کمبود مواد معدنی و ایجاد فشار خون بالا ؛ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟

فشار خون بالا (پرفشاری خون) بیماری است که در آن  نیرویی که خون شما را در شریان ها پمپاژ می کند بسیار قوی است.این بیماری می تواند نتیجه یک بیماری زمینه ای، استرس یا محدود شدن شریان ها باشد. فشار خون بالا همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که بدن شما دچار کمبود مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، منیزیم یا کلسیم باشد. ( همیشه پیش از مصرف هر مکمل معدنی با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر در حال حاظر تحت درمان بیماری می باشید و یا دچار فشار خون بالا هستید.) در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ارتباط کمبود مواد معدنی و ایجاد فشار خون بالا با شما صحبت خواهیم کرد.

ارتباط کمبود مواد معدنی و ایجاد فشار خون بالا

پتاسیم

پتاسیم ماده معدنی است که برای عملکرد قلب و عضلات ضروری است. عدم وجود پتاسیم کافی در بدن، هیپوکالمی نامیده می شود و طبق نظریه محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند سطح پتاسیم ناکافی با فشار خون بالا همراه است. پزشکان انجمن قلب آمریکا بیان می کنند که پتاسیم اغلب می تواند از طریق ادرار و در نتیجه مصرف داروهای خاصی از بدن خارج شود. خبر خوب این است که این ماده را می توان از طریق میوه ها و سبزیجات سالم مانند موز، سیب زمینی، گریپ فروت، پرتقال و آلو، جایگزین کرد. طبق نظریه مرکز پزشکی دانشگاه مریلند میزان مجاز توصیه شده مصرف پتاسیم برای بزرگسالان ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است. لازم به ذکر است که یک موز حاوی ۴۶۷ میلی گرم پتاسیم است.

منیزیم

نسخه های جولای و آگوست سال ۲۰۰۷ ژورنال درمانی آمریکایی گزارش می دهند که منیزیم به تنظیم میزان تنش عضلات و سیستم گردش خون کمک می کند و این نشان می دهد که کمبود منیزیم تا چه میزان بر فشار خون اثر گذار است. این گزارش همچنین بیان می کند که کمبود منیزیم می تواند تأثیر منفی بر سایر فرآیندهای مربوط به قلب و پیری داشته باشد. بر طبق نظریه محققان مؤسسه ملی بهداشت در آمریکا، منیزیم مسئول بیش از ۳۰۰ عملکرد سلولی در بدن می باشد. منیزیم در استخوان ها و بافت های بدن ذخیره می شود و کمبود آن معمولا هنگامی اتفاق می افتد که مصرف کافی از آن در رژیم روزانه موجود نباشد. خبر خوب این است که می توانید به راحتی غذاهای پر منیزیم را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. بر طبق نظریه محققان این موسسه، میزان مجاز توصیه شده منیزیم برای بزرگسالان، بین ۳۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم در روز است. نمونه هایی از غذاهای غنی از منیزیم سبزیجات برگی مانند برگ چغندر و اسفناج هستند که حدودا حاوی ۱۵۰ میلی گرم  منیزیم در یک فنجان غذا خوری هستند. دانه کدو تنبل نیز منیزیم دارد.

کلسیم

پزشکان مؤسسه ملی بهداشت مکمل های غذایی کلسیم را به دلیل عملکردشان در انعطاف و انقباض عروق خونی، انتقال ضربان های عصبی و ترشح هورمون دارای ارزش بالایی می دانند. بدن برای انجام این عملکردها باید مطمئن شود سطح کلسیم خوبی دارد. با توجه به نقش این ماده در گسترش رگ های خونی، مقدار کافی کلسیم برای تنظیم فشار خون لازم است. موسسه لینوس پائولینگ گزارش می دهد که ۲۳ تحقیق علمی توانسته اند ارتباط بین کمبود مواد معدنی و ایجاد فشار خون پایین را نشان دهند. به همین دلیل میزان مجاز توصیه شده کلسیم ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است که می تواند به جلوگیری و درمان فشار خون کمک کند. در زمان هایی که کاهش فشار خون ممکن است حداقل باشد، حصول اطمینان از اینکه کلسیم به علت عملکردهای زیادی که در بدن انجام می دهد به میزان کافی دریافت می شود، امری عاقلانه است. غذاهایی حاوی کلسیم بالا، محصولات لبنی و سبزیجات برگ دار هستند. هنگام انتخاب محصولات لبنی، محصولات کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید تا میزان چربی در رژیم غذاییتان زیاد نشود.