نشان داد که میزان کراتینین در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که میزان مصرف فیبرشان را افزایش می دهند، کاهش چشمگیری پیدا می کند.

فیبر را می توان در بسیاری از مواد غذایی از جمله موارد زیر یافت:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات سبوس دار
  • حبوبات

با پزشک خود درمورد میزان مایعاتی که باید بنوشید صحبت کنید

از دست دادن آب بدن می تواند سطح کراتینین خون را افزایش دهد. از طرفی مصرف آب ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد. با پزشک خود در مورد میزان آب و مایعات دیگری که باید به صورت روزانه بخورید و بهترین زمان برای نوشیدن آن ها، صحبت کنید.

مکمل کیتوزان را امتحان کنید

کیتوزان یک مکمل غذایی است که اکثرا توسط افرادی که نیاز به کاهش وزن یا کلسترول دارند، استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که کیتوزان ممکن است در کاهش میزان کراتینین در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی موثر باشد.

قبل از شروع کیتوزان یا هر مکمل غذایی دیگر، با پزشک خود صحبت کنید.  باید بدانید که چطور باید آن را مصرف کنید و دوز مناسب برای شما چقدر است.

مکمل WH30 + استفاده کنید

بسیاری از گیاهان از جمله دیورتیک های طبیعی هستند و ممکن است به برخی افراد کمک کنند بتوانند کراتینین خون خود را کاهش دهند. با این حال، اطلاعات علمی قطعی در مورد تاثیر این گیاهان در کاهش میزان کراتینین وجود ندارد.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که سطح کراتینین در موش های آزمایشگاهی، هنگامی که با یک فرم گیاهی چینی به نام WH30 + درمان شدند، بهبود یافت.

از سالویا استفاده کنید

در چین مردم برای درمان نارسایی کلیوی از سالویا استفاده می کنند. بررسی چندین مطالعه نیز نشان داد که سالویا ممکن است اثر مثبتی بر روی این بیماری داشته باشد. اما این گیاه توهم زا است بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.

حتی گیاهان معمولی نیز وجود دارند که می توانند از کاهش سطح کراتینین حمایت کنند. مهم است که در مورد استفاده از گیاهان، از جمله چای های گیاهی، با پزشک مشورت کنید.

سایر گیاهانی که برای کاهش سطح کراتینین باید در مورد مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید عبارتند از:

  • گزنه (برگ گزنه)
  • بابونه
  • دارچین
  • جینسنگ
  • ریشه قاصدک