بهترین طرح برای کاهش وزن در کم کاری تیروئید

غده تیروئید به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند و نقش حیاتی در مدیریت وزن دارد. هیپوتیروئیدیسم سبب می شود که بدن هورمون تیروئید بسیار کمی تولید کند. هیپوتیروئیدیسم که هم چنین به عنوان بیماری کم کاری تیروئید نیز شناخته می شود، می تواند بر مردان و زنان در تمام سنین تاثیر بگذارد. برای غلبه برعلائم هیپوتیروئیدیسم مانند افزایش وزن و خستگی ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشید. اگر شما مشکوک به هیپو تیروئیدیسم هستید، بایستی حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید. ضمن این که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بهترین روش کاهش وزن در کم کاری تیروئید را به شما معرفی خواهیم کرد.

روش کاهش وزن در کم کاری تیروئید

علائم

تیروئید نقش مهمی در تنظیم دمای بدن، متابولیسم و دیگر فعالیت های حیاتی دارد. کم کاری تیروئید می تواند باعث کاهش سرعت متابولیسم بدن شما شود و باعث کاهش مصرف کالری و افزایش وزن گردد. سایر علائم کم کاری تیروئید، مانند خستگی و افسردگی، با ایجاد اختلال در ورزش منظم ممکن است به افزایش وزن کمک کنند. علائم بیشتر اختلال عملکرد تیروئید شامل خشکی پوست ، یبوست و خونریزی شدید قاعدگی است.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کاهش وزن در کم کاری تیروئید انجام دهید شناسایی به موقع علائم آن است.

رژیم غذایی

برخی از غذاها باعث کاهش علائم اختلال عملکرد تیروئید می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با عملکرد تیروئید و داروهای تیروئید تداخل داشته باشند. قبل از انجام تغییرات غذایی برای کاهش وزن یا اضافه کردن مکمل های غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه می کنند برای کاهش علائم هیپوتیروئیدی، ازغذاهای غنی از ویتامین های ب و آهن مانند سبزیجات تازه، غلات کامل و سبزیجات دریایی که شامل جلبک خوراکی یا اشنه دریایی ( کلپ ) می باشد، استفاده کنید. محققان این مرکز همچنین مصرف محصولات غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها مانند زغال اخته، گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل و انواع توت را پیشنهاد می کنند. از مصرف غذاهایی مانند بروکلی، کلم، تخم های بروس، گل کلم، اسفناج، برنج، سویا و بادام زمینی، که ممکن است در عملکرد تیروئید اختلال ایجاد کنند اجتناب کنید. محدود کردن مصرف غذاهای سرخ شده، شیرینی و محصولات حاوی سفید آرد باعث کاهش میزان چربی و کالری در رژیم غذایی شده و از افزایش وزن جلوگیری می کند.

ورزش

خستگی و ضعف ناشی از هیپوتیروئیدی می تواند ورزش کردن را برای شما سخت کند. بر اساس گزارش متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا، ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در روز برای بزرگسالان توصیه می شود. تقسیم کردن تمرینات به سه دوره ۱۰ دقیقه ای می تواند دسترسی به اهداف روزانه را آسان تر کند. فعالیت هایی مانند پیاده روی سریع، شنا و دوچرخه سواری به طور موثر می تواند به شما در مدیریت و کاهش وزن در کم کاری تیروئید کمک کند.

دارو

در حالی که ممکن است با وجود کم کاری تیروئید درمان نشده وزن کم کنید، اما علائمی مانند خستگی و متابولیسم کند می تواند مشکل سازتر باشد. مصرف داروی لووتیروکسین، شایع ترین درمان طولانی مدت برای کم کاری تیروئید و جایگزین کردن هورمونی است که به طور طبیعی توسط تیروئید تولید می شود. برای اطمینان از جذب کافی لووتیروکسین، آن را با مکمل های فیبر، کلسیم یا آهن مصرف نکنید. علاوه بر افزایش وزن، کم کاری تیروئید می تواند سبب ایجاد مشکلات جدی در سلامت، مانند افزایش کلسترول، نارسایی قلبی و نقایص مادرزدادی گردد. اگر مشکوک به هیپو تیروئیدیسم هستید، با انجام آزمایشات خون می توانید به سرعت بیماری را تشخیص داده و اقدامات مهمی برای درمان آن انجام دهید.