کم کاری تیروئید و کربوهیدرات ها و ارتباط این دو عامل با یکدیگر

هیپوتیروئیدی و یا کم کاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید قادر به تولید مقدار کافی از هورمون تیروئید برای بدن نمی باشد. غده تیروئید، که در جلوی گردن قرار دارد، مسئول تنظیم دمای بدن، سوخت و ساز بدن و کنترل اشتها است. هنگامی که غده تیروئید به درستی کار نمی کند، ممکن است نشانه هایی مانند حساسیت به سرما، افزایش وزن و خستگی را تجربه کنید. حتی ممکن است متوجه شوید که بدن شما غذاهایی که می خورید را، از جمله کربوهیدرات ها، که عموما بخش اعظمی از رژیم غذایی شما را تشکیل می دهند، به گونه ای متفاوت مورد استفاده قرار می دهد. پیش از انجام هر گونه تغییری در رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کرده و ادامه این مطلب مجله پیام سلامت که در مورد کم کاری تیروئید و کربوهیدرات ها است را مطالعه کنید.

ارتباط کم کاری تیروئید و کربوهیدرات ها

کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدی اغلب در زنان بالای ۵۰ سال تجربه می شود و می تواند به علت بیماری خودایمنی به نام بیماری تیروئیدیت هاشیموتو ایجاد شود. این شایع ترین علت کم کاری غده تیروئید است و زمانی که سیستم دفاع ایمنی بدن به اشتباه به این غده حمله می کند ایجاد می شود. هنگامی که غده مورد حمله قرار می گیرد، کارایی خود را در تولید هورمون تیروئید از دست داده و باعث می شود که فرآیند های کنترل آن نیز کاهش یابد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب مشکلاتی در تنظیم دما و کاهش وزن دارند. هیپوتیروئیدیسم می تواند سبب افزایش اشتها و میل به مصرف غذاهایی که دارای کربوهیدرات زیادی هستند، شود.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها بیشتر به شکل نشاسته، فیبر و قند یافت می شوند. فیبر شکل غیر قابل هضمی ازکربوهیدرات ها می باشد که به حرکات اولیه غذا و مواد زاید در طول سیستم گوارش کمک کند. نشاسته و قند به وسیله بدن شما به گلوکز تبدیل می شود تا به عنوان سوخت استفاده شود. مولکول های گلوکز در جریان خون شما آزاد می شوند. در این صورت پانکراس انسولین را برای کمک به جذب این ماده ترشح می کند. کربوهیدرات های پیچیده آهسته تر از کربوهیدرات ساده مانند آرد سفید فرآوری شده هضم و جذب می شوند. کربوهیدرات های کامل مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، منابع غنی از فیبر رژیمی هستند و به شما کمک می کنند که احساس سیری بیشتری داشته باشید، بنابراین کالری کمتری مصرف کنید.

کم کاری تیروئید و کربوهیدرات ها و ارتباط این دو عامل با یکدیگر

کم کاری تیروئید و کربوهیدرات ها

اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است اشتهای بیشتری به خوردن کربوهیدرات ها نسبت به سایر غذاها داشته باشید. این تغییر تا حدی مربوط به کاهش پیام رسان های عصبی سروتونین، که مسئول احساس آرامش و لذت بردن است می باشد. از آن جا که کربوهیدرات ها تمایل دارند سطح سروتونین را افزایش دهند، اشتهای بیشتر برای مصرف آن ها، به نوعی تلاش بدن شما برای بازگرداندن تعادل است. متأسفانه، چون متابولیسم شما با کم کاری تیروئید نیز مواجه شده است، بدن نیز با استفاده از کالری اضافی که می خورید، تلاش دارد تا میل خود را برآورده کند. بنابراین، هیپوتیروئیدیسم درمان نشده و یا اشتباه تشخیص داده شده، می تواند منجر به چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی شود.

ملاحظات

از آن جا که کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و قابل پیشگیری شود، اگر علائم آن را در خود مشاهده کردید بایستی به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که بیماری شما به درستی مدیریت شود، انرژی بیشتری به دست می آورید. این انرژی می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه منظم فعالیت بدنی را انجام داده و وزن خود را مدیریت کنید. تغییرات قابل توجه در غذاهایی که می خورید، از جمله تغییر در کربوهیدرات ها، نیز می تواند موجب افزایش سطح انرژی و کاهش وزن شود. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کنند. این خوراکی ها شامل میوه ها و سبزیجات است که منابع غنی از کربوهیدرات نیز هستند. تغذیه با نان کامل غلات، غلات و میوه ها سبب افزایش فیبر رژیمی می شود که می تواند به شما در مدیریت وزن کمک کند.