چقدر فیبر، قند، نشاسته و کربوهیدرات در ذرت وجود دارد؟

ذرت در فهرست سبزیجات نشاسته ای قرار می گیرد. این بدان معنی است که کربوهیدرات در ذرت و سایر سبزیجات نشاسته ای سه برابر بیشتر از سبزیجات غیر نشاسته ای است. میزان کربوهیدرات زیاد در این ماده، انرژی را در قالب قندهای طبیعی و نشاسته های پیچیده فراهم می کند. یک عدد ذرت علاوه بر نشاسته، فیبر غذایی که برای بدن ضروری است را نیز تامین می کند. به همین دلیل یک ماده غذایی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد میزان فیبر، قند، نشاسته و کربوهیدرات در ذرت یا همان بلال با شما صحبت خواهیم کرد.

میزان کربوهیدرات در ذرت

قند موجود در ذرت شیرین، بعد از برداشت شدن، به سرعت تبدیل به نشاسته می شود. به همین دلیل توصیه می شود که برای کاهش این روند، بعد از برداشت این محصول سریعا آن را مصرف کرده و در یخچال نگهداری نکنید. هنگام خرید بلال نیز به این نکته توجه کنید که ریشه های آن سیاه نشده و بافت ابریشمی داشته باشد. ضمن این گه دانه های خشک و ضخیم آن نیز نشان دهنده کهنه بودن این سبزی است. کهنه شدن ذرت به معنی آن است که مقدار زیادی از قند طبیعی موجود در آن به نشاسته تبدیل شده است. یک عدد ذرت زرد بزرگ بدون آب نمک دارای مواد مغذی زیر است:

  • ۱۱۳ کالری
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۱٫۸ گرم چربی کل

مجموع کربوهیدرات در ذرت

یک عدد ذرت زرد بزرگ، دارای ۲۴٫۷۶ گرم کربوهیدرات کل است. هم مردان و هم زنان هر دو باید روزانه حدود ۱۳۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنند. به همین علت خوردن یک عدد ذرت، ۱۹ درصد از نیاز روزانه شما را به کربوهیدرات تامین می کند. بدن شما بر روی کربوهیدرات ها جهت تولید انرژی برای کارکرد صحیح ماهیچه ها و اندام ها، به خصوص مغز حساب باز می کند. اما این به این معنی نیست که شما باید مقدار زیادی از این ماده را در طول روز مصرف کنید. پیگیری های کربوهیدرات های دیگری که در طول روز می خورید می تواند شما را مطمئن کند که دقیقا به اندازه ۱۳۰ گرم، و نه بیشتر، از این ماده استفاده می کنید.

فیبر موجود در ذرت

ذرت حاوی هر دو نوع فیبر یعنی فیبر محلول و نامحلول است. اما حدود ۸۷ درصد از فیبر کل آن شامل نوع نامحلول است. فیبر نامحلول باعث دفع ضایعات بدن از طریق سیستم گوارشی می شود و مانعی برای ایجاد یبوست است. فیبر محلول با چسبیدن به کلسترول و دفع آن از بدن از قلب و عروق محافظت می کند. این ماده جذب کربوهیدرات ها را نیز کاهش می دهد. این کار برای جلوگیری از افزایش فشار خون و قند خون که می توانند منجر به مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ شود، مفید است. یک عدد ذرت زرد حاوی ۲٫۸ گرم فیبر مجموع (محلول و نامحلول) است. این میزان ۱۱ درصد از نیاز روزانه زنان به این ماده و ۷ درصد از نیاز روزانه مردان به آن را تامین می کند.

قند و نشاسته موجود در ذرت

یک ذرت بزرگ زرد دارای حدود ۵٫۳۶ گرم قند و ۸٫۴۶ گرم کربوهیدرات پیچیده در قالب نشاسته است. با این حال، این مقادیر ممکن است بسته به زمان برداشت ذرت و درجه حرارتی که در آن نگهداری می شود، متفاوت باشد. در دمای ۸۵ درجه فارنهایت، حدود ۶۰ درصد از قند موجود در ذرت در یک روز تبدیل به نشاسته می شود. تغییر قند و نشاسته بر طعم ذرت تاثیر می گذارد. اما هر دو این مواد برای متابولیسم بدن شما ارزشمند هستند. زیرا بدن آن ها را به قند ساده ای که برای تولید انرژی استفاده می شود، هضم می کند.