علل ایجاد کمر درد و ترشحات واژن چیست؟

کمر درد یک درد شایع است. این درد می تواند شدید بوده و حتی سوزش ایجاد کند. حتی می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت نیز باشد. از طرفی همه زنان گاهی دچار ترشح واژن می شوند. اما میزان و نوع ترشح می تواند متفاوت باشد. ترشح معمولی شفاف و سفید است. تغییر در نوع و بافت ترشح می تواند به دلیل قاعدگی یا استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری هورمونی ایجاد شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به ۸ علت مهم برای وقوع همزمان کمر درد و ترشحات واژن اشاره خواهیم کرد.

علل کمر درد و ترشحات واژن

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری (UTI) می تواند در هر بخشی از دستگاه ادراری رخ دهد. باکتری ها اکثریت قریب به اتفاق موارد UTI را ایجاد می کنند. قارچ ها یا ویروس ها نیز می توانند عفونت مجاری ادراری را ایجاد کنند.

اورتریت

اورتریت وضعیتی است که در آن مجرای ادرار یا لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن حمل می کند، ملتهب و تحریک می شود.

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونت ارگان های تولید مثل در زنان است. لگن در قسمت پایین شکم قرار دارد و شامل لوله های فالوپ، تخمدان ها، دهانه رحم و رحم می باشد.

واژینیت

واژینیت به برخی از بیماری هایی گفته می شود که می توانند باعث عفونت یا التهاب مهبل (واژن) شوند.

بارداری

بارداری هنگامی رخ می دهد که یک اسپرم بتواند تخمک را بعد از تولید بارور کند. تخمک پس از بارور شدن به داخل رحم حرکت کرده و در آن جا لانه گزینی می کند. به این ترتیب بارداری موفق شکل می گیرد.

حاملگی خارج رحمی

در حاملگی خارج از رحم، تخمک بارور شده وارد رحم نمی شود. در عوض، ممکن است در لوله فالوپ، حفره شکمی یا دهانه رحم لانه گزینی کند.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در دهانه رحم رخ می دهد. دهانه رحم قسمت پایین رحم می باشد که به واژن متصل شده است.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی یک نوع از آرتریت است که به دلیل وجود عفونت در بدن ایجاد می شود. به طور معمول، عفونت منتقله از راه جنسی و یا عفونت باکتریایی در روده باعث ایجاد آرتریت واکنشی می شوند.

چه زمانی برای کمر درد و ترشحات واژن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کمر درد و ترشحات واژن به ندرت نشان دهنده مشکل جدی در بدن هستند. اما برای تشخیص پیشنهاد می شود که این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. اگر باردار هستید و ترشحات واژنتان سبز مایل به زرد و بسیار غلیظ است حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم نشان دهنده عفونت هستند. در مورد علل زیر نیز باید به پزشک مراجعه کنید:

  • ترشح واژینال سبز، زرد یا سفید
  • خارش واژن
  • سوزش واژن
  • تحریک واژن
  • ترشح واژینال غلیظ یا پنیر مانند
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی که به دلیل دوره قاعدگی نیست
  • متساعد شدن بوی قوی از ترشحات

اگر علائم شما پس از یک هفته بهبود نیافت، این موضوع را با پزشک مطرح کنید.

درمان کمر درد و ترشحات واژن

اگر کمر درد و ترشح واژن به علت عفونت مخمر باشد، پزشک ضد قارچی تجویز می کند. این درمان ها می توانند شامل قرص ها، کرم های واژینال و شیاف واژینال باشند. اگر عفونت باکتریایی به نام واژینوز باکتریایی داشته باشید، پزشک داروهایی را به نام Flagyl تجویز می کند. این دارو در قالب قرص یا کرم موضعی در دسترس است. هنگام مصرف این دارو دقت کنید. برای جلوگیری از عوارض جانبی، نباید ۴۸ ساعت پس از مصرف آن، الکل مصرف کنید.

درمان های خانگی

اگر کمر درد و ترشحات واژن دارید ۱۰ دقیقه از کمپرس سرد روی نواحی زیر شکم استفاده کنید. ضمن این که در این دوران از انجام رابطه جنسی اجتناب کنید زیرا ممکن است علائم را بدتر کند. برای کاهش کمر درد نیز می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید. اگر تصور می کنید کمر درد و ترشح واژن شما از عفونت قارچی است می توانید از کرم های ضد قارچ استفاده کنید.

جلوگیری از کمر درد و ترشحات واژن

همیشه این امکان وجود دارد که از این علائم جلوگیری کنید. برای این کار کافی است که نکات زیر را رعایت کنید:

  • پس از استفاده از سرویس بهداشتی، خود را از جلو به عقب خشک کنید.
  • از محصولات بدون عطر مانند تامپون و دئودورانت استفاده کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید.
  • لباس زیر پنبه ای تمیز بپوشید.
  • هنگام رابطه جنسی، از کاندوم استفاده کنید.