علت کشیدگی عضلات قفسه سینه چیست

کشیدگی عضلات قفسه سینه می تواند موجب درد خفیف تا شدید در قسمت فوقانی بدن شود. شما دو عضله بزرگ در هر دو طرف قفسه سینه خود دارید. پکتکالیس بزرگ و پورتولیس جزئی، که گاهی اوقات به عنوان “PEC” نیز نامیده می شود. کشیدگی عضلات قفسه سینه می تواند باعث درد شدید شود که به شانه یا بازو نیز سرایت می کند. به همین علائم کشیدگی و یا پاره شدن عضلات در قفسه سینه می تواند شبیه به حمله قلبی باشد. البته، مهم است که علت درد قفسه سینه بررسی شود، به خصوص اگر علت قابل تشخیصی وجود نداشته باشد و ناراحتی قفسه سینه با علایم دیگر همراه باشد.

به طور کلی، کشیدگی عضلات قفسه سینه به دلیل فعالیت جسمی بیش از حد اتفاق می افتد. بسته به شدت آسیب، علائم می تواند از یک درد جزئی در سینه تا درد شدید (در صورتی که عضله پاره شده باشد) متفاوت باشد. معمولا ورزشکاران در معرض خطر ابتلا به کشیدگی عضلات قفسه سینه هستند. با این حال، افراد مسن و کودکان که در معرض زمین خوردن هستند نیز  ممکن است به آسیب عضلانی مبتلا شوند.

درد ناشی از کشیدگی عضله می تواند فعالیت های روزمره مانند پخت و پز، بلند کردن اجسام، رانندگی با اتومبیل یا سایر فعالیت هایی که نیاز به حرکت بازو دارد را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله مجله پیام سلامت به دلایل مختلفی که برای کشیدگی عضلات قفسه سینه وجود دارد و نحوه تشخیص علائم و درمان آن می پردازیم.

علائم کشیدگی عضلات قفسه سینه

یکی از شایع ترین نشانه های کشیدگی عضله قفسه سینه، احساس درد در اطراف عضله آسیب دیده است. این درد ممکن است به شانه، بازو یا حتی شکم نیز سرایت کند.

دکتر William Blahd در WebMD می گوید که گرفتگی عضله، زور زدن و آسیب دیدگی می تواند به فیبرهای عضلانی و تاندون ها آسیب برساند. اگر عضله شدیدا کشیده شود، ممکن است به عروق خونی اطرافش نیز آسیب برساند و باعث خونریزی زیر پوستی و کبودی شود. این عارضه می تواند حتی زمانی که بازوها یا شانه ها در حال حرکت نیستند نیز درد ایجاد کند. کشش شدید عضلات قفسه سینه ممکن است حتی منجر به ناتوانی در استفاده از بازوها شود.

با توجه به شدت آسیب عضلانی، گرفتگی ماهیچه ای به گروه های زیر طبقه بندی می شود:

گرید I

وقتی عضلات قفسه سینه کشیده می شوند و تعداد کمی از الیاف آن پاره می شود، گرفتگی عضله درجه I رخ می دهد. این گرفتگی باعث درد موضعی می شود اما بر توانایی شما برای ادامه فعالیت های ورزشی تاثیر نمی گذارد.

گرید II

هنگامی که تعداد بیشتری از الیاف عضلانی پاره می شود، گرفتگی درجه II اتفاق می افتد. این گرفتگی باعث درد بیشتر در قفسه سینه می شود و ممکن است حرکت دادن اندام، مثلا توانایی کشش یا چرخش دست دشوار شود. درد عضله قفسه سینه ممکن است بر توانایی شما برای ادامه فعالیت بدنی تاثیر بگذارد.

گرید III

آسیب های عضلانی درجه III بسیار جدی هستند و زمانی رخ می دهند که ماهیچه ها شدیدا پاره شده اند. این پارگی باعث درد زیادی در قفسه سینه، شانه، بازو و کمر می شود. اگر آسیب ناگهانی، عروق خونی کوچک در قفسه سینه را نیز پاره کند، کبودی ایجاد می شود. با توجه به گزارش مجله Trauma، آسیب های عضلانی درجه III ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی برای جلوگیری از آسیب دائمی و معلولیت داشته باشد.

علل کشیدگی عضلات قفسه سینه

اگرچه جراحت شایع ترین علت کشیدگی عضلات قفسه سینه است، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می توانند باعث کاهش فعالیت عضلات قفسه سینه شوند.

صدمه

به گفته دکتر راسل وارن، جراحات عضلانی در ناحیه قفسه سینه زمانی رخ می دهد که نیرو یا وزن بیش از حدی در عضله وجود دارد. آسیب دیدگی عضلات قفسه سینه اغلب زمانی رخ می دهد که بازو زیاد باز می شود. دکتر وارن می گوید که انجام ورزش هایی مانند فوتبال، هاکی، راگبی، کشتی و اسکی می تواند آسیب های خفیف تا شدیدی در قفسه سینه شما ایجاد کند.

بنابراین، هرگونه فعالیت بدنی شدید که شامل کشیدگی بازوی و چرخش ناگهانی آن است، می تواند عضله قفسه سینه را نیز درگیر کند.

فشار تکراری

انجام برخی از حرکات تکراری به عضلات قفسه سینه آسیب می رسانند و می توانند موجب درد و ناراحتی خفیف شوند. طبق نظر وبسایت PhysioAdvisor ، ایجاد فشار طولانی مدت بر روی عضلات قفسه سینه می تواند به تدریج این عضلات را تضعیف کند.

سن

سن می تواند اثر غیر مستقیم بر روی کشیدگی عضلات قفسه سینه داشته باشد. همانطور که سن ما بالا می رود عضلات، تاندون ها و رباط های ما نیز ضعیف شده و مقداری از قدرت و خاصیت کشسانی خود را از دست می دهند. این روند می تواند خطر ایجاد کشیدگی عضلات قفسه سینه را افزایش دهد.

تفاوت کشیدگی عضلات قفسه سینه و حمله قلبی

بسیاری از افراد در مورد ارتباط درد قفسه سینه و حمله قلبی نگران هستند. گاهی اوقات شناسایی علت واقعی درد قفسه سینه یا درد زیر دنده ها می تواند دشوار باشد. قفسه سینه شامل اندام ها، عضلات و استخوان های بسیاری است که می توانند تحت تاثیر شرایط مختلف پزشکی قرار بگیرند. با این حال، هرگز نباید درد قفسه سینه را نادیده بگیرید، زیرا این درد اولین نشانه ای از حمله قلبی است.

بیماری مرتبط با قلب که سبب درد قفسه سینه می شود، آنژین ناشی از کاهش جریان خون به قلب است. با این حال، دیگر بیماری های غیر قلبی مانند گشیدگی عضلانی درجه I یا II نیز می توانند درد در ناحیه قلب به وجود آورند.

علت کشیدگی عضلات قفسه سینه چیست
علت کشیدگی عضلات قفسه سینه چیست

بنابراین چگونه می توان تفاوت بین درد قفسه سینه ناشی از کشیدگی عضله یا حمله قلبی را تشخیص داد؟

پزشکان کلینیک مایو می گویند که هر نوع دردی در قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول کشید، باید به کمک پزشک بررسی شود.

متخصصان انجمن قلب آمریکا می گویند که علائم هشدار دهنده ی حمله قلبی عبارتند از:

  • احساس ناراحتی و وجود یک وزنه روی قفسه سینه که باعث فشار می شودد. این درد ممکن است کم شود و معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می کشد.
  • درد منتشر شده به بازو چپ (اگرچه گاهش درد در هر دو دست، گردن، فک و یا شانه نیز احساس می شود)
  • ضعف تنفسی ممکن است ناراحتی قفسه سینه را به همراه داشته باشد، اگرچه ممکن است احساس درد کاملی نداشته باشید.
  • عرق سرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه

محققان دانشگاه هاروارد می گویند که راه هایی برای تشخیص تفاوت درد عضلانی قفسه سینه از درد قلبی وجود دارد. به عنوان مثال، درد قفسه سینه که هنگام سرفه کردن بدتر می شود، تنها چند ثانیه طول می کشد و یا هنگام فشار دادن قفسه سینه احساس می شود، کمتر احتمال دارد نشانه ای از درد قلبی باشد. با این حال، همیشه بهتر است علت درد را بررسی کنید.

متخصصان کلینیک مایو هشدار می دهند که همه افراد، این نشانه های قلبی را ندارند. گاهی اوقات علائم ممکن است ناگهانی ظاهر شوند یا ممکن است در طی چند روز و هفته اتفاق بیافتند. اما این نکته را باید بدانید که برای هر درد ناگهانی در قفسه سینه، باید به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان کشیدگی عضلات قفسه سینه

درمان کشیدگی عضلات قفسه سینه معمولا شامل استراحت فراوان برای جلوگیری از گسترش درد قفسه سینه و شانه است. هنگامی که دچار آسیب دیدگی شدید شده اید، استراحت می تواند تا حدود زیادی به شما کمک کند.

رویکرد R.I.C.E

در اکثر موارد کشیدگی عضلات قفسه سینه به وسیله تکنیک R.I.C.E، درد بهبود پیدا می کند. روش RICE شامل ۴ مرحله زیر است:

  • استراحت کردن
  • استفاده از کمپرس یخ
  • بستن محل درد
  • بالا نگه داشتن محل درد

شما می توانید R.I.C.E. را برای تسکین درد و کمک به بهبود سریع عضله قفسه سینه، به شیوه زیر پیاده کنید:

استراحت کردن

مهم است که از تمام فعالیت های بدنی که می توانند ماهیچه های قفسه سینه را تحت فشار قرار دهند، دور بمانید. اگر حرکت دادن بازوها یا بدن شما باعث درد قفسه سینه می شود، باید سعی کنید این حرکات را محدود کنید. این مرحله در روند بهبود نقش زیادی دارد.

کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ می تواند به کاهش جریان خون در عضلات آسیب دیده کمک کرده و از خونریزی و التهاب جلوگیری کند و درد را کاهش دهد. به یاد داشته باشید که هرگز نباید یخ را مستقیما روی پوست قرار دهید، کافی است که آن را درون یک حوله نازک بپیچید و سپس استفاده کنید. برای ۲ روز اولی که درد دارید، هر ساعت یک بار و هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از این روش استفاده کنید.

بستن محل درد

در صورت امکان، برای کاهش تورم، دور قفسه سینه را با باند پلاستیکی یا باند کشی ببندید. بستن محل درد به محدود کردن حرکت عضلات قفسه سینه کمک می کند.

بالا نگه داشتن محل درد

در صورت امکان، برای کمک به گردش خون و بهبود زخم در مناطق آسیب دیده، محل درد را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.

عمل جراحی

در مواردی که کشیدگی عضلات قفسه سینه شدید است، پزشک ممکن است توصیه کند که اسکن MRI برای اندازه گیری پارگی عضله انجام شود. در برخی موارد، نیاز به ترمیم عضلات آسیب دیده و بازگرداندن حرکت و قدرت به عضله آسیب دیده به کمک جراحی می باشد.

چه مدت طول می کشد تا کشیدگی عضلات قفسه سینه بهبود پیدا کند؟

اگر مراقبت های مناسب از عضله انجام شود، این درد باید طی چند هفته بهبود یابد. با این حال، اگر عضله قفسه سینه آسیب جدی دیده باشد، ممکن است بهبودی بیشتر طول بکشد. محققان در وبسایت PhysioAdvisor می گویند که یک آسیب شدید یا پارگی عضله می تواند چند ماه طول بکشد. اگر جراحی برای ترمیم پارگی عضلانی انجام داده اید، این روند می تواند تا ۹ ماه طول بکشد.

روش های جلوگیری از کشیدگی عضلات قفسه سینه

در بسیاری از موارد ممکن است بتوانید مانع از کشیدگی عضلات قفسه سینه شوید. محافظت از عضلات و اجتناب از انجام حرکات تکراری و مداوم، فقط برخی از راه هایی هستند که شما می توانید برای جلوگیری از آسیب دیدگی ماهیچه های قفسه سینه از آن ها استفاده کنید.

دکتر William Blahd در WebMD بیان کرده است که گام هایی برای جلوگیری از کشیدگی عضلات قفسه سینه وجود دارد. برای مثال، قبل از تمرین و پس از آن باید همیشه خود را با حرکات کششی گرم کنید.

فیزیوتراپیست ها برخی از روش های جلوگیری از کشیدگی عضلات قفسه سینه را به شرح زیر اعلام کرده اند:

  • موقعیت مناسب بدن هنگام نشستن، ایستادن یا بلند کردن اجسام سنگین
  • تقویت عضلات اصلی
  • اجتناب از آسیب زدن به PECS به وسیله ورزش بیش از حد
  • استفاده از تکنیک های آموزشی مناسب، مخصوصا هنگام بلند کردن وزنه و انجام پرس سینه.
  • اختصاص زمان کافی برای بهبودی پس از آسیب دیدگی

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

سفت شدن عضلات معده ؛ علائم، علل و روش های پیشگیری

۱۰ نمونه از مهمترین گیاهان آرام کننده عضلات

[/quote]

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر موارد، در صورتی که آسیب دیدگی به درستی درمان شود و به اندازه کافی استراحت کنید، نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. با این حال، در بعضی موارد، باید از پزشک خود برای درمان درد عضلانی در قفسه سینه کمک بگیرید. در صورتی که علائم زیر را در بدن دارید، حتما توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم یا درد شدید در سینه وجود دارد.
  • در زمان آسیب دیدگی، صدای عجیبی از قفسه سینه شنیده اید.
  • انجام درمان های خانگی برای تسکین درد در ۲۴ ساعت اول پس از آسیب دیدگی نمی توانند به شما کمک کنند.
  • علت قابل توجه ای برای درد قفسه سینه وجود ندارد.

منابع:

  1. Pectoralis Major Tendon Injury
  2. An update on the grading of muscle injuries: a narrative review from clinical to comprehensive systems
  3. Warning Signs of a Heart Attack
  4. ?Chest pain: A heart attack or something else
  5. Pec Strain
  6. Injuries of the pectoralis major muscle: evaluation with MR imaging
  7. Repair of pectoralis major ruptures: single-surgeon case series