زنجبیل گیاهی ریشه ای است که طعم تندی دارد و دارای خواص زیادی است. یکی از مزایای آن این است که تاثیر مثبتی بر روی حفظ وزن، مخصوصا روی کاهش وزن و از دست دادن چربی شکم دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد این موضوع و نحوه کاهش وزن و کاهش چربی شکم با زنجبیل صحبت می کنیم.

مطالعات انجام شده بر روی کاهش وزن و کاهش چربی شکم با زنجبیل

با توجه به عمل باستانی آیورودا، خوردن و نوشیدن ریشه زنجبیل می تواند به کنترل وزن کمک کند و تحقیقات هم این موضوع را تایید کرده اد.

در تحقیقی که در مجله Science and Food of Agriculture در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، محققان دریافتند که موش های دارای اضافه وزن که گینگرول (ترکیبی است که در زنجبیل یافت می شود) مصرف می کنند پس از یک دوره ۳۰ روزه قادر به کاهش وزن بودند. این موش ها همچنین در سطح قند خون و سطح لپتین در بدنشان بهبودی داشتند

لپتین ترکیبی است که بعد از خوردن وعده غذای ترشح شده و احساس سیری ایجاد می کند. محققان نتیجه گرفتند که مصرف مکمل زنجبیل باعث کاهش چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب می شود و ممکن است درمان دارویی امیدبخشی برای چاقی و عوارض آن باشد.

مطالعه دیگری که سال گذشته در European Review for Medical and Pharmacological Sciences منتشر شده نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل اثر برابری با داروی محبوب اورلستات بر روی وزن موش ها دارد. علاوه بر این، زنجبیل موجب بهبود قابل ملاحظه ای در سطح کلسترول خون و سطح کلسترول خوب (HDL) شد.

زنجبیل با دارا بودن قدرت ایجاد احساس سیری و کمک به هضم بهتر غذا، جای تعجب ندارد که چنین تاثیر قوی بر روی کاهش وزن داشته باشد.

کاهش چربی شکم با زنجبیل
کاهش چربی شکم با زنجبیل

چگونه زنجبیل به مبارزه با چربی شکم کمک می کند؟

زنجبیل نه تنها باعث کاهش وزن می شود، بلکه باعث می شود که چربی شکم نیز از بین برود. زنجبیل می تواند روی دلایل اصلی مانند پرخوری، تغییرات هورمونی و کمبود انرژی منجر به کم تحرکی که موجب می شوند چربی در شکم تجمع یابد تمرکز کند.

زنجبیل به شما کمک می کند که احساس سیری کنید. بنابراین خوردن زنجبیل و نوشیدن آب زنجبیل می تواند به کاهش میل و هوس کمک کند. به عنوان یک مهار کننده طبیعی اشتها، مصرف زنجبیل یکی از بهترین راه های کمک به روند کاهش وزن است. مزیت دیگر این است که زنجبیل تقریبا فاقد کالری است.

تغییرات هورمونی و استرس مزمن می توانند موجب افزایش سطح کورتیزول خون شوند. این هورمون سیستم ایمنی و متابولیسم را از تعادل خارج می کند. بر اساس یک مقاله که در Biological and Pharmaceutical Bulletin منتشر شده زنجبیل باعث کاهش تولید کورتیزول می شود.

افزایش سطح کورتیزول می تواند به افزایش وزن کمک کند. اما خوشبختانه مصرف زنجبیل می تواند به کاهش این هورمون در بدن کمک کند و باعث افزایش احساس رفاه و کاهش وزن شود. طعم تیز و متمایز زنجبیل همچنین می تواند به طور طبیعی سطح انرژی را از نظر جسمی و ذهنی افزایش دهد.

زنجبیل متابولیسم را افزایش می دهد

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی Metabolism در سال ۲۰۱۲ نشان داد که زنجبیل با افزایش اثر گرمای مواد غذایی و همچنین ارتقای احساس سیری اثر متفاوتی بر روی بدن دارد. مواد غذایی ترموژن به موادی گفته می شود که دمای بدن را افزایش می دهند و به افزایش سوخت و ساز بدن و سوختن کالری کمک می کنند. در روند ترموژنز، بدن برای مصرف غذاهایی که مصرف کرده اید، کالری می سوزاند و این کالری را به گرما تبدیل می کند.

مجله بین المللی Obesity خاطر نشان می کند که مصرف مواد غذایی که دارای اثر ترموژنیک بر روی بدن هستند، می تواند یک ابزار مفید برای کاهش وزن و حفظ وزن باشد. زیرا ممکن است باعث افزایش انرژی سوزی، اکسیداسیون چربی و کاهش میزان متابولیسم در طول روند کاهش وزن شوند.

این مطالعه اثرات مصرف صبحانه با یا بدون نوشیدنی گرم زنجبیل (۲ گرم پودر زنجبیل در آب گرم) را بر روی مصرف انرژی، اشتها و احساس سیری در مردان دارای اضافه وزن بررسی کرد.

این تحقیق نشان داد که زنجبیل بر روی حرارت غذا اثر معنی داری دارد و شرکت کنندگان در مقایسه با گروه شاهد گرسنگی و مصرف غذای کمتری داشتند. نتایج نشان دهنده نقش بالقوه زنجبیل در کاهش وزن است.

نحوه استفاده از زنجبیل برای کاهش وزن

جویدن تکه ای زنجبیل بر روی تنظیم متابولیسم، تحریک هضم، کاهش تولید کورتیزول و افزایش انرژی تاثیر می گذارد. ضمن این که می توانید تکه ای زنجبیل را رنده کنید و با یک فنجان آب لیمو و کمی نمک دم کنید. خوردن یک فنجان از این مخلوط قبل از هر وعده غذایی به کنترل اشتها کمک می کند و هضم را بهبود می دهد.

نحوه تهیه چای زنجبیل

یکی دیگر از راه های عالی برای کاهش چربی شکم با زنجبیل تهیه چای زنجبیل خوشمزه و انرژی بخش است. این چای را دو یا سه بار در روز بخورید تا بیشتر چربی از دست بدهید. می توانید کمی لیمو به آن اضافه کنید تا بیشتر به کاهش وزن کمک شود.

  • ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) ریشه زنجبیل ریز خرد شده (یا ۲ قاشق چایخوری زنجبیل خشک)
  • ۴ فنجان (۱ لیتر) آب تصفیه شده
  • ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) آب لیمو
  • ۱-۲ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) برگ استویا یا عسل

برای تهیه چای زنجبیل، آن را به صورت زیر تهیه کنید:

  • در یک قهوه جوش کوچک، آب را به جوش بیاورید.
  • حرارت را خاموش کنید و زنجبیل خرد شده را اضافه کنید.
  • درپوش ظرف را به مدت ۵ دقیقه بگذارید.
  • زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود سپس عسل و لیمو را اضافه کنید (گرمای بیش از حد خواص عسل را از بین می برد). عسل و لیمو دارای مزایای زیادی هستند و می توانند توانایی این چای فوق العاده را افزایش دهند.
کاهش چربی شکم با زنجبیل
کاهش چربی شکم با زنجبیل

چگونه باید از چای زنجبیل برای کاهش وزن و چربی شکم استفاده کنید؟

  • باید یک فنجان چای زنجبیل را ۳ بار در روز بین وعده های غذایی بخورید تا متابولیسم بدنتان را افزایش دهید و با چربی شکم مبارزه کنید.
  • روش دیگر این است که قبل از هر وعده غذایی این چای را بخورید چون ممکن است به شما کمک کند تا احساسات سیری کنید و وزنتان کم شود. بر اساس تحقیقات منتشر شده در European Journal of Nutrition نوشیدن این چای قبل از غذا باعث افزایش سیری و کاهش گرسنگی می شود. علاوه بر این، مجله American Journal of Clinical Nutrition گزارش می دهد که افزایش مصرف آب زنجبیل می تواند به کاهش وزن کمک کند.

مصرف زنجبیل به شما در کاهش وزن سریع کمک نمی کند. تغییرات بدنتان بعد از مصرف این ماده تدریجی خواهد بود. البته کاهش وزنتان به عوامل دیگری مانند ورزش، تغذیه، استرس و عوامل ژنتیکی نیز بستگی دارد. برای کسب بهترین و سریع ترین اثرات، نیاز به ترکیب زنجبیل با روش های دیگر برای کاهش وزن دارید.

اول از همه باید از خوردن چربی های ناسالم، غذاهای فرآوری شده و فست فودها اجتناب کنید. سپس می توانید مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سرعت روند کاهش وزنتان زیاد شود:

  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • لیمو و آب لیمو
  • چای سبز ماچا: مطالعات نشان داده اند که اگر این چای را به برنامه رژیم غذایی خود اضافه کنید، می توانید ۲۵٪ وزن بیشتری از دست بدهید.
  • زیره سبز
  • عسل و دارچین

سایر روش ها

موارد زیر نیز به شما کمک می کند وزن کمتری داشته باشید:

  • تحرک داشته باشید. اگر پنج بار در هفته ورزش کنید، می توانید متابولیسم بدن خود را افزایش دهید. باید دست کم ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشید.
  • تمرینات ورزشی دارای فواصل زمانی خاص را انجام دهید. این روش تمرینی شامل فعالیت بدنی شدید با فواصل زمانی مشخص است. با توجه به مطالعات، این روش سوزش چربی را ۳۶٪ افزایش می دهد.

سایر خواص زنجبیل

زنجبیل نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه می تواند باعث کاهش التهاب، کاهش تهوع و استفراغ شود، هضم را بهبود بخشد و حتی سلول های سرطانی را از بین ببرد. شما همچنین می توانید از زنجبیل برای تهیه یک نوشیدنی مخصوص برای بدن خود استفاده کنید و با بیماری های متعدد مبارزه کنید.

زنجبیل خشک و پودر این ادویه می تواند تا چندین ماه ماندگاری دارد. اما ریشه زنجبیل تازه تا ۳ هفته در یخچال قابل نگهداری است. البته می توانید ریشه تازه این گیاه را به مدت چند ماه در فریزر نگهداری کنید.

یک نکته مهم قبل از مصرف زنجبیل

گروهی از افراد خاصی نباید از این ادویه استفاده کنند. زیرا این ادویه می تواند با داروهایی که این افراد استفاده می کنند تداخل داشته باشد.

منابع:

  1. Anti-obesity action of gingerol: effect on lipid profile, insulin, leptin, amylase and lipase in male obese rats induced by a high-fat diet
  2. Comparative evaluation of the efficacy of ginger and orlistat on obesity management, pancreatic lipase and liver peroxisomal catalase enzyme in male albino rats
  3. Comparison of the effects of Sho-hange-ka-bukuryo-to and Nichin-to on human plasma adrenocorticotropic hormone and cortisol levels with continual stress exposure
  4. Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: a pilot study