میل به مصرف قند و شکر یک هوس طبیعی است و ممکن است برای هر کسی رخ دهد. متخصصان معتقدند که این هوس یکی از دلایل اصلی است که موجب می شود با وجود رعایت رژیم غذایی، لاغز نشوید. گاهی این میل حتی با وجود مصرف غذاهای شیرین فروکش نمی کند. ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به یک برنامه سه مرحله ای برای کاهش میل به مصرف قند و شکر اشاره می کنیم. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که میلتان به خوردن تنقلات و غذاهای شیرین کم نمی شود، حتما ادامه این مطلب را بخوانید.

روش های کاهش میل به مصرف قند

اگر گرسنه هستید، غذاهای سالم و پر از مواد مغذی مصرف کنید

مهم است بدانیم که اشتیاق به مصرف قند به معنی گرسنگی نیست. زمانی که هوس خوردن قند و شکر دارید، بدن شما به دنبال دریافت انرژی نیست. در این حالت مغز شما خواستار چیزی است که مقدار زیادی دوپامین را در سیستم پاداشش آزاد کند.

اما هنگامی که گرسنه می شوید، یعنی نیاز به تامین انرژی دارید. در واقع، اشتیاق همراه با گرسنگی، یک میل قدرتمند است که برای اکثر افراد غلبه بر آن دشوار می باشد.

اگر در حالی که گرسنه هستید، هوس شدید به خوردن ماده غذایی خاصی را نیز دارید، یکی از بهترین ترفندهایی که می توانید انجام دهید این است که مواد غذایی سالم مصرف کنید. بنابراین یخچال را با واد غذایی سالم مانند میوه و سبزیجات پر کنید.

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ نیز برای جلوگیری از ایجاد احساس گرسنگی مفیدند.

خوردن این مواد غذایی ممکن است زمانی که میل به مصرف غذاهای شیرین دارید، خیلی اشتها شما را کنترل نکند. اما اگر واقعا نیاز به کاهش وزن دارید، رعایت این اثر در بلند مدت ممکن است ارزشش را داشته باشد.

برای یک پیاده روی ساده از خانه بیرون بروید

کار دیگری که می تواند انجام دهید این است که برای پیاده روی از خانه بیرون بروید. اگر توانش را دارید به جای پیاده روی بدوید. این کار یک تیر و دو نشان است. نشان اول این است که از مواد غذایی که دلتان می خواهد آن ها را بخورید دور می شوید و هدف دوم این است که دویدن در بدن اندورفین آزاد می کند. اندروفین ماده شیمیایی است که در مغز ترشح شده و احساس شادی ایجاد می کند. این ماده شیمایی می تواند به شما در کنترل ولع تان کمک کند.

سه مرحله ساده برای کاهش میل به مصرف قند و شکر
سه مرحله ساده برای کاهش میل به مصرف قند و شکر

با آب داغ دوش بگیرید

بعضی از افرادی که دچار اشتیاق به مصرف قند هستند، می توانند با دوش گرفتن ولع خود را کنترل کنند. آب باید گرم باشد نه خیلی داغ که پوست را بسوزاند. اما باید به اندازه ای داغ باشد که آن را روی پوست خود احساس کنید. بیشتر آب را روی کمر و شانه های خود بگیرید. اگر وان دارید آن را با آب گرم پر کنید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بدن خود را در آن خیس کنید. وقتی از آب خارج می شوید باید حس کنید که مدت زمان طولانی در سونا نشسته اید.

در آن لحظه، اشتیاق شما به مصرف مواد غذایی به احتمال زیاد از بین خواهد رفت.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

علائمی که نشان دهنده مصرف بیش از حد قند است

ترک اعتیاد به قند و شکر به روش های ساده و موثر

راهنمای ترک اعتیاد به قند و کربوهیدرات

[/quote]

سایر راهکارهای مفید برای کاهش میل به مصرف قند و شکر

محققان مطمئنند که سه مرحله ای که در بالا ذکر کردیم، برای اکثر افراد جهت کاهش میل به مصرف قند و شکر مفید هستند. اما بهترین راه برای کاهش میل به مصرف قند و شکر این است که در وهله اول هوس خود را کنترل کنید.

برای انجام این کار، تمام مواد غذایی ناسالم را از خود دور نگه دارید. در عوض یخچال را پر از مواد غذایی سالم کنید. در کنار این کار باید چند بار در هفته ورزش کنید. در ادامه به ۱۱ عامل مفید دیگری که برای کنترل هوس کاربرد دارند اشاره می کنیم:

  • یک لیوان آب بنوشید بعضی ها می گویند که کم آبی می تواند باعث ولع شود.
  • میوه بخورید. مصرف میوه ممکن است برای برخی از افراد میل به مصرف شکر را کم کند. موز، سیب و پرتقال برای این کار عالی است.
  • از مصرف شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنید. اگر احساس می کنید که شیرین کننده های مصنوعی برای شما اشتیاق ایجاد می کنند، باید از مصرف آن ها اجتناب کنید.
  • پروتئین بیشتری استفاده کنید. پروتئین برای القای حس سیری فوق العاده است و ممکن است هوس شما را کنترل کند.
  • با یکی از دوستان خود تماس بگیرید یا با کسی که شما را درک می کند صحبت کنید. به او توضیح دهید که چرا میل به مصرف قند دارید و از او بخواهید که چند کلمه انگیزشی به شما بگوید.
  • خوب بخوابید. خواب با کیفیت و با طراوت به طور کلی برای بدن مفید است و ممکن است به کاهش میل به مصرف قند بیانجامد.
  • از استرس اجتناب کنید. همانند خوابیدن، اجتناب از استرس می تواند به جلوگیری از ایجاد هوس کمک کند.
  • از محرک های خاص اجتناب کنید. سعی کنید از انجام فعالیت های خاص یا رفتن به مکان هایی که در شما هوس ایجاد می کنند، مانند عبور از کنار ساندویچی یا نگاه کردن به صفحات اینستاگرامی مخصوص آشپزی خودداری کنید.
  • مولتی ویتامین مصرف کنید. این کار به جلوگیری از ایجاد حس گرسنگی کاذب کمک می کند.
  • برای خودتان لیست تهیه کنید. این کار می تواند بسیار مفید باشد. در این لیست فهرستی از دلیلی که می خواهید به خاطر آن ها تغذیه سالمی داشته باشید را ذکر کنید و وقتی می خواهید چیزی بخورید این دلایل را به یاد بیاورید.
  • خود را گرسنه نگه ندارید. سعی کنید بین وعده های غذایی بدن را گرسنه نگذارید.

منابع:

  1. The impact of sleep deprivation on food desire in the human brain
  2. The paradox of artificial sweeteners in managing obesity
  3. The role of protein in weight loss and maintenance
  4. Food cravings mediate the relationship between chronic stress and body mass index