مصرف کره بادام زمینی در بیماران دیابتی

کره بادام زمینی دارای چربی و غنی از پروتئین است. کره بادام زمینی طبیعی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت علاوه بر غذا و میان وعده ها، مفید نیز باشد. مقدار کربوهیدرات کم، در کره بادام زمینی قند خون شما را کنترل می کند، در حالی که چربی های سالم آن برای چندین ساعت شما را سیر می کنند. البته افراد مبتلا به دیابت باید میزان مصرف خود را برای جلوگیری از افزایش وزن محدود کنند.

مزایای تغذیه ای کره بادام زمینی برای دیابت

کره بادام زمینی در شکل طبیعی خود بدون اضافه شدن چربی ها، شیرینی یا قندها، یک نیروگاه تغذیه ای واقعی محسوب می شود.

دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی حدود ۱۲ گرم چربی های سالم و پنهانی و تقریبا ۸ گرم پروتئین است. از آنجا که هیچ کلسترول و چربی اشباع شده حتی به مقدار بسیار کم در کره بادام زمینی وجود ندارد، برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی نیز مناسب است.

مقدار کربوهیدرات کره بادام زمینی حداقل است و کمتر از ۷ گرم در هر وعده را شامل می شود. با توجه به کم بودن کربوهیدرات و محتوای چربی و پروتئین سالم، کره بادام زمینی قند خون را افزایش نمی دهد.

میزان مصرف کره بادام زمینی برای افراد مبتلا به دیابت

به گفته انجمن دیابت آمریکا، افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید بیش از ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی در یک میان وعده یا غذا مصرف نکنند. اگر چه کره بادام زمینی تغذیه ای سالم را ارائه می کند؛ اما همچنین دارای کالری بالایی است و ۲ قاشق غذا خوری برابر با ۲۰۰ کیلو کالری یا ۱۰ درصد کالری روزانه برای یک رژیم معمول ۲۰۰۰ کالری را تامین می کند.

افراد مبتلا به دیابت و کسانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند ممکن است در یک وعده می توانند یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی مصرف کنند و از مزایای تغذیه ای آن بهره ببرند؛ بدون آنکه برای مسیر کاهش وزنشان مشکلی ایجاد شود.

ایده هایی برای تنقلات سالم

تنقلات بیماران دیابتی باید حاوی کربوهیدرات، چربی و پروتئین باشد؛ و کره بادام زمینی نیاز به چربی و پروتئین را برآورده می کند. برای برآوردن نیاز به کربوهیدرات، افراد مبتلا به دیابت می توانند چند قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را در ظرف میوه خورد شده مانند سیب یا موز، مصرف کنند.

چند اقدام احتیاطی

در حالی که کره بادام زمینی کاملا طبیعی در رژیم غذایی افراد دیابتی مناسب است، سایر انواع کره های بادام زمینی مناسب نیستند. کره بادام زمینی کم چرب برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود زیرا تولید کنندگان مقداری قند را به آن اضافه می کنند تا بتوانند میزان چربی را کاهش دهند. این قند اضافه هم کربوهیدرات را افزایش می دهد و می تواند بر میزان قند خون تاثیر بگذارد.

همینطور بعضی از کره های بادام زمینی ارزان قیمت نیز دارای روغن های تقلبی هیدروژنه یا چربی ترانس هستند که به عنوان نگهدارنده به آنها اضافه می شود. چربی های ترانس در رژیم غذایی بیماران دیابتی نباید مصرف شود. افرادی که مبتلا به دیابت هستند همیشه باید برچسب های حاوی عناصر را بخوانند و اطمینان حاصل کنند که روغن های هیدروژنه به کره بادام زمینی اضافه نشده است.