کربوهیدرات های منفی در محصولات غذایی چیست؟

برخی از کربوهیدرات ها، مانند فیبر و قندهای الکلی، بر میزان قند خون نسبت به دیگر کربوهیدارت ها تأثیر کمتری دارند. در نتیجه، شما می توانید برخی از این کربوهیدرات های کم اثر را از مقدار کل کربوهیدرات موجود در مواد غذایی خود کم کنید. اگر چه این عامل می تواند باعث کم شدن خلوص کربوهیدرات هایی شود که روی برچسب مواد غذایی ذکر شده، اما هیچ غذایی نمی تواند کربوهیدرات منفی نداشته باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد کربوهیدرات های منفی در محصولات غذایی صحبت می کنیم.

کربوهیدرات های منفی در محصولات غذایی

درک کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها را می توان به دو دسته گسترده تقسیم کرد:

  • کربوهیدرات ساده
  • کربوهیدارت پیچیده

کربوهیدرات ساده منبع فوری گلوکز را برای بدن فراهم می کنند و حاوی قندهای طبیعی مانند لاکتوز در شیر، فروکتوز در میوه و قندهای اضافه مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا باشند. اما کربوهیدرات های پیچیده شامل نشاسته و فیبر نیز هستند. بر خلاف کربوهیدرات های ساده، نشاسته ها، دارای زنجیرهای طولانی قندی هستند که بدن شما قبل از اینکه بتواند از انرژی آنها استفاده کند، باید تجزیه شان کند. فیبر متفاوت از نشاسته است، زیرا بدن شما نمی تواند آن را هضم کرده و یا از آن برای تامین انرژی استفاده کند.

کربن خالص

مقدار کل کربوهیدرات و کالری که روی برچسب های غذایی ذکر شده اند، اغلب شامل همه کربوهیدرات های موجود در محصول می شود. با این حال، از قندهای الکلی و فیبر انرژی کمتری به دست می آوریم. به همین دلیل برای اندازه گیری دقیق مقدار کل مواد مغذی و کالری مواد غذایی مختلف نباید این مواد را در نظر گرفت. عدد به دست آمده از این سبک اندازه گیری به عنوان “کربن خالص” یا “اثر کربوهیدرات” شناخته می شود. برای محاسبه مقدار کربوهیدرات خالص یک غذا، باید کل گرم فیبر و نیمی از گرم قندهای الکلی آن را از کل کربوهیدرات های درج شده بر روی برچسب تفریق کنید.

کربوهیدرات های منفی در محصولات غذایی چیست؟
کربوهیدرات های منفی در محصولات غذایی چیست؟

کربوهیدرات های منفی

هنگامی که کل فیبر و نصف قندهای الکلی را از کل کربوهیدارت در غذا کم می کنید، عدد به دست آمده نشان می دهد که کربوهیدرات هایی آن ماده غذایی خاص بسیار کمتر از مقدار ذکر شده روی برچسب محصول است. بنابراین کربوهیدرات خالص ممکن است یک عدد دقیق تری از تاثیر غذا بر روی سطح قند خون شما باشد. این نکته می توانند نقش مهمی برای مدیریت دیابت از طریق رژیم غذایی بازی کند.

تفاوت برچسب گذاری

اداره غذا و داروی آمریکا تولید کنندگان مواد غذایی را ملزم کرده است که قندهای الکلی را جزء تعداد کل کربوهیدرات های موجود در محصول بر روی برچسب غذایی محصولات درج کنند. با این وجود، همه کشورها الزام مشابه ای ندارند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا تولید کنندگان مواد غذایی را ملزم کرده است که محتوای کربوهیدرات ماده غذایی را تنها با کربوهیدرات هایی که بدن شما به عنوان انرژی از آن ها استفاده می کند محاسبه کرده و فیبر را به طور جداگانه فهرست کنند. در نتیجه، مقدار کربوهیدرات درج شده روی برچسب مواد غذایی تولید شده در اروپا گاهی مقدار فیبر کمتری دارد. با این حال، این موضوع نشان می دهد کربوهیدرات منفی، به عنوان فیبر، قبلا از کل کربوهیدرات کم شده است.