کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر و روش های مدیریت آن

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بعضی اوقات علائمی را گزارش می دهند که به نظر می رسد به IBS مربوط نیست. یکی از این نشانه ها که اغلب بیماران از آن شکایت می کنند و ظاهرا غیر مرتبط با بیماری آن ها است، کمر درد، به خصوص در طول شب است. این درد ممکن است درد غیرمستقیم بوده، یا این که ممکن است “درد ارجاعی” باشد. درد ارجاعی دردی است که منبع آن جای دیگری است اما ما آن را در بخش دیگری از بدن احساس می کنیم. کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر ناشی از ناراحتی های روده است که اغلب به علت یبوست، گاز یا نفخ ایجاد می شود.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به شما خواهیم گفت که چگونه کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر را مدیریت کنید.

درمان علائم و کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر

متاسفانه هیچ درمان قطعی و اختصاصی برای سندرم روده تحریک پذیر یا درد مرتبط با آن وجود ندارد. متخصصان معتقدند که درمان این بیماری برای هر بیماری متفاوت است و بیمار باید با پزشک یا متخصص گوارش در مورد بهترین راه برای از بین بردن علائم و درد خود مشورت کند. بیشتر بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر برای درمان خود احتمالا باید ترکیبی از دارو و درمان های مکمل را به کار بگیرند.

داروهایی که یبوست و گاز دستگاه گوارش را کاهش می دهند ممکن است کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر را نیز کاهش دهند. به اثبات رسیده است که بعضی از پروبیوتیک ها نیز برای کاهش نفخ و درد مرتبط به این بیماری مفید هستند. پروبیوتیک ها به شکل پودر و قرص در دسترس می باشند و در برخی از غذاهای خاص مانند ماست نیز یافت می شوند.

قبل از اضافه کردن این نوع مکمل های غذایی به برنامه و رژیم غذایی روزانه خود، حتما این موضوع را با پزشک مطرح کنید. برخی مکمل ها می توانند علائم را بدتر کنند. در حالی که برخی نیز ممکن است با سایر داروهایی که استفاده می کنید تداخل داشته باشند.

درمان های تکمیلی که می توانند به کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند عبارتند از:

  • تکنیک های آرامش بخش: تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، تنفس شکمی، آرام سازی پیشرونده عضلانی و تمرین های تجسمی می تواند به کاهش استرس و خستگی کمک کرده و خلق و خوی شما را بهبود بخشند.
  • درمان رفتاری شناختی: برخی مطالعات نشان داده اند که این روش می تواند به تغییر خلق و خوی منفی و عادات بد کمک کند. درمان رفتاری شناختی می تواند استرس را کاهش دهد و علائم فیزیکی را نیز کم کند.
  • طب سوزنی: طب سوزنی برای آرامش اسپاسم عضلانی استفاده می شود اما ممکن است کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر را نیز کاهش دهد.
  • مدیتیشن، ماساژ و هیپنوتیزم: هر یک از این روش ها قادرند به شما کمک کند که ماهیچه هایتان شل شده و درد کمتری را احساس کنید.
  • ورزش منظم: گزینه هایی مانند تای چی و یوگا ممکن است به کمر درد کمک کنند.

کمر درد و خواب

کمر درد یکی از مشکلاتی است که می تواند خواب را مختل کند. با این وجود در صورتی که به درد کمر مبتلا هستید، می توانید با کمک چند روش ساده، به آزامش و بهبود خواب خود کمک کنید.

برای شروع این نکات را دنبال کنید:

  • قبل از رفتن به رختخواب، سعی کنید بدن خود را ریلکس کنید. چند نفس عمیق بکشید و چند ثانیه تمرکز کنید. در حین تمرکز می توانید به موسیقی آرامش بخش گوش دهید.
  • از خوردن غذای سنگین یا نوشیدن های کافئین دار حداقل چهار ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید اجتناب کنید.
  • هر شب تقریبا در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و هر روز صبح نیز در یک زمان مشخص از خواب بیدار شوید.
  • از تخت خود فقط برای دو چیز استفاده کنید؛ خواب و رابطه جنسی. این بدان معناست که کار، غذا خوردن و تماشای تلویزیون را در این محل انجام ندهید.
  • هر روز کمی ورزش کنید.
  • با داشتن یک رژیم خواب، می توانید بدن خود را تربیت کنید تا بتوانید خواب بیشتر و با کیفیت تری داشته باشید.

اگر با وجود تمام تلاش ها، نتوانستید کمر درد در سندرم روده تحریک پذیر را پشت سر بگذارید، با پزشک درباره داروها و درمان های دیگر که ممکن است به شما کمک کنند، صحبت کنید.