کم خونی در ماهی ها از علل تا روش های درمان آن

آنمی یا همان کم خونی نوعی از بیماری های موثر بر روی سیستم قلبی عروقی است که توسط کاهش تعداد گلبول های قرمز موجود در بدن حیوانات مشخص می شود. این عارضه می تواند انواع مختلفی از ماهی ها را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین اگر در خانه ماهی نگه می دارید باید مراقب حیوان خانگی خود باشید و اگر به کم خونی در آن ها مشکوک شدید، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. برای تشخیص به موقع این عارضه باید آشنایی مختصری در مورد کم خونی در ماهی ها داشته باشید. اگر به دنبال این اطلاعات هستید ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

علائم کم خونی در ماهی ها

شایع ترین علامت کم خونی در ماهی ها که کاملا قابل مشاهده است، کم رنگ شدن گوشت ماهی است.

علل ایجاد کم خونی در ماهی ها

کم خونی در ماهی ها از علل تا روش های درمان آن
کم خونی در ماهی ها از علل تا روش های درمان آن

بسیاری از علل می توانند موجب ایجاد کم خونی در ماهی های آکواریومی شوند. برخی از این علل عبارتند از:

  • عفونت های باکتری، قارچی، ویروسی و انگلی
  • کمبود فولیک اسید (به ویژه در گربه ماهی شایع است)
  • قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از نیتریت به مدت طولانی. نیتریت در آب یافت می شود.
  • آلوده شدن با انگل های خون خوار (به عنوان مثال، زالو)

خونی که توسط زالو از بدن حیوان تخلیه می شود موجب کم خونی ایجاد می کند. این موجودات همچنین می توانند انگل های دیگری را نیز به جریان خون ماهی انتقال دهند. معمولا ماهی های آکواریومی با زالو آلوده می شوند زیرا گیاه یا حیوان آلوده در محیط زیست آن ها وجود دارد.

روش های درمان کم خونی در ماهی ها

کم خونی در ماهی ها عارضه شایعی نیست. با این حال، هنگامی که اتفاق می افتد، برای یافتن علت اصلی بیماری، ضروری است که به دامپزشک مراجعه کنید. برای مثال، افزایش اسید فولیک در رژیم غذایی ماهی می تواند کم خونی را کاهش دهد. از سوی دیگر، کم خونی ناشی از عفونت انگلی با دارو درمان می شود و پس از آن محیط زندگی ماهی به عنوان مثال، آکواریوم یا حوضچه باید به طور کامل تمیز شود. در صورت لزوم، ماهی آلوده ممکن است قرنطینه شود تا تمام آثار زالو و لارو و تخمک از روی بدن او پاک شود. آب محل زندگی حیوان نیز باید به طور مرتب آزمایش شود تا سطح نیتریتش درست شود.