کم خونی همولیتیک

کم خونی همولیتیک یک بیماری است که در آن سلول های قرمز خون قبل از به پایان رسیدن عمر مفیدشان از بین می روند و از جریان خون حذف می شوند. سلول های قرمز خون دیسک شکل هستند و مانند دونات هایی هستند که حفره میانی ندارند. این سلول ها در حمل اکسیژن به بدن شما کمک کرده و همچنین دی اکسید کربن که یک فرآورده زائد برای بدن است را از بدن حذف می کنند. سلول های قرمز خون در مغز استخوان از یک بافت اسفنجی شکل داخل استخوان ساخته می شوند. آنها برای حدود ۱۲۰ روز در جریان خون زندگی می کنند و سپس می میرند. گلبول های سفید خون و پلاکت ها نیز در مغز استخوان ساخته می شوند با این تفاوت که سلول های سفید خون در مبارزه با عفونت کمک کننده هستند و پلاکت ها برای انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی به کار برده می شوند.

کم خونی همولیتیک چیست؟

هنگامی که سلول های خونی می میرند، مغز استخوان در بدن مجبور می شود سلول های خون بیشتری را جایگزین آن ها کند. با این حال، در کم خونی همولیتیک مغز استخوان نمی تواند سلول های قرمز خون را به اندازه کافی و سریع برای رفع نیازهای بدن تولید کند. کم خونی همولیتیک می تواند به بسیاری از مشکلات سلامتی، مانند خستگی، درد، ضربان قلب نامنظم یا همان آریتمی، بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی دامن بزند.

کم خونی همولیتیک یک نوع از کم خونی است. اصطلاح “کم خونی” معمولا به یک بیماری گفته می شود که در آن تعداد گلبول های قرمز خون کمتر از حد طبیعی است. همچنین کم خونی می تواند زمانی رخ دهد که سلول های قرمز خون شما حاوی هموگلوبین کافی نیستند. هموگلوبین پروتئینی غنی از آهن است که اکسیژن را از ریه به بقیه اندام های بدن منتقل می کند.

کم خونی همولیتیک
کم خونی همولیتیک

علت کم خونی همولیتیک

کم خونی دارای سه علل اصلی زیر است:

  • از دست دادن خون
  • عدم تولید سلول های قرمز خون
  • نرخ بالای تخریب سلول های قرمز خون

علت کم خونی همولیتیک نرخ بالای تخریب سلول های قرمز خون است. بسیاری از بیماری ها، شرایط و عوامل می تواند باعث شوند بدن سلول های قرمز خون را از بین ببرد. این علل می توان ارثی یا اکتسابی باشند. ارثی بودن آن یعنی از پدر و مادر منتقل شود و اکتسابی بودن به معنی این است که شما با وجود شرایط خاصی به آن مبتلا شده اید. گاهی اوقات نیز علت کم خونی همولیتیک شناخته شده نیست.

انواع مختلفی از کم خونی همولیتیک وجود دارد. درمان و چشم انداز این بیماری به نوع و شدت آن بستگی دارد. این بیماری به طور ناگهانی و یا به آرامی می تواند ایجاد شود و علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشند. کم خونی همولیتیک اغلب با موفقیت درمان شده و یا کنترل می شود. کم خونی همولیتیک خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد اما نوع حاد آن نیاز به درمان فوری و مناسب دارد، و ممکن است کشنده باشد.

متاسفانه نوع به ارث برده شده این نوع کم خونی بیماری مادام العمر است که ممکن است به درمان مداوم نیاز داشته باشد. اما نوع اکتسابی کم خونی همولیتیک ممکن است اگر علت بیماری پیدا شده و اصلاح شود، کاملا درمان پذیر باشد.